Mobilposták: Hegyen, völgyön

Belpol

A Magyar Posta Rt. 2000-tõl - elõbb kísérleti jelleggel, majd tavalytól nagyban - bevezette a mobil postaszolgáltatást. A cég hosszú távon költségmegtakarítást remél attól, hogy a 600 fõ alatti kistelepülések postahivatalait bezárja. A mintegy ezer települést érintõ változást "kényessége miatt" különös körültekintéssel és alapossággal készítették elõ - állítja a projekt vezetõje. A hivatalos mérleg õt igazolja: a szolgáltatásra eddig összesen tizenhét írásbeli panasz érkezett. Ám az összkép árnyaltabb: április óta a kistelepülések tömegével nyilvánították ki nemtetszésüket az ügyben - és nem pusztán a mobilposták miatt. Van, ahol már-már tudatos falurombolást emlegetnek.

A csitári hegyek alá kanyargunk a postászöld színû szolgálati Skodával. Pavlokin Tibor balassagyarmati postavezetõ és Grózsmik István projektvezetõ-helyettes útközben nem beszél. Majd, ha megállunk - mondják. A Csitár-Nógrádgárdony-Illiny-Csesztve mobiljárat nyomában haladunk; nincs engedély arra, hogy munkavégzés közben együtt utazzam a mobilpostással, a rimóci Galcsik Istvánnéval.

Gyakorlat

A nógrádgárdonyi megyei tüdõgyógyintézet parkolójában, a számára kijelölt fix ponton érjük utol a fehér Fabia kombit. Éppen egy középkorú férfi próbál kiegyenesedni derekát tapogatva, miután törzsével kitolatott az anyósülés felõli ablakból. A szanatórium lakója valamilyen politikai napilapot szeretett volna, de csak Blikk van. "A semminél ez is jobb" - mondja, s elindul vissza.

Galcsikné Gyöngyi a postavezetõt ismeri, hisz a fõnöke, Grózsmik pedig itt és most a fõnökének a fõnöke. Mindketten biztatnak: kérdezzek nyugodtan bármit, aztán megállnak a motorháztetõnél. Nem csoda, hogy a vezetõülésben mereven ül a postáskisasszony, ahonnan szûkszavúan és kimérten válaszol, miközben néha Pavlokinra, néha Grózsmikra sandít.

Korábban állandó helyettes volt (vagyis mindennap mást, máshol helyettesített a balassagyarmati postához tartozó, Váctól Szécsényig tartó körzet 46 települése valamelyikén), érthetõ, hogy akkor is vállalta ezt a munkát, ha három embert váltott ki vele. A Csesztvén, Csitáron mûködõ postahivatal és a településekre szállító postajárat tavaly június óta az övé. Munkája a korábbiaknál izgalmasabb és kiszámíthatatlanabb lett, még ha a falvak lakóit jellemzõ idegenkedést és visszautasítást mára az el- és befogadás váltotta föl. Eleinte a házszámokkal is birkózott, mert azok - afféle regionális sajátosságként - nem feltétlenül követik lineárisan az emelkedõ vagy csökkenõ, páros vagy páratlan oldali tendenciákat.

A menetrendben leírttól (10.36- 10.41) ma is jóval többet kell itt, a tüdõgondozó elõtt állnia, mert a bankkártyás POS terminált szinte minden érkezõ használja, többen pedig csekket is lobogtatnak. Egy kismama levelet ad fel; hiába van a borítékon bélyeg s 50 méterre, a vegyesbolt falán postaláda, a postásban nagyobb a bizodalom. Talán fél órát beszélgetünk megszakításokkal. Üléspróbázhatok, bizonyosságot kapok, hogy ez a kocsi mindenben valódi postaként mûködik, meghallgatom a Family Frostéra hajazó dallamkürtöt is, amivel a lakóknak az érkezését jelzi. A kocsibiztonság azonban tabu: bemondásra kell elhinnem, hogy a Fabia "minden szükségessel" felszerelt, ráadásul a felkészítés arra is kiterjed, hogy hol a határ, amikor vészhelyzetben a postásnak már nem éri meg ellenállni.

