Több mint egymilliárd forintot kapott a Fidesz pártalapítványa két év alatt

  • narancs.hu
  • 2017. június 12.

Belpol

A kormánypárt alapítványánál minden a legnagyobb rendben van, nem úgy a KDNP-s Barankovics István Alapítványnál.

Két pártalapítvány átvilágítását fejezte be az Állami Számvevőszék – adta közre az MTI. Az egyik a Fidesz alapítványa, a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány, a másik a Barankovics István Alapítvány. Mindkét esetben a 2014–2015. évi gazdálkodást ellenőrizték.

Eszerint a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány

    2014-ben 570 millió 671 ezer,
    2015-ben pedig 529 millió 700 ezer forintnyi költségvetési támogatásban részesült.

A pártalapítvány törvényesen gazdálkodott, a gazdálkodására vonatkozó belső szabályozás a jogszabályi előírásoknak megfelelt – írja az ÁSZ-ra hivatkozva az MTI.

A pártalapítvány – amelynek egyébként Balog Zoltán az elnöke – könyvvezetése és gazdálkodása során a jogszabályi rendelkezéseket és belső előírásokat betartotta, a 2014. és a 2015. évre vonatkozóan a költségvetési terveket elkészítette, így a kiszámítható, tervezhető gazdálkodás feltételeit biztosította.

Vagyis a Fidesz alapítványánál látszólag minden tuti.

Az ÁSZ a jelentésében javaslatokat nem fogalmazott meg, de egy érdekes mondat mégiscsak megfigyelhető a szövegben. Az ÁSZ a szabályszerű feladatellátás elősegítésének biztosítása érdekében figyelemfelhívó levéllel fordult a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány elnökéhez.

A Kereszténydemokrata Néppárt által 2006-ban létrehozott Barankovics István Alapítvány értékelésében pedig azt írta az ÁSZ, hogy a szervezet a törvényi előírásoknak megfelelően

2014-ben 61 millió 618 ezer, 2015-ben 53 millió 800 ezer forintnyi költségvetési támogatásban részesült.

A pártalapítvány gazdálkodása, szervezeti kereteinek kialakítása és a gazdálkodására vonatkozó belső szabályozás a jogszabályi előírásoknak megfelelt; az alapcélja ellátásához kapcsolódó gazdálkodási tevékenysége szabályszerű volt.

Azonban a KDNP-s alapítványnál akadt egy kis bibi.

Számviteli beszámolóját az üzleti év utolsó napjára elkészítette, azonban a 2015. évi közzétett számviteli beszámoló eredménykimutatása – a megelőző év vonatkozásában feltárt jelentős összegű hibát okozó gazdasági esemény téves könyvelése következtében – nem helyesen tartalmazta a mérleg szerinti eredményt.

Az ÁSZ a jelentésében emiatt három javaslatot fogalmazott meg, továbbá a szabályszerű feladatellátás elősegítésének biztosítása érdekében figyelemfelhívó levéllel fordult a Barankovics István Alapítvány elnökéhez is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.