TASZ: jogellenes a kamerás bemutatkoztatás

  • narancs.hu
  • 2018. december 14.

Belpol

A rendőrség nem találhat ki magának jogköröket.

Jogellenes, hogy a rendőrök tényleg nem engedték el a tüntetőket addig, amíg kamerába nem mondták a nevüket és azonosítójukat! - állítja aTársaság a Szabadságjogokért (TASZ).

Mint ismeretes tegnap, a tüntetés vége felé  előbb kisebb csoportokban mindenkit igazoltattak, majd csak úgy engedték el a tüntetőket, hogyha bemondják a nevüket és azonosítójukat a kamerának.

Annak nincs akadálya, hogy a rendőri intézkedést videóra vegyék, és így az igazoltatást is felvehették volna. Arra viszont nincs jogköre a rendőrségnek, hogy csak úgy engedjék el a tüntetőket, ha a kamerának nyilatkoznak. Sejthető, hogy mindezt azért tették, hogy könnyebben be tudják azonosítani a tüntetőket a többi felvételen, de bármennyire is praktikusnak tűnik ez az ötlet, a rendőrség nem találhat ki magának jogköröket. Amire nincs kifejezett jogszabályi felhatalmazása a rendőrségnek, azt tilos is csinálnia.

A TASZ egy korábbi fb-posztjában ugyanakkor azt írta, hogy a tegnapi spontán tiltakozás egy idő után erőszakossá vált, így a rendőrségnek közbe kellett avatkoznia. A tömegkezelés arányossága és szakszerűségét  azonban kétségesnek tartották. Ezért közérdekű adatigényléssel fordulnak a rendőrséghez, hogy pontos képet kaphassanak arról, hogy a rendőrség milyen eszközökkel próbálta elkerülni az erőszak eszkalálódását, és jogsegélyt nyújtunk az eljárás alá vont tiltakozóknak.

A rendőrség tudomásuk szerint egyáltalán nem kommunikált a tüntetőkkel, nem figyelmeztette őket a jogsértő magatartásuk következményeire, tehát nem azon volt, hogy elkerülje az erőszak bekövetkezését és alkalmazását. Pedig az új gyülekezési törvény kifejezetten előírja az együttműködés kötelezettségét, a rendőrségi törvény pedig kötelezővé teszi a kényszerítő eszköz alkalmazására vonatkozó előzetes figyelmeztetést.

Érthetetlennek tartják a jogvédők, hogy amikor a tüntetés erőszakossá vált, a rendőrség miért nem oszlatta fel hivatalosan is a tömeget, felszólítva a résztvevőket a távozásra, mielőtt a tömegoszlatásba kezdett. Bár történtek célzott, csak a valóban erőszakos tüntetőket érintő kiemelések is, a tömegoszlató eszközök - pl. a könnygáz - használata többször is indokolatlan és ezért jogellenes volt. Ha indokolt volt, akkor olyanokat is érintett, akiknek a tiltakozása megőrizte békés jelleget.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.