Galcsik Istvánnénak eddig egyszer volt csak nagy csomagja, Csesztvére vitte a 20 kilós autóalkatrészt; legtöbbször csak alig maréknyi a posta egy-egy faluba. Abból is a legtöbbje a polgármesternek, az óvodának vagy - ha van - a boltnak és a vállalkozásoknak szól. Miután többször is az órájára néz, közli: ma sem ötkor fog végezni, de nem ideges. Szerinte látnom kéne, mi van a nyugdíjfizetések napján, de a fõnökére nézve elharapja a mondatot. Végül kiböki: törik vagy szakad, az adott napon minden nyugdíjat ki kell vinni. "Az érintettek egy évre elõre tudják a nyugdíj-kézbesítési napokat, a felesleges indulatok elkerülése végett sosem lehet csúszni. Ez a szabály" - erõsíti meg alkalmazottját a postavezetõ.

A palóc fõváros, Balassagyarmat környékét ismertetõ legfrissebb térképek Csitáron a templom, a polgármesteri hivatal és a focipálya mellett jelzik a postát is - pedig a lényegében egyetlen Y alakú utcából álló, 526 lelkes faluban tavaly szeptember óta nem mûködik. A Petõfi utca elején lakó Mészáros Tiborné nagy bajnak tartja ezt, mert manapság a "postás napokon", amikor csekkeket, biztosítást vagy telefonszámlát kell fizetni, a mobilkocsi érkezése szabja meg az idõbeosztását. Márpedig gyakran elõfordul, hogy órákat kell várni a kürtszóra, sõt olyan is nemegyszer elõfordult már, hogy hiába volt kint a kapun a piros-zöld kistábla, rajta "A Posta házhoz megy!" felirat, Gyöngyi nem jött. Ráadásul nincs is mindig bélyege, nem árul lottót, és mire ideér, eladó újságja sincs. Amíg posta mûködött a faluban, a pénztárcájába legfeljebb azok láttak bele, akik akkor éppen az épületben tartózkodtak, most meg a fél falu tudja, ha pénzt vesz fel a bankszámlájáról.

Az utca túlvégén lakó Zende Ottó felesége szerint az egész mobilposta körüli hercehurca felesleges, most már úgysem lesz másképp. A szolgáltatásokkal neki amúgy sincs gondja, ha kiteszi a táblácskát, a postás valóban házhoz is jön. Igaz, a 35 éves asszony az újságot, a lottót és a bankkártyás pénzfelvételt leginkább a városban intézi. A csekkeket viszont a mobilban szokta fizetni, bár az is elõfordult, hogy az éteri kapcsolat tranzakció közben megszakadt - igaz, a térerõ eltûnése errefelé nem szokatlan. Az õrhalmi óvodában dolgozó hölgy szerint egy kistelepülésen elfogadható kompromisszum, hogy a jobb szolgáltatásért cserébe az utcára kell menni.

Elmélet

A mobilposták bevezetéséig a hazai postahálózat lényegében a manuális távbeszélõ korszakában kialakult modell szerint mûködött. Létrehozásának egyik legfontosabb szempontja az volt, hogy minden településen legyen legalább egy távbeszélõvonal, hogy a tanácselnök és/vagy az (állat)orvos mindig elérhetõ legyen. A helyi posták ennek megfelelõen tartottak nyitva napi nyolc órában, a valódi postaforgalom voltaképpen nem is számított. Egy, a mobilprojekt elindítása elõtt végzett felmérés szerint a 600 fõ alatti településeken átlagban napi 19 közönséges és 3 ajánlott levelet adtak fel, 28 utalvánnyal és 2 takarékközvetítéssel kapcsolatos tranzakciót végeztek, valamint háromnaponta postáztak egy-egy csomagot. A kézbesítési oldal valamivel jobb (napi 80 sima és 9 ajánlott levél, 1 csomag, 20 hírlap, 29 szórólap, 13 utalványos tranzakció), de ez összességében a postai összforgalomnak mindössze 2-3 százalékát jelentette.

A távközlési és a mûsorszórási üzletágak rendszerváltás utáni kiválása megborította a klasszikus postai struktúrát. A Matáv és a Mûsorszóró Vállalat (mára: Antenna Hungária Rt.) különálló cégként az elmúlt tíz évben olimposzi magasságokba jutott, a Magyar Posta viszont lényegében egy helyben állt. A 2002-ben érkezett menedzsment több befejezhetetlen vagy feleslegesnek vélt modernizációs projektet (eurohívó, digitális rádió-távközlõ rendszer kiépítésének elõkészületei stb.) és forintmilliárdokban kifejezhetõ veszteséget örökölt elõdjétõl. Egyszerre kellett profilt tisztítani, nyereségessé válni és felkészíteni a rendszert az uniós elvárásokra. Az Európai Unió postai kézbesítési elõírásai szerint például mindenkinek házhoz kell szállítani a postai csomagját, melynek súlyhatára 20 kg. Ez a kistelepülésekre kibiciklizõ postásokkal már nem volt megoldható.

