Támad a Krétakör – Éjszakai akció a megszállási emlékműnél

Belpol

Mára virradó éjjel – mert ott gyakran éjjel történnek a dolgok – a Krétakör egy óriási tükröt helyezett el a megszállási emlékműnél. A performansz afféle önismereti reflexió volt. Lecke Magyarországnak.

Rendkívüli beszélgetést szervezett vasárnap este az Eleven emlékmű csoport, amely a kordonok miatt nem a szokott helyen – a szobor mögötti füves területen – volt megtartva, hanem a nyolc órakor elcsendesedett szökőkút félreeső részénél alkottak a jelenlévők székeik által kört a beszélgetéshez. Az éjszakába nyúló beszélgetés Jovánovics György szenvedélyes – az immár teljes valójában álló szobor értelmező – bevezetőjével kezdődött. (Vonatkozó interjúnk a művésszel hamarosan ugyanitt olvasható – a szerk.)

false

 

Ám miközben az Eleven beszélgetés zajlott, úgy 9 óra körül megjelent a téren Gulyás Márton, a Krétakör ügyvezetője, a Humán Platform aktivistája, s társaival egy hatalmas, üvegfóliával borított lemezt és az ehhez szükséges lábazatot, meg némi nehezéket cipelt. Seperc alatt felállítottak a Szabadság téri szoborral szemben egy tükröt úgy, hogy ha szemben álltunk a tükörfelülettel, nem láttunk mást, nos, csak magunkat. Képzeljük el: nincs az ún. megszállási emlékmű, eltűnik Gábriel meg a sas, velünk szemben kétoldalt csupán a torzó oszlopok vannak, na meg kinek-kinek a saját képmása és ami mögötte van. Az akció olyannyira klasszra sikeredett, hogy még a helyszínen lévő rendőri sokadalom – parancsnokukkal együtt – sem tudott különösebben mit szólni a performanszhoz. Elállt a szavuk, nem tettek semminő ellenlépést.

false

Kíváncsiak voltunk, mi célt szolgál a tükör, ezért megkérdeztük Gulyás Márton: „A szoborral – többek között – az a legnagyobb probléma, hogy nem szolgálja az egyéni, meg általában a nemzeti önismeret erősítését, ezért azt gondoltuk, hogy onnan kellene kezdeni az egészet, hogy lemegyünk teljesen legalsó szintig, és teszünk egy gesztust, ami szemléld magad. Hátha ezen keresztül, ilyen módon tud erősödni az egyéni önismeret, és talán így idővel majd a nemzeti is, mert a kettő kell, hogy egymással valamiféle összefüggést mutasson. Nem remélünk hatalmas csodákat, de legalább a gesztust megtettük annak érdekében, hogy valami elindulhasson.”

A Krétakör e „művészeti reflexiója” Schilling Árpád és Ágh Márton 2006-os közös alkotása, az eszköz ekkor szerepelt az Előtte-utána című előadásban, amelyben akkor a Katona József Színházban a nézőket késztették szembesülésre. „Most egyrészt eltakarja azt a hamis és torz alakot, aki Magyarországot hivatott megjeleníteni, másrészt megmutatja azt, ami a lényeges Magyarországból – saját magunkat, magunknak. Ez hát most a mi időnk, ebben kell élni tudni.”

A Krétakör vonatkozó videója:

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”