„Politikai elvárások szerint” – Volt állami csúcsvezetők elítélése a Sukoró-perben

  • narancs.hu
  • 2015. október 7.

Belpol

Első fokon letöltendő börtönbüntetést szabott ki a bíróság Sukoró-ügyben. Gyurcsány Ferenc elvárásokhoz igazított igazságszolgáltatásról beszél. Részlet az e heti Narancsból.

Múlt szerdán hirdetett elsőfokú ítéletet a Szolnoki Törvényszék a Sukoró-ügyként ismertté vált büntetőperben. Sólyomváriné Csendes Mária bíró Tátrai Miklósra, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. volt vezérigazgatójára 4 év, Császy Zsoltra, az MNV korábbi értékesítési igazgatójára 3 év 6 hónap letöltendő börtönbüntetést szabott ki. Tátrait különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének kísérletében találta bűnösnek a bíróság, Császy e cselekményben bűnsegédként vett részt, emellett magánokirat-hamisításért is elmarasztalták. Az ítélet szerint a vádlottak 2008-ban áron alul cseréltek el egy állami tulajdonban lévő sukorói területet Joav Blum izraeli-magyar üzletemberrel. Ha a szerződés realizálódik, a magyar államot 1,294 milliárd forintos kár érte volna. A bíróság felmentette a szintén hűtlen kezeléssel vádolt Markó Andreát, a Pénzügyminisztérium volt vagyongazdálkodásért és ágazati fejlesztésekért felelős szakállamtitkárát, valamint F. Zsolt értékbecslőt. Joav Blum ügyvédjét, V. Bálintot pénzbüntetésre ítélték; ő nem a telekcserekor, hanem a sukorói ingatlanokért felajánlott területek megvásárlása során követett el közokirat-hamisítást.

false

 

Fotó: MTI

A vádlottak az ítélethirdetés után a per politikai, koncepciós jellegét hangsúlyozták, Tátrai Miklós az ATV Egyenes beszéd című műsorában érzékeltette, hogy az ügyészek megpróbáltak egy Gyurcsány Ferencre nézve terhelő vallomást kicsikarni tőle. Az ügyben egy ideig gyanúsítottként szereplő Gyurcsány szerint az ítélet megmutatja, hogy„az igazságszolgáltatás egy része törvénytelenül, politikai elvárásoknak eleget téve működik”. A Fidesz válaszközleményében felháborítónak nevezte, hogy Gyurcsány „ahogy 2006 őszén a rendőrséget, most a független magyar bíróságot akarja politikailag kézi vezérelni”. Az eljárásban Gyurcsány mellett tanúként hallgatták meg Bajnai Gordon, Veres János és Oszkó Péter volt minisztereket, és az egész Sukoró-ügy a Fidesz „elszámoltatási kampányának” vezérhajója volt, de feljelentőként beszállt Schiffer András, az akkor még parlamenten kívüli LMP alapítója is. A tisztánlátást viszont maga az ítélet sem segíti…

Folytatás – leleplező erejű részletekkel! –  csütörtökön megjelenő nyomtatott kiadásunkban…

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.