Tao-pénzekért trükköztek pécsi kézilabdacsapatok?

  • narancs.hu
  • 2017. október 18.

Belpol

Rendőrségi nyomozás adhat választ arra, miért nem tűntek föl senkinek a meccsjegyzőkönyvekbe beírt fantomjátékosok. Ajánló a friss Magyar Narancsból.

Átlagosnak tűnő kézilabda-mérkőzés zajlott 2017. március 3-án Pécsett, az egyetemi sportcsarnokban – legalábbis a Magyar Kézilabda Szövetség honlapján olvasható nyilvános jegyzőkönyv szerint. A játékvezetők is mindent rendben találtak, pedig volt némi gond: két játékos ugyanis biztosan nem lépett pályára aznap, és nagy valószínűséggel ez egyik edző sem volt jelen, holott a nevük szerepel a jegyzőkönyvben. És ez a mérkőzés csak egy volt azok sorából, ahol az érintett csapatok valótlan adatokat írtak a papírokra.

Minderre egy olvasónk hívta fel a figyelmünket, aki hatalmas halom papírt juttatott el szerkesztőségünkhöz. A paksamétában lévő dokumentumokat és fotókat átnézve összehangolt csalássorozat gyanúja merül föl. Úgy tűnik, a pécsi PEAC, a PEAC Junior és a Petőfi SE kézilabdacsapatok egymással összejátszva egy bajnoki éven keresztül folyamatosan megszegték a szabályokat, valótlan tartalmú jegyzőkönyveket adtak le, jelen nem lévő játékosok nevét írták be, aláírást hamisítottak, más néven játszattak játékosokat. Mindezt feltehetőleg azért, hogy teljesíteni tudják a feltételeket, és a tao-pénzeket továbbra is lehívhassák.

A friss Magyar Narancsban megjelent írás több konkrét esetet is megvizsgál, a szerző, Katus Eszter beszélt az érintettekkel. Nyilatkozott például az a felnőtt játékos, aki a jegyzőkönyv szerint kapusként „volt jelen” egy mérkőzésen, amiről ő nem is tudott, mi több, nincs is sportorvosi engedélye; de felkerestük azt az aktív edzőt is, akit többször is egy másik klub vezetőedzőjeként tüntettek föl.

Az ilyesfajta trükközéseket a szigorú szabályozás miatt elvileg már a mérkőzéseken ki kellene szúrni; hogy ez miért nem történt meg, arra csak a rendőrségi nyomozás találhat választ – az ügyben ugyanis hivatalos eljárás indult. A hírbe hozott egyesületek koholt vádakról beszélnek.

További esetekről, illetve arról, hogy mindez hogyan függhet össze azzal a rendszerrel, amelyben a vállalatok a társasági adójuk (tao) terhére ún. látványsportágakat támogathatnak (és amely pénzek megszerzésétől nem egy esetben az adott egyesületnek a léte is függ), a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatnak részletesen.

Leadképünk illusztráció, fotó: MTI – Bruzák Noémi

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.