Mi lehet Orbán célja a fideszes médiacégek összevonásával?

  • Urbán Ágnes
  • 2018. december 14.

Belpol

Urbán Ágnes médiaközgazdász elemzése a friss Magyar Narancsban a fideszes médiaóriásról. Ízelítő.

Közös tulajdonba került a kormánypárti propagandamédia jelentős része. Egyrészt Mészáros Lőrinc cége, a Mediaworks teljessé tette a lappiaci portfólióját, felvásárolt három kisebb kiadót, így hozzájutott további öt megyei laphoz, a Bors bulvárlaphoz és a Szabad Föld hetilaphoz.

Urbán Ágnes, a Corvinus Egyetem docense szerint számos kérdés merül fel ezzel az 1989 előtti médiaviszonyokat idéző döntéssel.

  • Vajon miért tette meg a fideszes médiairányítás ezt a szokatlan lépést? Évek óta közpénzből finanszírozták a propagandát, amit az állami hirdetések piactorzító hatásáról szóló elemzések, cikkek szóvá is tettek, de ezek a kritikák nem sok vizet zavartak. Évekig működhetett volna az eddigi rendszer, ehelyett a miniszterelnök (mert ne legyen kétségünk, hogy ezt a döntést ő hozta meg) tett róla, hogy a magyar médiaügyekre ismét odafigyeljen a világ.
  • Miért félt ennyire a Fidesz a versenyhivataltól? Még a végtelenül szervilis NER-ben is volt rá esély, hogy a GVH nemet mond e tranzakcióra?
  • Vajon az így kialakított portfólió mennyire fogja vonzani a kereskedelmi hirdetőket – akár azokat is, amelyek nem látnák szívesen a márkájukat listázások, lejárató cikkek, később helyreigazítandó hazugságok mellett? Nagy dilemma lehet számukra, hogy kizárólag a célcsoport optimalizálását tartsák-e szem előtt, vagy azt is, hogy hosszabb távon az egyszínű médiatérkép milyen hatással lesz a piacgazdaságra, egyáltalán arra az országra, ahol tevékenykednek. Munkál-e olyan felelősségérzet ezekben a hirdetőkben, hogy rövid távú kampányérdekeiket fölülírva támogassák a megmaradt független médiát?
  • A másik fontos kérdés, hogy mi lesz a portfólióból kimaradt, ám kormányközeli szereplőkkel. A legnagyobb falat egyértelműen a Tv2-csoport, Andy Vajna kormánybiztos érdekeltsége.

 

A részletes válaszokat a Magyar Narancs csütörtökön megjelent számában olvashatja. A lap már kapható az újságárusoknál vagy előfizethető itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk