Schmidt Mária: Támadás alatt állunk, Németországnak pedig fogalma sincs a 21. századról

  • Gera Márton
  • 2018. augusztus 21.

Belpol

A Terror Háza vezetője NER-kompatibilis programot hirdetett: a nemzeti létünkért folyamatosan harcolni kell.

„A fennálló rendet képviselő technokrata elithez tartozó körök elveszítik a többség támogatását” – ezzel nyitott Schmidt Mária a kormánypárthoz minden korábbinál hű Kommentár folyóirat friss számának adott interjújában. A Terror Háza Múzeum főigazgatójával készült interjú pikantériája, hogy azt Békés Márton, a folyóirat új főszerkesztője készítette, aki egyben a múzeum kutatási igazgatója, vagyis Schmidt a főnöke. Ennek megfelelően az interjú a barátinál is barátibb hangú lett, Schmidt Mária már-már monologizálva fejti ki benne a világnézetét.

Kormányzáspárti folyóirat

A Kommentárt éveken keresztül a konzervatív oldal színvonalas eszmetörténeti folyóirataként tartották számon. A Magyar Hang a múlt héten írta meg, hogy a lapnál felállt a korábbi szerkesztőbizottság egy része, és az eddigi főszerkesztő helyére Békés Mártont, a Terror Háza múzeum kutatási igazgatóját nevezték ki. Békés a lapnak azt mondta, a Kommentár visszatér az „eredeti, konzervatív irányvonalához, konzervatívabb lesz, mint valaha”, sőt, a főszerkesztő szerint „kormányzáspárti” folyóiratot csinálnak majd.

 

 

 

 

 

 

 

A Terror Háza Múzeum főigazgatója szerint az elit alkalmatlan arra, hogy megújuljon, ezért Magyarországon elsőként elindult a folyamat, hogy az elitet a magyarok 2010-ben leváltották és meg is büntették. De Schmidt szerint Nyugaton is ez zajlik, ahol az elit elveszíti a többség támogatását. Schmidtet kérdezték a májusi V4-es konferenciáról is, ahol többek között Milo Yiannopoulos és Steve Bannon adott elő, igen busás honoráriumért. Szerinte az itt fellépők inspirációért jöttek Magyarországra, és felszabadultan tudtak előadni, mert nálunk nem olyan „gúzsba kötött” a szellemi élet, mint Nyugaton.

Újabb durva részletek derültek ki Milo Yiannopoulos és Steve Bannon budapesti fellépésének horribilis díjazásáról

Rongyos 60 ezer dolcsinál tart a hakni ára, és még az sem biztos, hogy ez a végösszeg. Azt már korábban is lehetett tudni, hogy a Schmidt Mária vezette Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásért Közalapítvány egy zsák pénzt - körülbelül 20 millió forintot - szórt el az Európa jövője c.

A Nyugatot egyébként többször is ostorozza Schmidt az interjúban: szerinte a nyugati világ még mindig a „PC-foglya”, Németországban kiürült a politika, és nincsenek valódi viták. „…mára a német politika légüres térbe került. Miközben Németország Európa legfontosabb állama, fogalma sincs róla, mit kezdjen a 21. századdal. Azokra a kérdésekre, amik most napirenden vannak, nem érkezett válasz, nincs vita róluk sem Nyugaton, sem Németországban. Félő, hogy ezek egyszer ránk dőlnek, és a politikailag korrekt kánon az egész európai projektet maga alá temeti” – mondta Schmidt.

Szóba került a beszélgetés során az áprilisi országgyűlési választás eredménye is. Szerinte már nem tudni, mi a jobb- és baloldal, mert a hagyományos baloldal eltűnik, nincs jövőképe, a baloldali pártok mindig is „a szocializmust akarták megvalósítani”. Ezért a Fidesznek szerinte lehetősége volt minden politikai témát begyűjteni, a baloldali pártoknak így viszont nem maradt semmi.

Schmidt jónak tartja az elmúlt hónapokban elindult kultúrpolitikai vitákat is, mert szerinte nem szabad megelégedni azzal, hogy „ha valaki ide tartozik, akkor automatikusan jól bánunk vele”. Ráadásul úgy látja, nem kell azt nézni, „mit mondanak rólunk”, mert „annyira kiüresedtek odaát, sajnos nincs is mire odafigyelni”. (Egyébként a kultúrharc egyik elindítója az a Békés, akit most főnöke vállon veregetett korábbi kiállásáért. Mint ismert, Békés szerint a „liberális kánon” foglyul ejtette a jobboldali szerzőket, ezért többek között azt javasolta, a konzervatív szerzők ne vegyék természetesnek, hogy Esterházy Péter jó író. – A szerk.)

Bónuszként Schmidt Mária programot is hirdetett az interjúban: szerinte a magyaroknak a történelem folyamán mindig résen kellett lennünk, mert a nemzeti létünk volt a kérdés. „Nekünk az a természetes létünk, hogy állandóan harcban állunk, ezért aztán a nemzeti identitásunkat erősen éljük meg. (…) Most nagyon erős támadás alatt állunk, ami kulturális, nemzeti és identitásbeli megerősödésünket szolgálja. Gondoljunk csak bele: milyen nehéz megőrizni az identitást akkor, amikor nem veszélyezteti semmi, vagy ha senkinek nem fontos annyira, hogy kívülről megkérdőjelezze.”

Borítókép: MédiaKlikk

 


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.