SZFE: a sztrájknak vége, az ellenállást folytatják

  • narancs.hu
  • 2021. február 19.

Belpol

Az egyetem oktatói hatásosabb eszközt keresnek. 

101 nap után befejezik a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatói a sztrájkot – jelentette be pénteki sajtótájékoztatóján a sztrájkbizottság. A hvg.hu beszámolója szerint a tiltakozók levelet kaptak Szarka Gábor kancellártól és Novák Emil általános rektorhelyettestől. A két vezető közölte, hogy mivel a sztrájkolók követelései az egyetem fenntartójához szólnak, ők, munkáltatóként, nem érintettek, és ezért a maguk részéről lezártnak tekintik a sztrájktárgyalásokat. Arra viszont felszólítják a sztrájkbizottságot, az oktatókat, hogy február 22-én délután négy óráig igazolják, hogy „sztrájkköveteléseikkel bírják az egyetem főállású munkavállalói többségének támogatását. Így demokratikus módon képviselik a munkavállalói közösséget a fenntartóval szemben. Ugyanilyen módon és határidőre kérjük annak megerősítését is, hogy a sztrájkbizottság tagjai személyükben is bírják az egyetem munkavállalói többségének bizalmát. És így demokratikus módon képviselik a munkavállalói közösséget a fenntartónak megküldött követelések tükrében” – írja a levélben a kancellár és az általános rektorhelyettes.

Zeller Judit, a TASZ jogásza a hvg.hu írása szerint azt mondta, nincs olyan előírás, hogy egy sztrájkbizottságnak igazolnia kellene, a dolgozók hány százaléka támogatja a követeléseit: a két vezető valószínűleg azért kér ilyen igazolást, hogy munkáltatóként ne kelljen érdemi lépéseket tenni, és „ebben a formális jogászkodó tevékenységben meg lehessen maradni.” 

Az oktatók azt szűrték le a levélből, hogy nem számíthatnak érdemi kommunikációra,

valódi egyeztetésre. Ezek után a sztrájknak sem látják értelmét. Most a munkabeszüntetésnél hatásosabb, érvényesebb eszközöket keresnek az ellenállásra. A Független Szabad Egyetem Facebook-oldalán elérhető Sztrájktévé adásai folytatódnak.

Rushdie-SZFE_top_story_lead.jpg

 
A tiltakozók mellett Magyarországon és világszerte sokan fejezték ki szimpátiájukat – többek között Salman Rushdie író is.
 

 

 

Az SZFE oktatóinak tiltakozása – amely mellett sokan fejezték ki szolidaritásukat a piros-fehér kordonszalaggal – október elsején kezdődött. Akkor járt le az egyetem átszervezése miatt távozó vezetőség felmondási ideje, akkor állt munkába Szarka Gábor kancellár. A munkát azért szüntették be, mert így tiltakoztak az ellen, hogy a kormány egyeztetés nélkül alapítványi intézménnyé alakította át az egyetemet, és ezzel elvonta az addigi autonómiát. Követelésük: álljon helyre az alkotás, az oktatás és az egyetem szabadsága, a szenátusnak az a jogköre, amely a modellváltás előtt megillette; az egyetem belső működését a szenátuson keresztül az egyetem közössége határozhassa meg, önrendelkező módon, és ugyanígy születhessen döntés a rektor, az intézményvezetők és az osztályvezetők személyéről. Garanciát kérnek arra, hogy nem csökkennek az egyetem pénzügyi forrásai.

Arról, hogy a Freeszfe Egyesület hogyan menti át az egyetem szellemiségét, ebben a cikkben írtunk:

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.