A mobilpostaprogramot megelõzõen Magyarországon 3285 postahely mûködött. A 600 fõ alatti településekre ebbõl 635 jutott, és volt 558 olyan kistelepülés is, ahol sosem mûködött ilyen hivatal. A posta felmérése szerint a hálózatnak ez a része többségében lerobbant állapotban, mûszakilag elmaradott módon mûködött, minimális rendbetételére viszont nem tudtak több milliárdot fordítani. A postacsomag házhoz kézbesítésére beszerzett új autókkal a szolgáltatás átalakíthatónak tûnt, ráadásul az egyrészt a cég jármûtartalékából csatasorba állított kocsikra akkor is szükség lett volna, ha semmiféle mobil rendszer nem épül ki.

Az elsõ négy magyarországi mozgó postahelyet még 2000-ben indították az Ormánság 22 településére (16-ban nem volt korábban sem posta). A Magyar Posta így próbálta igazolni azon elképzelését, hogy a küldemények kiszállítását végzõkre áthárítható a korábbi kis postahivatalok munkája, ha a feladatot modernebb technikával oldják meg. A kísérlet szakmailag sikert, országos elfogadottságát tekintve viszont kétes eredményt hozott. Bor Sándor, a Postahálózati Modernizációs Projekt igazgatója szerint ezért amellett, hogy valamennyi országgyûlési képviselõnek, megyei közgyûlési vezetõnek küldtek helyzetelemzést és nemzetközi összehasonlítást, majd létrehozták az önkormányzati érdekegyeztetõ fórumot, szükséges volt, hogy a leginkább érintett térségekbõl (Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Gyõr-Moson-Sopron, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Tolna, Vas, Veszprém, Zala megyébõl) 150-160 önkormányzati képviselõt terepszemlére vigyenek Ausztriába (ott nem 600, hanem 2000 fõnél húzták meg a határt). Ez a bemutató sem hozott átütõ sikert, ezért a posta még egyszer nekirugaszkodott, hogy a nehéz falatot lenyomja a kistelepülések torkán.

További tíz hazai próbajárat indult, minden említett megyében egy. A 2003. június 1-jén induló pilotok párhuzamosan dolgoztak a régi postákkal, s három hónapot kaptak arra, hogy bizonyítsák: jobbak, hatékonyabbak a klasszikus módinál. A forgalmi mérleg nyelve két hónap után billent át. A posta nagyon számíthatott erre az eredményre, mert már szeptember 1-jén tömegesen állította üzembe a mozgó postahelyeket. 2003-ban 120, az idén 230 új mobilposta kezdte meg a munkáját 946 településen, 303 ezer embert elérve.

Hivatalosan nem írták elõ a postának, hogy a programmal mennyit kell megtakarítani. Az biztos viszont, hogy a 320-340 embernyi munkaerõ-karcsúsítás önmagában elenyészõ költségmegtakarítás, s az ingatlaneladásokból befolyt összeg sem túl nagy. Bor Sándor azt prognosztizálja, hogy a beruházási költségek három év alatt térülnek meg, és a harmadik évtõl több száz milliós, dinamikusan emelkedõ mértékû megtakarítás lesz kimutatható. "Errõl szól ez a történet" - mondta a projektigazgató.

Faluromboltak klubja

"Amit nálunk a posta Erzsikével csinált, az tényleg pofátlanság!" - ezzel nyit Hon László, Szebény polgármestere. A cég öt éve megvetette a volt postamesterrel a hivatal épületét annak fejében, hogy vállalkozói jogállásban legalább külsõsként maradhasson. A mobilposták bevezetésekor viszont egyszerûen felmondták a szerzõdést, Erzsike meg - ha dolgozni akart - átülhetett a postakocsiba. Most kevesebb pénzért többet dolgozhat, ráadásul az épület is a nyakán maradt. A Veméndrõl ingázó postáskisasszony mereven elzárkózik a találkozástól (talán mert úgy érzi: van még veszítenivalója), de bárki elõtt hozom fel az ügyet, mindenki a fejét csóválja. Fel nem foghatják, hogy ha vállalkozásként kifizetõdõen mûködött a dolog, akkor miért kellett ehhez hozzányúlni - pláne egy ilyen kistelepülésen, ahol egyébként is folyamatosan romlik az életminõség. A baranyai faluban, félúton a Mohács és Pécsvárad közötti dimbes-dombos vidéken, 470-en élnek, köztük 165 nyugdíjas és 35 regisztrált munkanélküli.

A Kacsa bár tulajdonosa, Mészáros Zoltánné szerint neki a változás nem rossz. Szinte a kocsmája elõtt van a "fix pont", a családi vállalkozás és saját privát számláit a házánál fizeti. "Más lett a helyzet, Erzsikének pedig most ez a dolga. Kedveljük, mert lelkiismeretes, és tudom, hogy strapás számára ez az egész, de tudomásul kell venni, hogy a munkáltató diktál" - mondja, miután percekig mentegetõzik és ötször is megígérteti velem, hogy leírom: azért sajnálja, ami a postással történt.

"Én nem tudom, hogy mi a postamobilizálások végsõ célja, mert az az ember, aki errõl hivatalosan tájékoztatott, egyedül beszélt, mint a tévé" - fakad ki a polgármesteri hivatalban Hon László. Hozzáteszi: még az is lehet, hogy az egész a posta privatizálásának elõkészítése, hiszen minden "ilyesmi" azzal kezdõdik, hogy az állam kivonul a végekrõl. Az állami szolgáltatócégek központját pedig nem érdekli, hogy ezáltal a közösségi tér a megszûnés határára kerül. A polgármesternek mint egykori III. kerületi képviselõnek van összehasonlítási alapja a nagyváros és a kistelepülés lehetõségei között, mégis meglep, amikor a posta megszüntetése és a romániai falurombolás között von párhuzamot. A bezárás szerinte már a tizedik stáció a kis falvak ellehetetlenítésében.

Április 19-én új jogszabály lépett hatályba, melynek értelmében elvileg a 600 fõ feletti településeken is be lehet vezetni a mobilszolgáltatást. Ezzel egy idõben az ország 2400, kétezres lélekszámot meg nem haladó kistelepülésének a vezetõje rövid kérdõívet kapott a Zempléni Településszövetségtõl. A 81 település civil szervezeteként mûködõ szövetség a mobilposta megítélésérõl kért tõlük véleményt. Július közepéig 731 kitöltött ív érkezett vissza: ezek szerint a települések 97 százaléka fix postát szeretne, a mobiljáratokkal csak 17 százalékuk elégedett. Véleményük nyomatékosítására 86 százalékuk akár országos demonstrációban is részt venne. A kérdõívet is jegyzõ és a postával mobilügyben perben álló Köteles László, a zempléni Komlóska polgármestere szerint nem hõbörgõ engedetlenségi mozgalmat szerveznek. Úgy véli, hogy a falu fennmaradása és a másodrendû állampolgárság kialakulásának elkerülése érdekében a kistelepüléseknek közösen kell fellépniük a központosító törekvésekkel szemben. A szervezõdésnek szerinte a törvényhozókat, az esélyegyenlõségi minisztert és az ombudsmant kellene maga mellé állítania ahhoz, hogy érvényt szerezhessen az igazának. Köteles, akárcsak a baranyai Hon László, azt állítja: a megfelelõ döntés elõmozdításához a kritikus tömeg már megvan, de radikális növekedésre lehet majd számítani, ha beigazolódik, hogy a posta a 2000 fõ alatti településeken is kizárólag mobiljáratokat kíván üzemeltetni a postahivatalok helyett.

E félelemre reagálva Bor Sándor projektigazgató azt mondta: "A Magyar Posta Rt.-nek kötelessége a postai szolgáltatások ellátásáról és minõségi követelményeirõl szóló 79/2004. (IV. 19.) számú kormányrendelet betartása is. Ennek egyes bekezdései ugyan lehetõséget adnak arra, hogy a 601 és 1000 fõ közötti településeken mobilposta is üzemelhessen, amennyiben az érintett önkormányzattal errõl szerzõdésben megállapodunk. Ám jelenleg ebben a településcsoportban további mobilposták indítása nincs napirenden."

Szabó M. István

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.