Türelem a határon - A készülő konvergenciaprogram

  • Mészáros Bálint
  • 2006. augusztus 10.

Belpol

Magyarország immár negyedszer fut neki az euróbevezetés menetrendjét rögzítő konvergenciaprogram megalkotásának. A korábbi változatokból a gazdaságpolitikai megalapozottság hiányzott, a mostaniból a végcél időpontját spóroljuk le.
Magyarország immár negyedszer fut neki az euróbevezetés menetrendjét rögzítő konvergenciaprogram megalkotásának. A korábbi változatokból a gazdaságpolitikai megalapozottság hiányzott, a mostaniból a végcél időpontját spóroljuk le.

Az eurózónához való csatlakozás alapvető kritériuma, hogy a tagországok holmi belpolitikai előnyökért ne játszadozzanak a gazdasági folyamatokkal. A középtávú fiskális szigor alátámasztásául az eurót használó régi tagországoknak ezért stabilitási, míg az övezethez kötelezően csatlakozó új belépőknek konvergenciaprogramot kell készíteniük. Utóbbiban hitelt érdemlően kell bemutatni, hogy az 1992-es maastrichti szerződésben rögzített konvergenciakritériumoknak (ezekről lásd keretes anyagunkat) hogyan, mely gazdaságpolitikai intézkedésekkel és ezek milyen ütemezésével kívánunk megfelelni. Az első programot 2004 májusában kellett benyújtanunk, majd minden év decemberében el kell készíteni az aktualizált - a hazai és a világgazdaság fejleményeihez igazított - változatot. A Brüsszelnek benyújtott tervezetről az Európai Bizottság ajánlása alapján, a gyakorlatban ettől minimális mértékben eltérve, az unió pénzügyminisztereiből álló tanács dönti el, hogy az hihető-e.

Nos, eddigi programjaink nem voltak hihetők, így voltaképpen még mindig az elsőt készítjük - fogyatkozó uniós és nemzetközi befektetői türelem közepette. A hazai gazdaságpolitika módszere meglehetősen egyszerű volt: a konvergenciapálya felvázolását csökkenő számsorok közlésével letudni, hivatkozásként nem létező intézkedéseket említeni. Az egymást követő programok sajátja volt még, hogy az időközben a tervezettnél nagyobbnak bizonyuló tényleges államháztartási hiány ellenére mindig 2008-ra hoztuk ki az euró (leghamarabb két évvel később lehetséges) bevezetéséhez szükséges szintet, természetesen egyre nagyobb ütemű lefaragásokat vizionálva - továbbra is minden alap nélkül.

A tavaly decemberi aktualizáláskor a kormány még tovább lépett, a drasztikus hiánycsökkentést ugyanis az ötéves adócsökkentési program bevezetésével is elérhetőnek tartotta. Ami akkor is nevetséges vélelem volt, ha közben a deficitszámítás szabályai is változtak: az új paktum szerint a magánnyugdíjrendszerbe befizetett és így a nyugdíjalapból hiányzó pénzek 2009-ig csökkenő mértékben levonhatók a hiányból. A kiadási oldalon 2008-ig tervezett, a GDP-hez viszonyított 3 százalékos megtakarítás részletes kifejtése pedig így hangzott: "Az átalakítások középpontjában 2006-2008 között továbbra is a közszféra létszám- és bérhelyzetének reformja, valamint a takarékosabban és hatékonyabban működő intézményrendszer kialakítása áll. Folytatódik az állami feladatellátás felülvizsgálata, a párhuzamosságok, illetve a szükségtelennek ítélt tevékenységek megszüntetése." A sorozatos figyelmeztetéseket követően Brüsszel 2006 januárjában már morcosan tette világossá: ennél bizony sokkal pontosabban szeretné látni a megoldást; az új program benyújtási határidejében pedig nagyvonalúan figyelembe vette a közelgő parlamenti választásokat, és a szeptember elsejei időpontot jelölte meg.

Hosszú idő után most mutatkozik először komoly elszánás a reális gazdasági pálya vázolására. Egyrészt az Európai Bizottság egyre komolyabban fenyegetőzik a végső szankció bevetésével, azaz a kohéziós alapból érkező támogatások megnyirbálásával - noha e lépés valószínűsége valójában kicsi (lásd: Lengő frász, Magyar Narancs, 2005. november 24.). Másrészt viszont az újabb megrovás véglegesen hiteltelenítené a gazdaságpolitikát, ami a pénzügyi stabilitás/instabilitás határán egyensúlyozó ország esetében nem előnyös, nem beszélve a hiány finanszírozásának költségeiről (a deficit nagyobbik részét az államadósság kamatai teszik ki). Magyarországnál komoly előrelépés, ha idén kiindulópontként végre az államháztartás valós hiánya szerepel: a nyugdíjkorrekciót figyelembe véve a GDP 8,6 százaléka (az idei célt a korábbi programok 3,5 majd 4,6 százalékra lőtték be). Gyurcsány Ferenc ezen túlmenően is a hiteles menetrend mellett kötelezte el magát. Nyilatkozataiban legalábbis visszafogott előrejelzéseken alapuló, kis kockázatú, nem túlfeszített, a konvergenciacélokat nagyjából egyszerre elérő és konkrét intézkedéseket tartalmazó programról beszél.

