Politikai kinevezett a Szépmûvészeti Múzeum élén?:Tárlatos tervek

  • Bugyinszki György
  • 2004. július 29.

Belpol

E hét elején a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának jelölõbizottsága megtette javaslatát a Szépmûvészeti Múzeum következõ fõigazgatójának személyére. A három pályázó közül az a Bán László diadalmaskodott, akinek egyedüliként nincsen szakirányú végzettsége és múzeumvezetõi tapasztalata, és jelenleg éppen az õt kinevezni készülõ szakminiszter helyettes államtitkára.

A Narancs úgy tudja, hogy három pályázó közül választva hozott a testület kimagyarázhatatlanul politikai döntést. A grémium tagjai voltak: György Péter esztéta, Bodó Sándor, a Történeti Múzeum igazgatója, Cseri Miklós, a Szentendrei Szabadtéri Múzeum vezetõje és Macskássy István, a szakmai érdekvédelmet megtestesíteni hivatott Pulszky-társaság részérõl. Az egyetértési joggal rendelkezõ közalkalmazotti tanács és a szakszervezet leszögezte: változásra és szakmaiságra van szükség. Az eredményt már jeleztük, a jövõben a Szépmûvészeti de facto gazdasági igazgatója dönt majd a kulturális kérdésekben is. Nem Bán kinevezése azonban az elsõ eset a Szépmûvészeti Múzeum történetében, amikor nem tisztán szakmai szempontoktól vezérelve választanak fõigazgatót. Már ha valósággá válik: e cikk írásakor mindenesetre még nincs rajta a miniszteri szignó a döntésen.

Próbálkozók, befutók

Az intézmény jelenlegi - immáron másfél évtizede regnáló - vezetõjének, Mojzer Miklósnak a mandátumát öt éve, életkorára való tekintettel, csupán két évre hosszabbították meg, 1999-ben ugyanis már a 68-at taposta. (Egy forrásunk szerint már 1994-ben is csak azért nevezte ki õt újra Fodor Gábor, a tárca akkori vezetõje, mert õ is úgy gondolta, két év múlva, azaz 65 évesen mindenképp nyugdíjba megy majd.) Az öt évvel ezelõtti döntést kritizálók szerint Mojzer pályázata nem felelt meg a kiírt feltételeknek, mert nem mellékelte hozzá a kötelezõen elõírt publikációs jegyzéket, és valódi pályázat helyett csak a múzeum aktuális éves jelentését és mûködési tervét adta be. Még ennél is problematikusabb volt azonban megbízatásának idõtartama, hisz a vonatkozó jogszabály ötéves mandátumról beszél, és nem ad lehetõséget nyugdíjazásig tartó hosszabbításra. A Közalkalmazottak és Közgyûjteményi Dolgozók Szakszervezete, élén Vadász Jánossal, hevesen tiltakozott is annak idején a lépés ellen. Az akkori kultuszminiszter, Hámori József, hogy leszerelje a szakszervezetet, az eredeti kinevezés után úgy döntött: mégis öt évre szól Mojzer megbízatása - és egy tollvonással felülírta az amúgy is vitatott döntést. Mojzer most is ringbe szállt - 73 évesen.

Az idei másik pályázó Barkóczi István angol-spanyol szakos mûvészettörténész volt, aki 1977-tõl húsz éven át dolgozott a Szépmûvészetiben, és õ szervezte meg a múzeum elsõ amerikai kiállításait is. Nevéhez fûzõdik a '96-os Velence kincsei tárlat, amellyel elsõként deklarálta, hogy az intézménynek a velencei képgyûjtemény a legnagyobb szerves egysége. Indult '99-ben is, de Hámori József nem tartotta alkalmasnak. Mojzer Miklós bõ fél évtizede azért rúgta ki a Szépmûvészetibõl, mert Magyar Bálint Barkóczit tette meg az Esterházy Projekt igazgatójának. Az 1999-es Frankfurti Könyvvásárra szervezett Esterházy-kiállítás Barkóczi nevéhez fûzõdik, õ egyébként jelenleg a Mûcsarnok fõigazgató-helyettese.

Nehézségek

A nemzetközileg is elismert szakembernek - információink szerint - semmi esélye nem volt a mostani megmérettetésben, mert már hetekkel ezelõtt eldõlt: a helyettes államtitkár a befutó.

A közismerten jobboldali kötõdésû helyettes gazdasági államtitkárt az elõzõ kormánytól örökölte a kultusztárca (az Orbán-kormány idején ugyanitt közigazgatási államtitkár volt), és azért tartották posztján, hogy befejezhesse egy folyamatban lévõ projektjét, az állami kulturális intézmények online pénzügyi elszámolási rendszerének kiépítését. Merthogy Bán gazdasági szakember - igaz, bölcsészdiplomája is van. A megajánlott új pozíció neki is kapóra jött, hisz Hiller István esetleges pártelnökké válásával könnyen elképzelhetõ, hogy új ember veszi át a kultusztárcát, aki valószínûleg úgyis megválna tõle. A Szépmûvészeti Múzeumnál nagyobb falatot pedig keresve sem találhatna egy gazdasági szakember, hisz nincs még egy olyan intézmény Magyarországon, ahol - forintosítva - ekkora érték összpontosulna. Nem is beszélve arról, hogy a múzeum 15 év alatt ötmilliárdot költött épületfelújításra úgy, hogy csak az intézmény fele készült el. Jelenleg további bõvítések vannak tervbe véve és egy, a múzeum mellett építendõ mélyépület ötlete is körvonalazódik. Ha jóhiszemûek vagyunk, azt kell mondanunk: egy ilyen nagyvonalúan gazdálkodó közintézményre kifejezetten ráférne a menedzser-szemléletû vezetés.

Számos kritika érte az intézmény kiállítási gyakorlatát is, mondván, túl sok pénz ment el rekonstrukcióra - raktárból viszont nincs elég, s ezért túl sok mindent mutat be egyszerre az intézmény; a zsúfolt falakon egy-egy kiemelkedõ remekmû elvész az orrba-szájba kipakolt másodvonalbéli alkotások között. (Nyugat-európai múzeumokban az összgyûjtemény körülbelül 20 százalékkal nagyobb hányada marad raktárban.)

Bán Lászlónak világos mûvészi koncepció mentén kellene irányt szabnia a Szépmûvészeti szakmai jövõjének, és össze kellene békítenie az egymás ellen hergelt múzeumon belüli csoportokat. Kívülállóként ez aligha sikerülhet neki, még akkor sem, ha egy szakkollégiumot rendelnek alá, mint ahogyan azt tervezik. Hisz a végsõ szót akkor is neki kell kimondania - mûvészeti kérdésekben is. Továbbá véget kellene vetnie a beruházásfetisizmusnak - közgazdászként. De ezekig a dilemmákig már nem is kellene eljutnunk, hiszen Bán esztéta, és nem mûvészettörténész vagy régész (azaz szakirányú végzettség híján nem felel meg a pályázati követelményeknek). Érdemes azon is elgondolkodni, hogy vajon miért nem pályáztak többen egy olyan posztra, amely e területen a szakmai karrier egyik csúcsa. Ha netán azért, mert tudják, végül a politika dönt, akkor legközelebb talán már kizárólag csak politikusok indulnak; a pártok pedig beosztják egymás között a kulturális közintézményeket. Ha már eddig meg nem tették.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.