Szabadon engedték Gulyás Mártont
DMOHA20150216015-2_top_story_lead.jpg

Szabadon engedték Gulyás Mártont

  • narancs.hu
  • 2019. április 1.

Belpol

Pénteken adtak ki körözést az aktivista ellen, aki maga vonult be a rendőrségre.

Hétfő délután engedték ki az őrizetből Gulyás Márton aktivistát, aki pénteken adta fel magát, miután megtudta, hogy körözést adtak ki ellene.

Gulyás most a Facebookon közzétett hosszú posztjában meséli el mi történt vele. Péntek délután először a Pesti Központi Kerületi Bíróságra, majd az ügyeletre ment, hogy tisztázza magát. Miután mindkét helyről elküldték, a 7. kerületi kapitányságon adta fel magát. Ott aztán őrizetbe is vették, és végül az egész hétvégét a Gyorskocsi utcai fogdában töltötte,

hétfőn pedig kiderült: azért vették őrizetbe, mert február elején nem jelent meg egy tárgyaláson.

Az aktivista hosszan ír véleményéről az esettel kapcsolatban, hozzátéve, hogy ezek után az esetről nem kíván beszélni.

Gulyás a tárgyalásra azért nem ment el, mert az előző tárgyalási napon jelezte: a továbbiakban védője fogja képviselni, ez azonban valamiért nem került rögzítésre.

Mint írja, a „büntetőügy – amely a vádhatóság véleménye szerint »csoportosan elkövetett garázdaság« – a Liget szétbarmolása ellen szervezett tiltakozó akciónk volt, amelynek során néhány négyzetméter zsákvásznat leszakítottunk többen. Ez az ügyészség megítélése szerint büntetőjogi kategória.“

Az aktivista szerint a bíróság berendelhette volna telefonon, vagy akár rendőröket is küldhetett volna érte, ám ehelyett péntek délután adták ki a körözést. Így vagy bevonul három napra (végül így tett) vagy pedig nem működik együtt, és ezzel alapot ad az előzetes letartóztatására.
E mögött pedig egyértelműen politikai motivációt sejt. Hasonló súlyú ügyek miatt ugyanis három büntetőeljárás folyik ellene.  Gulyás szerint „3zek az ügyek így Damoklész-kardjaként folyamatosan élesben tarthatóak a kiszemeltek feje fölött, és bármikor élesíthetőek, ha a hatalom érdeke úgy kívánja.“

Ugyanakkor azt is hozzáteszi, hogy nem szabad felülni a provokációknak, és azonnal diktatúrát kiáltani.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.