Törvényszerűség - A Tilos Rádió és az ORTT

  • Miklósi Gábor
  • 2008. június 26.

Belpol

Amióta létezik az ORTT, most először nem hosszabbított meg automatikusan egy műsorszórási engedélyt: a Tilos Rádióét. A médiahatóság olyan közösségi adót büntetett, amely mögött sem politikai párt, sem gazdasági érdekcsoport nem áll. A döntés jogszerűségéhez nem fér kétség, ám fairnek roppant nehéz tekinteni.
Amióta létezik az ORTT, most először nem hosszabbított meg automatikusan egy műsorszórási engedélyt: a Tilos Rádióét. A médiahatóság olyan közösségi adót büntetett, amely mögött sem politikai párt, sem gazdasági érdekcsoport nem áll. A döntés jogszerűségéhez nem fér kétség, ám fairnek roppant nehéz tekinteni.

Az elnököt kivéve pártdelegáltakból álló testület június 11-i döntését a március végén taggá választott kereszténydemokrata (egykor fideszes képviselő) Tirts Tamás jelentette be egy sajtótájékoztatón. Tirts üdvözölte, hogy az ORTT végre megkezdte működését, és a törvény által előírt szigorral lépett fel. Ezzel elsősorban arra a 2003-as karácsonyi esetre utalt, amikor az egyik műsorvezető a keresztények kiirtásáról beszélt a Tiloson. A rádiót akkor keményen megbüntették: a pénzbüntetés és a 30 napos adásfelfüggesztés mellett kizárták a Műsorszolgáltatási Alap pályázataiból, és írásos ultimátumot is kapott. A Tilos maga is kifejezte, hogy súlyosnak tartja az esetet: a műsorvezetőt elküldték, az adásstruktúrát átalakították, és minden lehetséges fórumon elnézést kértek a történtekért. (Minderről lásd korábbi cikkeinket: Szópárbaj, 2004. január 15., Nemzeti középarány, 2005. január 29., Helybenhagyva, 2005. március 3.)

Egy egyedi hangú, ám teljesen civilizált és a mérvadó műsorait tekintve progresszív szemléletű közösségi rádió egyik önkéntes műsorvezetőjének egyszeri részeg handabandázását normális esetben senki nem veszi túl komolyan. Az ügyből mégis hatalmas műbalhé kerekedett: az eltúlzott, kultúrkampfos politikai reakciók, a Tilos-ellenes tüntetések, majd az azokat követő bírósági tárgyalások fényében a történet alaposan túldimenzionálódott. Tirts Tamás szavai alapján pedig akár azt is lehetne hinni, hogy épp az akkori vihar utolsó fuvallata rendezte most át az ORTT irodáiban az aktakupacokat. Csakhogy a dolog nem ennyire egyszerű.

A médiatörvény egyértelműen fogalmaz: a szerződés nem újítható meg, ha a műsorszolgáltató a jogszabályt ismételten vagy súlyosan megszegte (a Tilosra mindkettő áll). Mérlegelésnek nincs helye: az ORTT évekig nem a törvény szerint járt el, amikor valamennyi műsorszolgáltató jogosultságát automatikusan meghosszabbította, noha több adó többször is (azaz "ismételten") megszegte az előírásokat. A 2007. február 21-i ülésen például a testület egyhangúlag határozott néhány vidéki rádió szerződésének a megújításáról: az adók közül korábban szinte mindet többször is büntette az ORTT (például a nyíregyházi MTC-Jonatánt 18-szor, a tamási Atom rádiót tízszer). Az idén tavasszal érkezett tagokat, azaz Tirtset, Gyuricza Pétert (MSZP) és a márciusban megválasztott Majtényi László elnököt kivéve nincs olyan ember a testületben, aki ne lett volna aktív részese az eddigi törvénysértő gyakorlatnak.

