Sorra mondják ki a bíróságok, hogy az Orbán felcsúti hobbijára utalt milliárdok közpénznek számítanak

  • Magyar Krisztián
  • 2017. június 25.

Belpol

Már csak a Kúrián múlik, hogy kiderül-e, mely cégek mennyivel támogatják a Puskás Akadémiát és a többi sportszervezetet.

A napokban ismét jogerősen pert nyert a Transparency International Magyarország abban az eljárássorozatban, amelyet azért indított a szervezet, hogy kiderüljön: mely cég melyik sportcsapatnak mekkora összegű tao-pénzt juttatott el azóta, hogy a kormány lehetővé tette ezt a sporttámogatási rendszert. A TI korábban három eljárást kezdeményezett, egyet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, egyet a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma, egyet pedig a látványsportágak sportszövetségei ellen. A napokban az utóbbi perben ítélt a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen a Transparency javára, így a két minisztérium után a szövetségeknek is ki kell(ene) adniuk a társasági adókedvezménnyel kapcsolatos támogatási igazolásokat. (Arról, hogyan is jött létre a társasági adókedvezmény rendszere, és ez milyen korrupciós kockázatokat rejt, itt írtunk korábban.)

A persorozat azért is lényeges, mert a kormány igyekszik mindent megtenni azért, hogy ne derüljön ki: pontosan melyik cég hova és mekkora mértékű tao-támogatást küld. Tavaly októberben

az Országgyűlés megszavazta a tao-pénzek adótitokká minősítését,

amellyel az ellenzék szerint azt próbálják elérni, hogy a sportegyesületeknek szinte semmilyen adatot ne kelljen kiadni azon az összesítésen kívül, hogy egy évben mennyi pénzt kaptak a társasági adókedvezmény jóvoltából. A kormány közben azt állítja, hogy az a több százmilliárdos összeg, amely az adókedvezmény lehetősége miatt fizikailag be sem áramlik az államkasszába, nem minősül közpénznek. Orbán Viktor egészen odáig ment, hogy újságírói kérdésre kijelentette: közpénznek tartani a tao-összegeket egyenesen „kommunista beidegződés”, holott csak a Puskás Akadémia nagyjából 14 milliárd forinthoz jutott így a rendszer bevezetése óta.

Minden bizonnyal a kormány is tudja, hogy a társasági adókedvezményekből a sportegyesületekhez és a sportszövetségekhez befolyó összegek közpénznek minősülnek, ellenkező esetben nem alkottak volna a támogatások pontos részleteinek megismerését korlátozó rendelkezéseket. A másodfokon eljáró bíróságok szerint azonban Orbánék tévúton járnak, és itt még nem veszett el a közpénz jelleg. Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója a magyarnarancs.hu-nak elmondta: az újabb jogerős döntés azért is lényeges, mert ismét nyilvánvalóvá vált, hogy a társasági adókedvezményre jogosító támogatások a nyilvánosságra tartoznak, hiszen azokat közpénzből fizetik.

Hogy tényleg kiderülhet-e, miszerint 2011 júliusa és 2016 júniusa között pontosan melyik cég hova címezte a tao-felajánlásait és mennyit, az jelenleg a Kúrián múlik, mivel a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma is felülvizsgálati kérelmet nyújtott be a jogerős ítélet után – közölte Ligeti Miklós, aki megjegyezte, hogy a napokban megnyert per után a sportszövetségek is élhetnek ezzel a lehetőséggel.

A Kúria nemcsak a Transparency által indított perek döntéseit vizsgálja, hanem azt az ítéletet is, amely a Demokratikus Koalíció és a felcsúti Puskás Akadémiát működtető alapítvány perében született. Ahogy arról a magyarnarancs.hu elsőként beszámolt,

Itt a vége: Mészáros Lőrincéknek ki kell adniuk, mire költötték a tao-milliárdokat Felcsúton

Fontos pert nyert a DK, jogerős ítélet született. Még nyár végén kötelezte a Székesfehérvári Törvényszék elsőfokú ítéletében a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványt, hogy adja ki azoknak a beruházásoknak, megbízásoknak a szerződéseit, amelyeket a klubhoz beérkezett társasági adókedvezményből finanszíroztak.

még február első felében kötelezte a bíróság a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványt, hogy adja ki, mire költötték a klubhoz 2013. január és 2015. november 26-a között beérkezett tao-támogatásokat. Első fokon tavaly a Székesfehérvári Törvényszék, a fellebbezés után a Fővárosi Ítélőtábla mondta ki, hogy a párt által kikért adatok nyilvánosak. A jogerős döntés után fordult felülvizsgálati kérelemmel a Kúriához a felcsúti egyesület.

A Felcsútról kiperelt szerződésekből

egyebek között az is kiderülne, hogy a 2013. január és 2015. november 26. közötti időszakban kiket bíztak meg pályaépítésekkel, Mészáros Lőrinc cégei kaptak-e munkát attól az egyesülettől, amely élén pont a felcsúti polgármester áll. De ezenfelül a legapróbb megrendelésekre vonatkozó dokumentumokat is ki kellene adni, ha a megbízást tao-forrásból fizették ki.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.