„Válságos mértéket öltött az óvodapedagógus-hiány, és emiatt már országos szinten működésképtelenné vált a csoportonként két diplomás pedagógusra épülő óvodai rendszerünk” – derül ki a Szülői Hang Szószóló a gyerekekért nevű akciójának most közzétett eredményeiből.
Az óvódák jelentős részében már nem tudnak biztosítani csoportonként két diplomás óvodapedagógust, így arra kényszerülnek, hogy megfelelő pedagógiai képesítés nélküli személyek legyenek a gyerekekkel. Ezzel elkerülhetetlenül sérül az óvodai nevelés minősége. A gyermek nem kapja meg azt a fizikai és érzelmi biztonságot, amire szüksége lenne az egészséges fejlődéshez, és a nem megfelelő pedagógiai módszerek miatt könnyen szerezhet érzelmi sérüléseket is, állapítja meg a szervezet.
A kormányzat rendszerint arra hivatkozik a Szülői Hang szerint, hogy a gyerekek számához viszonyítva nem állunk rosszul a pedagógusok átlagos számával, az országos statisztika azonban nem tükrözi a hatalmas helyi különbségeket. Valóban nem minden óvodában jelentkezik az óvodapedagógus-hiány, és működik sok olyan óvoda is – különösen kistelepüléseken –, ahol a kis létszámú csoportok javítják az országos átlagot. Ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy sok helyen viszont súlyos a pedagógushiány, túl kevés az óvodapedagógus a gyerekek számához képest.
Óriási a szakemberhiány
A kormányzat ahelyett, hogy megoldotta volna az elkeserítő helyzetet, 2020 augusztus végén rendeletben törvényesítette az óvodapedagógusok tömeges pályaelhagyása miatt kialakult kényszerű állapotot. A rendelet szerint már csak 8 és 12 óra között követelmény, hogy a gyermekekkel diplomás óvodapedagógus foglalkozzon; 8 óra előtt vagy 12 óra után az óvodák bármifajta pedagógiai képzettség nélkül bárkit alkalmazhatnak.
A szervezet szerint az intézményvezetők továbbra is igyekeznek megtalálni a legjobb megoldást, de óvodapedagógusból óriási hiány van, pedagógia asszisztensből (akik nem önálló munkára, hanem az óvodapedagógusok munkájának támogatására lettek kiképezve) sincs elegendő státusz, így egyre többször előfordul, hogy a gyerekekre érdemi pedagógiai képzettség nélküli személyek vigyáznak, és ezzel az óvodák gyermekmegőrzővé degradálódnak.
Továbbá a fejlesztőpedagógusokból, gyógypedagógusokból, logopédusokból, pszichológusokból és más szakemberekből legalább akkora a hiány, mint az óvodapedagógusokból. A gyerekek gyakran nem kapják meg a szükséges fejlesztő foglalkozásokat, pedig ez számukra alapvető jelentőségű lenne.
A problémák oda vezettek, hogy az óvodapedagógusok közül sokan elfáradtak, kiégtek, nyilvánvaló, hogy mindez a gyerekeken csapódik le.
A tehetősebb vagy nagyobb presztizsű önkormányzatok vagy más óvodafenntartók magukhoz tudják csábítani a még pályán maradó óvodapedagógusokat, ezáltal a hátrányos helyzetű rétegek még rosszabb színvonalú óvodákat kapnak, még könnyebben leszakadhatnak.
Az óvodapedagógus-hiányt a kormányzat adminisztratív módon azzal kívánja enyhíteni, hogy megnehezíti a további egy év óvoda igénylését. Így csökkennek ugyan a létszámok, de olyan gyerekektől vonják meg az óvodai képzés lehetőségét, akiknek erre a legnagyobb szüksége lenne. Bár többnyire megadják az engedélyt, de nagyon sok (évi kb. tízezer) család nem él a kérvényezés lehetőségével a tájékoztatás és támogatás hiánya miatt, vagy mert nem rendelkezik kellő tudással ahhoz, hogy egy online hatósági kérvényt sikeresen beadjon – szögezi le a Szülői Hang.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!