Történelmet ír a botrányos magyar földrajzkönyv

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 8.

Belpol

Az ukrán diplomácia tiltakozása után kiderült, hogy a tankönyv nem csak Ukrajnáról közöl „alternatív tényeket”.

Az ukrán külügyminisztérium tiltakozott amiatt, ahogyan a magyar nyolcadikosok földrajztankönyve tárgyalja Ukrajna közelmúltjának történetét, a Krím-félsziget esetét. 

A Telex most az esettel kapcsolatban olvasói levelekre hivatkozva azt írja, a nevezetes könyvnek nem csak az Ukrajnával foglalkozó része aggályos. 

Többek közt földrajztanárok jelezték a lapnak, hogy az egykori Jugoszláviáról szóló rész is manipulatív a tankönyvben. A délszláv háborúról szóló rész nem bontja ki az igazság minden részletét, az egyik pedagógus úgy fogalmazott: „az indoktrináció más tematikában is zajlik”.

Az 1991-ben elkezdődött háborúról az újságolvasók, híradónézők azt szűrhették le, hogy a tagállamok függetlenedési törekvései, a népek közötti ellentétek erősödése és a Jugoszlávián belüli szerb hegemóniatörekvés vezetett a kitöréséhez. Lehetett olvasni, hallani Miloševićről, Tudjmanról, Bosznia-Hercegovina felosztásának tervéről, Koszovóról, Vukovár bombázásáról, Krajinai Szerb Köztársaságról és arról, hogy a jugoszláv légierő a magyarországi Barcsot is bombázta.

A földrajzkönyv viszont egy karikatúrát közöl, azzal a feladattal, hogy a nyolcadikosok értelmezzék, és adjanak neki címet.

 

 
A kép forrása: Nemzeti Köznevelési Portál
 

 

A karikatúrát úgy lehet értelmezni, hogy Jugoszlávia szétesését az Egyesült Államok irányította a NATO katonai beavatkozása révén. Bár arról ír a könyv, hogy „A háború hatására mindkét országban [Horvátország és Szerbia] homogénebb lett a népesség összetétele, mert főként a kisebbségekhez tartozók kényszerültek menekülni”, az etnikai tisztogatásokról, a civilek legyilkolásáról nincs szó benne. 

A délszláv háború idején menekült koszovói albánokról szóló résznél egy 2015-ös sajtófotó látható, igaz, szintén menekültekről.

A könyv 2018-ban kapott engedélyt, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet készítette. A Telex megkérdezte az Oktatási Hivatalt a könyv hiányosságairól, de választ nem kapott.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.