"43 centi széles járda, parkoló autók mindenhol – megnyitották a felújított Reáltanoda utcát" - írja a Közlekedő Tömeg nevű csoport a közösségi oldalán.
A Reáltanoda utca felújítása a „A Jövő Városa” fejlesztési program III. ütemeként zajlott, de úgy tűnik, hogy a tervezőknek nem ugyanaz jut eszébe a jövő városáról, mint az európai nagyvárosoknak. Ahogy írják, világszerte az a tendencia, hogy csökkentsék a belvárosok autóterheltségét, ehhez képest "az V. kerület polgármestere büszke arra, hogy 2014 óta 145 új felszíni parkolóhelyet sikerült kijelölniük, és célja ezek számának további növelése"
Az egyesület szerint a néhány éve még fontos szempont, hogy a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeit javítsák, mára semmivé lett. Ahogy írják, álláspontjuk szerint "a belváros értékes közterületei az embereket kell, hogy szolgálják, nem az autókat."
A Reáltanoda utca felújításának eredményéről kifejtik, hogy mintapéldája annak, hogyan nem érdemes közteret felújítani, és hogy az elfogadható szélességű járdák, kevesebb autó, kerékpáros kétirányúsítás, néhány fa, padok, kerékpártámaszok – ezek mind sokkal többet adnának a díszburkolatnál.
A konkrét probléma az, hogy a szép felújított járda önmagában sem túl széles, de a járda egy szakaszára telepített oszlopok miatt ez egyes helyeken mindössze 43 centire szűkül. Itt a szimpla gyalogosforgalom sem lesz egyszerű, de ahogy írják, mondjuk babakocsival már nem nagyon kell majd próbálkozni. A csoport azt is kiemeli, hogy semmi nem utal arra, hogy a parkolási rendet megváltoztassák az utcában: tehát feltehetően a felújított Reáltanoda utca Magyar utca és Szép utca közötti szakaszán továbbra is mindkét oldalon engedélyezett lesz a parkolás, ami tovább csökkenti a járda felhasználható szélességét.
A csoport azt javasolja, hogy az átadásig mentsék, ami menthető: az egyoldali parkolás bevezetésével és az oszlopok, pollerek eltávolításával - ha nem is ideális, de - valamelyest javítató lenne a helyzet.