Akkor tehát nem, ezúttal viszont a törvény betűje szerint szavazott a fideszes delegált Szalai Annamária. Kérdés, ha nem ideológiai vagy egyéb megfontolások vezérelték, miért épp most, a Tilos ügyében látta elérkezettnek az időt a fordulatra. Tirts Tamás érvelése pedig akkor lett volna igazán meggyőző, ha a törvényességi szempontok hangoztatása mellett nem példálózott volna értékrombolással és a keresztény emberek megsértésével, másrészt a sajtótájékoztatót nem a KDNP irodájában tartotta volna, hiszen ORTT-tagként már nem a pártot képviseli. Felmerül, hogy pár év múlva vajon megint a kereszténydemokratákhoz trombitálja-e össze az újságírókat, hogy kifejtse, miért nem hagyhatta jóvá a (szabályokat már eddig is többször megsértő) katolikus rádió szerződésének a meghosszabbítását.

Majtényi László tartózkodott, az indokait pedig sajtóközleményben fejtette ki; a tartózkodás ugyanis egy olyan esetben, amikor a törvény alapján elvileg csak nemmel lehetne szavazni, legalábbis magyarázatra szorul. Közleménye szerint egyrészt a törvény megfogalmazása rossz, hiszen a hatályos szöveg szerint csak a makulátlan előéletű szolgáltatók jutalmazhatók az automatikus hosszabbítással, ami igencsak életszerűtlen. Ám a törvény az törvény, és hiába tartja amúgy támogatandó kulturális jelenségnek a Tilost, most nem szavazhat igennel, a normális (értsd: törvényszerű) joggyakorlat pedig sajnos büntetésként hat.

A Narancs érdeklődésére Majtényi kifejtette, hogy a mostani jogszerű döntés évtizedes jogellenes gyakorlatot vált fel, ezért

aránytalanul sújt

egy műsorszolgáltatót. Mindehhez annyit tett hozzá: érthetetlennek és sajnálatosnak tartja azon tagok álláspontját, akik ezúttal tartózkodtak, ugyanakkor egyetlen szóval sem reflektáltak a korábbi évek gyakorlatára.

A Tilost egyedül az SZDSZ-es Timár János támogatta, a döntés azonban a tartózkodókon, azaz (Majtényi mellett) az MSZP-s Ladvánszky Györgyön és Gyuricza Péteren, valamint az MDF-es Wéber Jánoson múlt. Gyuricza május végén érkezett, tehát nem tehető felelőssé a korábbi évek gyakorlatáért, az azonban meglepő, hogy távolléte miatt a szavazatát előzetesen, levélben adta le, hiszen ugyanez más köztestületekben elképzelhetetlen lenne. Mivel Ladvánszkyt és Wébert nem sikerült elérni, lapunk csak spekulálni tud, hogy kettejüket milyen szempontok vezérelhették, amikor kifaroltak a Tilos mögül.

Többekben fölmerült, hogy a háttérben az MSZP és az SZDSZ megromlott viszonya állhat, miután a Tilost sokan a liberális párthoz kötik. Ez azonban minden bizonnyal rossz nyom: a Tilos mindig tudatosan távol tartotta magát a pártoktól, az SZDSZ számára pedig érdektelen a közösségi rádió. Ám még ha nem így lenne is, a kisebbségben kormányzó MSZP biztosan nem akarna egy pitiáner ügy miatt újabb konfliktust szítani, és összecsapni a legfontosabb potenciális szövetségessel. Valószínűbbnek látszik, hogy a döntés hátterében egyéb okok, például a testületen belüli állítólagos személyes ellentétek állnak.

Ha így van, csak reménykedni lehet abban, hogy amikor a Tilos idén ősszel vagy esetleg jövőre újra folyamodik a frekvenciáért, a pályázatról annak érdemei alapján, és nem valamiféle bozótharc jegyében, egyes ORTT-tagok egyéni, a civil rádiózáshoz még érintőlegesen sem kapcsolódó szempontjai szerint döntenek majd.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.