Polgári engedetlenség a NAV-ban – Akciózás az ügyfélszolgálaton

Belpol

„Nem tudok ilyesmiről, az ilyen kérdésekről a sajtóosztályt legyenek szívesek keresni” – ezt a választ kapták legtöbben ma délelőtt, amikor állampolgárként a NAV-nál személyesen érdeklődtek az adóhatóság vezetői után.

Lemondott-e már Vida Ildikó? Ez volt a szerda délelőtti rendhagyó, legális polgári engedetlenségi akció alapkérdése. Az 1000 milliárdan a tisztességes adózásért Facebook-csoport a NAV Dob utcai Kiemelt Adó és Vám Főigazgatóság épületéhez szervezte a mai eseményt, amelynek apropója a NAV-botrány mellett az a tény, hogy a kormány – már-már nem meglepő módon – mismásol, gyakorlatilag pedig bevédte az embereit, így Vida Ildikó, Csillag Dezsőné, Somos Katalin és Dávida Marianna még mindig a helyükön vannak.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Egyébként pedig a kicsivel több mint egy héttel ezelőtt szervezett korrupcióellenes tüntetésen szabott 1 hetes ultimátum is lejárt, és mivel nem történt érdemi változás, a Vágó Gábor vezette csoport akcióba lendült.

Szépen sorban, be a sorba

Körülbelül 20 ember gyülekezett 10 óra előtt a NAV melletti Hársfa utcában; arra készültek, hogy egyenként, szépen sorban felteszik az őket foglalkoztató kérdéseket a NAV dolgozóinak, hogy ily módon jussanak információhoz, és – esetleg – túlterheljék az említett ügyfélszolgálatot. (De nem csak ezt az egyet, hasonló akcióra biztattak mindenkit az egész országban, ha nem személyesen akkor telefonon keresztül.)

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Tíz óra után egy-két perccel a résztvevők felsorakoztak a NAV épülete előtt, Vágó Gábor megmutatta az ez alkalomra készült molinót (Lemondott-e már Vida Ildikó? Mi vagyunk az #adófizetők), majd a kérdésekkel készülők egyenként sorszámot kértek az automatából – legtöbben a tájékoztatás egyéb ügyekben funkcióra kattintottak. A NAV biztonsági emberei először a fotósokat és a tévéseket nem akarták beengedni, de mivel nemigen tudtak semmire hivatkozni, a sorszámhoz jutott fotósok előtt is megnyílt az út az ügyfélszolgálati váróba.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Hosszas várakozás következett, nekem például az 5008-as hívószám jutott 10 óra 8 perckor, amellyel pontosan 12 órakor kerültem sorra. A 9 órakor nyitott ügyfélszolgálaton sokáig csak egyetlen ablak működött, jó fél óra után elfoglalta a helyét egy másik NAV-os is, így már két ügyfélszolgálatos látta el feladatát, de így is rettentő lassan következtek egymás után a sorszámok.

Közben persze akadtak elégedetlenkedők, akikkel az akció résztvevői – több-kevesebb sikerrel – megpróbáltak udvariasan elbeszélgetni, míg a szervezők és a csatlakozók türelmesen várakoztak, csendesen beszélgettek. Két lány az első sorban foglalt helyet, ők maguk elé tartottak egy A/4-es lapokból összeragasztott feliratot, amelyen az állt: „Van még tisztességes NAV dolgozó.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Az első akciózó fiatal srác több mint másfél óra várakozás után került sorra. Kérdésére, hogy Vida Ildikó lemondott-e már azt a választ kapta, hogy „nem tudok ilyesmiről, az ilyen kérdésekről a sajtóosztályt legyenek szívesek keresni”. Miután Vágó Gábor jó néhány sorszámot begyűjtött, ő is sorra került, így föltehette kérdéseit, amik „a szívét nyomták az adóhatósággal kapcsolatban”. Vágó elmondta, ő is azt a választ kapta, hogy nem tudnak róla, Vida Ildikó lemondott-e, érdeklődjön a sajtóosztályon, és hasonlóan informálták Somos Katalinról – a Dob utcai NAV vezetőjéről – is. (Amikor a múlt héten Vágóék meglátogatták a NAV ügyfélszolgálatát, hasonló választ kaptak; igaz, akkor három ügyfélablak üzemelt, és rajtuk kívül épp senki sem várakozott.)

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Az egyik hölgy – miután érdeklődésére megkapta az egyenválaszt – megkérdezte, hogyan érzi magát a NAV-os dolgozó, amire az adóhivatali munkatárs azt felelte, „ahhoz semmi köze nincs”. Ő viszont nagyon rosszul érzi magát, mert minimum a NAV-nak kellene elkezdenie a takarítást – folytatta a beszélgetést az ügyfél –, és erre azt a választ kapta az ablak túloldaláról, hogy „hát ő ehhez nem tud hozzászólni”. Amikor sorra kerülve megkérdeztem, mit gondol az ügyintéző hölgy erről az egészről – az akcióról és a felháborodott állampolgárokról –, kedvesen csak annyit mondott, hogy „megvan a véleményem, és én csak próbálom a munkámat végezni”.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A szervezők folytatják a hasonló akciókat. Hangsúlyozzák, hogy sem az ügyeiket intéző állampolgárokat, sem a NAV egyszerű dolgozóit nem kívánják „bántani”, és sajnálják a föllépésükkel okozott kellemetlenségeket.

Figyelmébe ajánljuk