Mi lehet Orbán célja a fideszes médiacégek összevonásával?

  • Urbán Ágnes
  • 2018. december 14.

Belpol

Urbán Ágnes médiaközgazdász elemzése a friss Magyar Narancsban a fideszes médiaóriásról. Ízelítő.

Közös tulajdonba került a kormánypárti propagandamédia jelentős része. Egyrészt Mészáros Lőrinc cége, a Mediaworks teljessé tette a lappiaci portfólióját, felvásárolt három kisebb kiadót, így hozzájutott további öt megyei laphoz, a Bors bulvárlaphoz és a Szabad Föld hetilaphoz.

Urbán Ágnes, a Corvinus Egyetem docense szerint számos kérdés merül fel ezzel az 1989 előtti médiaviszonyokat idéző döntéssel.

  • Vajon miért tette meg a fideszes médiairányítás ezt a szokatlan lépést? Évek óta közpénzből finanszírozták a propagandát, amit az állami hirdetések piactorzító hatásáról szóló elemzések, cikkek szóvá is tettek, de ezek a kritikák nem sok vizet zavartak. Évekig működhetett volna az eddigi rendszer, ehelyett a miniszterelnök (mert ne legyen kétségünk, hogy ezt a döntést ő hozta meg) tett róla, hogy a magyar médiaügyekre ismét odafigyeljen a világ.
  • Miért félt ennyire a Fidesz a versenyhivataltól? Még a végtelenül szervilis NER-ben is volt rá esély, hogy a GVH nemet mond e tranzakcióra?
  • Vajon az így kialakított portfólió mennyire fogja vonzani a kereskedelmi hirdetőket – akár azokat is, amelyek nem látnák szívesen a márkájukat listázások, lejárató cikkek, később helyreigazítandó hazugságok mellett? Nagy dilemma lehet számukra, hogy kizárólag a célcsoport optimalizálását tartsák-e szem előtt, vagy azt is, hogy hosszabb távon az egyszínű médiatérkép milyen hatással lesz a piacgazdaságra, egyáltalán arra az országra, ahol tevékenykednek. Munkál-e olyan felelősségérzet ezekben a hirdetőkben, hogy rövid távú kampányérdekeiket fölülírva támogassák a megmaradt független médiát?
  • A másik fontos kérdés, hogy mi lesz a portfólióból kimaradt, ám kormányközeli szereplőkkel. A legnagyobb falat egyértelműen a Tv2-csoport, Andy Vajna kormánybiztos érdekeltsége.

 

A részletes válaszokat a Magyar Narancs csütörtökön megjelent számában olvashatja. A lap már kapható az újságárusoknál vagy előfizethető itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.