Politikai kinevezett a Szépmûvészeti Múzeum élén?:Tárlatos tervek

  • Bugyinszki György
  • 2004. július 29.

Belpol

E hét elején a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának jelölõbizottsága megtette javaslatát a Szépmûvészeti Múzeum következõ fõigazgatójának személyére. A három pályázó közül az a Bán László diadalmaskodott, akinek egyedüliként nincsen szakirányú végzettsége és múzeumvezetõi tapasztalata, és jelenleg éppen az õt kinevezni készülõ szakminiszter helyettes államtitkára.

A Narancs úgy tudja, hogy három pályázó közül választva hozott a testület kimagyarázhatatlanul politikai döntést. A grémium tagjai voltak: György Péter esztéta, Bodó Sándor, a Történeti Múzeum igazgatója, Cseri Miklós, a Szentendrei Szabadtéri Múzeum vezetõje és Macskássy István, a szakmai érdekvédelmet megtestesíteni hivatott Pulszky-társaság részérõl. Az egyetértési joggal rendelkezõ közalkalmazotti tanács és a szakszervezet leszögezte: változásra és szakmaiságra van szükség. Az eredményt már jeleztük, a jövõben a Szépmûvészeti de facto gazdasági igazgatója dönt majd a kulturális kérdésekben is. Nem Bán kinevezése azonban az elsõ eset a Szépmûvészeti Múzeum történetében, amikor nem tisztán szakmai szempontoktól vezérelve választanak fõigazgatót. Már ha valósággá válik: e cikk írásakor mindenesetre még nincs rajta a miniszteri szignó a döntésen.

Próbálkozók, befutók

Az intézmény jelenlegi - immáron másfél évtizede regnáló - vezetõjének, Mojzer Miklósnak a mandátumát öt éve, életkorára való tekintettel, csupán két évre hosszabbították meg, 1999-ben ugyanis már a 68-at taposta. (Egy forrásunk szerint már 1994-ben is csak azért nevezte ki õt újra Fodor Gábor, a tárca akkori vezetõje, mert õ is úgy gondolta, két év múlva, azaz 65 évesen mindenképp nyugdíjba megy majd.) Az öt évvel ezelõtti döntést kritizálók szerint Mojzer pályázata nem felelt meg a kiírt feltételeknek, mert nem mellékelte hozzá a kötelezõen elõírt publikációs jegyzéket, és valódi pályázat helyett csak a múzeum aktuális éves jelentését és mûködési tervét adta be. Még ennél is problematikusabb volt azonban megbízatásának idõtartama, hisz a vonatkozó jogszabály ötéves mandátumról beszél, és nem ad lehetõséget nyugdíjazásig tartó hosszabbításra. A Közalkalmazottak és Közgyûjteményi Dolgozók Szakszervezete, élén Vadász Jánossal, hevesen tiltakozott is annak idején a lépés ellen. Az akkori kultuszminiszter, Hámori József, hogy leszerelje a szakszervezetet, az eredeti kinevezés után úgy döntött: mégis öt évre szól Mojzer megbízatása - és egy tollvonással felülírta az amúgy is vitatott döntést. Mojzer most is ringbe szállt - 73 évesen.

Az idei másik pályázó Barkóczi István angol-spanyol szakos mûvészettörténész volt, aki 1977-tõl húsz éven át dolgozott a Szépmûvészetiben, és õ szervezte meg a múzeum elsõ amerikai kiállításait is. Nevéhez fûzõdik a '96-os Velence kincsei tárlat, amellyel elsõként deklarálta, hogy az intézménynek a velencei képgyûjtemény a legnagyobb szerves egysége. Indult '99-ben is, de Hámori József nem tartotta alkalmasnak. Mojzer Miklós bõ fél évtizede azért rúgta ki a Szépmûvészetibõl, mert Magyar Bálint Barkóczit tette meg az Esterházy Projekt igazgatójának. Az 1999-es Frankfurti Könyvvásárra szervezett Esterházy-kiállítás Barkóczi nevéhez fûzõdik, õ egyébként jelenleg a Mûcsarnok fõigazgató-helyettese.

Nehézségek

A nemzetközileg is elismert szakembernek - információink szerint - semmi esélye nem volt a mostani megmérettetésben, mert már hetekkel ezelõtt eldõlt: a helyettes államtitkár a befutó.

A közismerten jobboldali kötõdésû helyettes gazdasági államtitkárt az elõzõ kormánytól örökölte a kultusztárca (az Orbán-kormány idején ugyanitt közigazgatási államtitkár volt), és azért tartották posztján, hogy befejezhesse egy folyamatban lévõ projektjét, az állami kulturális intézmények online pénzügyi elszámolási rendszerének kiépítését. Merthogy Bán gazdasági szakember - igaz, bölcsészdiplomája is van. A megajánlott új pozíció neki is kapóra jött, hisz Hiller István esetleges pártelnökké válásával könnyen elképzelhetõ, hogy új ember veszi át a kultusztárcát, aki valószínûleg úgyis megválna tõle. A Szépmûvészeti Múzeumnál nagyobb falatot pedig keresve sem találhatna egy gazdasági szakember, hisz nincs még egy olyan intézmény Magyarországon, ahol - forintosítva - ekkora érték összpontosulna. Nem is beszélve arról, hogy a múzeum 15 év alatt ötmilliárdot költött épületfelújításra úgy, hogy csak az intézmény fele készült el. Jelenleg további bõvítések vannak tervbe véve és egy, a múzeum mellett építendõ mélyépület ötlete is körvonalazódik. Ha jóhiszemûek vagyunk, azt kell mondanunk: egy ilyen nagyvonalúan gazdálkodó közintézményre kifejezetten ráférne a menedzser-szemléletû vezetés.

Számos kritika érte az intézmény kiállítási gyakorlatát is, mondván, túl sok pénz ment el rekonstrukcióra - raktárból viszont nincs elég, s ezért túl sok mindent mutat be egyszerre az intézmény; a zsúfolt falakon egy-egy kiemelkedõ remekmû elvész az orrba-szájba kipakolt másodvonalbéli alkotások között. (Nyugat-európai múzeumokban az összgyûjtemény körülbelül 20 százalékkal nagyobb hányada marad raktárban.)

Bán Lászlónak világos mûvészi koncepció mentén kellene irányt szabnia a Szépmûvészeti szakmai jövõjének, és össze kellene békítenie az egymás ellen hergelt múzeumon belüli csoportokat. Kívülállóként ez aligha sikerülhet neki, még akkor sem, ha egy szakkollégiumot rendelnek alá, mint ahogyan azt tervezik. Hisz a végsõ szót akkor is neki kell kimondania - mûvészeti kérdésekben is. Továbbá véget kellene vetnie a beruházásfetisizmusnak - közgazdászként. De ezekig a dilemmákig már nem is kellene eljutnunk, hiszen Bán esztéta, és nem mûvészettörténész vagy régész (azaz szakirányú végzettség híján nem felel meg a pályázati követelményeknek). Érdemes azon is elgondolkodni, hogy vajon miért nem pályáztak többen egy olyan posztra, amely e területen a szakmai karrier egyik csúcsa. Ha netán azért, mert tudják, végül a politika dönt, akkor legközelebb talán már kizárólag csak politikusok indulnak; a pártok pedig beosztják egymás között a kulturális közintézményeket. Ha már eddig meg nem tették.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.