Tényleg beleírták Kertészt és Ottlikot az irodalom kerettantervbe

  • narancs.hu
  • 2020. február 21.

Belpol

Sőt Esterházy Péter is bekerült az ajánlott szerzők közé.

Nagy felháborodást váltott ki a magyartanárok között és a közvéleményben, hogy a január 31-én közzétett Nemzeti Alaptantervből kimaradt Kertész Imre és Ottlik Géza. A kormány azt ígérte, hogy a tananyagot részletező kerettantervekben már benne lesznek a szerzők, és ennek megfelelően a ma megjelent dokumentumokban szerepelnek is.

Kertész Sorstalansága (és a belőle készült film) és Ottlik Iskola a határon illetve Buda című regényeinek részletei a gimnáziumi tananyag ajánlott/választható, tehát nem kötelező témái között szerepelnek. E témákra elvben az órakeret 20 százalékát lehetne felhasználni, de magyartanárok szerint a tantervben annyira túlzsúfolt lett a kötelező törzsanyag, hogy a szabadon választható tartalomra valójában aligha jut majd idő.

Érdekesség, hogy a tanterv ajánlott részében szerepelnek Esterházy Péter Termelési regényének és Harmonia caelestis című művének részletei is, pedig róla a NAT előkészítésében kulcsszerepet vállaló Takaró Mihály korábban azt mondta, kultúraromboló, ezért nem kell tanítani.

A tantervbe újonnan beemelt - és egyből az "életművek" közé repített - Herzeg Ferenctől általános iskolában kötelezően venni kell a Pro libertate egy részletét, középiskolában Az élet kapuja kötelező olvasmány, de foglalkozni kell a Fekete szüret a Badacsonyban és a Bizánc című műveivel is.

Wass Alberttől az Üzenet haza és az Adjátok vissza a hegyeimet! lett kötelező, Nyirő Józseftől pedig az Uz Bence részletei.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.