Versenyjogi vizsgálatot kezdhet az Európai Bizottság a 35 évre szóló magyar autópálya-koncesszió ügyében – írja a Portfolio a bizottsághoz közeli forrásokra hivatkozva. Éppen egy éve hirdette ki Rogán Antal kabinetminiszter, hogy az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg nem kevesebb mint 35 évre.
Akkor Rogán úgy nyilatkozott, nem tart tőle, hogy az Uniónak szúrná a szemét a dolog, mivel uniós források nincsenek a történetben.
Most mégis versenyjogi panasz érkezett az Európai Bizottsághoz a sztrádakezelés koncesszióba adásával kapcsolatban, miután egyes piaci résztvevők szerint az alvállalkozói szerepet „csak egy szűk kör” töltheti be. Jelenleg pedig az előzetes értékelés zajlik, a magyar kormányt pedig már tájékoztatást kérve meg is keresték az ügyben.
Mint a Portfolio megjegyzi, a koncessziókról szóló 2014/23/EU irányelv nem fogalmaz pontosan az öt évnél hosszabb koncessziókkal kapcsolatban, amiknél a maximális időtartam nem lehet hosszabb, mint ami „észszerűen elvárható.” Azt viszont kimondják, hogy a koncessziós szerződések odaítélésére vonatkozó egyértelmű uniós szintű szabályok hiánya jogbizonytalanságot eredményez.
Az autópálya koncessziót sok kritika érte. A nyertes konzorcium tagjai a Konzum tőkealap, az Opus Bridge Magántőkealap, az Opus New Way Magántőkealap, a Cronus Magántőkealap, a Vesta Magántőkealap és Via Magántőkealap. A cégek között a magyar útfelújítási közbeszerzéseken már sikeres, Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó vállalkozások szerepelnek.
A napokban arról írtunk, hogy a Fővárosi Törvényszék ítéletének értelmében a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) nem titkolhatja tovább, hogy milyen feltételekkel adta koncesszióba a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét a Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető cégcsoportoknak
Az autópálya koncessziókról itt írtunk részletesen.