A pálya megszerkesztésekor könnyebbséget jelent, hogy a kormány lemondott a beígért adócsökkentésről. További előny lehet az új kormány eddig megvalósított egyetlen intézkedése, az Új Egyensúly néven futó adóemelési program, bár a fentebb emlegetett konzervatív becslések jegyében a romantikus szürke- és feketegazdaságba szállingózó vállalkozásokra tekintettel talán nem árthat a bevételnövekménnyel szembeni kétely. A tapasztalatok amúgy is azt mutatják, hogy a hosszú távú egyensúly eléréséhez előbb-utóbb a kiadásokhoz is hozzá kell nyúlni. Ennek megfelelően a konvergenciaprogram alapját az új, immáron igazi kormányprogram, pontosabban annak tényleges gazdaságpolitikai része fogja képezni, mely egyúttal a ciklusbeli költségvetések sarokpontjait is előre kijelöli. A kiadáscsökkentés menetrendjéből derülnek ki tehát az oly nehezen készülő reformok legfontosabb elemei. A közelgő határidő miatt most kell végiggondolni például a nyugdíjrendszer átalakításának alapelemeit, amely morfondírozásra egyébként jelentéseiben az Európai Bizottság is igen erősen biztat - hiszen a társadalom elöregedéséből adódó finanszírozási többletet valahogyan pótolni kell. Nyilvánvalóan napirenden van a korhatáremelés, a 13. havi nyugdíj - ami önmagában fél százalékkal járul a hiányhoz - eltörlésének és/vagy a nyugdíjindexálás megváltoztatásának kérdése. Mint ahogy most kell számolgatni azt is, kinek járjon járulékfizetés nélkül is egészségbiztosítás, vagy mondjuk mennyiben indokolt a pedagógusok jelenlegi létszáma - mindez (és a többi) természetesen a költségvetési hatásuk tükrében. Éppen ezért nem is meglepő, hogy a program részleteiről egyelőre nem szivárgott ki semmi - talán a kormány levonta a tanulságot a vizitdíj mint az egészségügyi reform egyik marginális eleme körül kialakult hangzavarból.

Egyúttal most debütál valójában az újonnan kialakított döntési mechanizmus is. A verdikt szerint a minisztériumok apparátusától e pillanatban nem várható el a korrekt stratégiakészítés, s az elkülönülő ágazati érdekérvényesítésnek egyébként sincs helye: a reformtervek elkészítésének központja az Államreform Bizottság. Az alapvető információkkal rendelkező tárcák természetesen részt vesznek a tervezetek elkészítésében, de az irányítás a továbbra is anonim gazdaság- és társadalomkutatókat alkalmazó bizottságé. A Pénzügyminisztérium (PM) pedig előállítja az elkészült alternatívákhoz rendelhető számokat.

A valóban megalapozott program elkészítéséhez a kormány még egy sajátos, önkorlátozó testületet is magára erőltetett. A Konvergencia Tanácsba delegált független szakértők - Bogsch Erik, a Richter Gedeon Rt. vezérigazgatója, Simor András, a Deloitte Zrt. elnök-vezérigazgatója és Surányi György volt jegybankelnök, az olasz Intesa Group közép-európai igazgatója, a CIB Bank Rt. elnöke - feladata, hogy szemüket a készülő tervezeten tartsák. A tagok nyilvánvalóan nem adják a nevüket egy közgazdaságilag elhibázott anyaghoz, másrészt, ha csak egyikük kiáll a nyilvánosság elé azzal, hogy megint átverés készül, a pénzügyi összeomlás borítékolható. Éppen ezért érthető, hogy a tagok kifejezett kívánságára az elmúlt időszakban valahogy mindig jobb számokkal előrukkoló Magyar Nemzeti Bank képviselője is részt vesz az üléseken.

A grémium tehát a kormány tanácsadó testülete, "közreműködik a konvergenciaprogram elő- és elkészítésében a célok és a várható eredmények nyilvánossággal történő megismertetésében" (a kormányhatározat értelmében a program érvényesítésében is, de hatáskör híján ennek a kitételnek egyáltalán nincs értelme). Mint Simor András lapunknak elmondta, legfontosabb feladatuk az államháztartási hiány leszorításához szükséges intézkedések költségvetési - és ezáltal a konvergenciapályára gyakorolt - hatásának figyelemmel kísérése, míg az egyes lépések társadalompolitikai, szociális következményeiről értelemszerűen nem foglalnak állást. Mivel a tanácsnak egyáltalán nincsen apparátusa, munkájukban egyrészt a PM, másrészt a jegybank adataira és számításaira hagyatkoznak, és bár erre eddig nem került sor, módjukban áll független szakértők, kutatóintézetek véleményét is kikérni.

A miniszterelnök bejelentése szerint az elkészült, de nem végleges anyagról további szakmai konzultációt is folytat a kormány. A jegybankon és a Konvergencia Tanácson kívül megkapja az Állami Számvevőszék, és folyamatosan egyeztetnek az unió illetékesével - elsősorban Joaquin Almunia pénzügyi biztossal. A miniszterelnöki ígéret szerint az anyagot a véglegesítés előtt nyilvánosságra hozzák, és megvitatják az Országos Érdekegyeztető Tanács társadalmi szervezeteivel is. Más kérdés, hogy e szervezetek nyilván nem felejtették el, ahogyan az Új Egyensúly vitájában átnéztek a fejük felett.

De készüljenek számszakilag mégoly megalapozott programok, a társadalmi hatások miatt végső soron politikai döntésre van szükség. Az augusztus végi balatonöszödi kormányülésen a reformokat, ha nem is a normaszövegek szintjén, de koncepciójukat tekintve végig fogják beszélni. A jelenlegi felállásból az is világos, hogy igazából Gyurcsány Ferenc szava számít, ő pedig világossá tette: a fenntartható egyensúlyi pályára való visszatérés az előttünk álló négyéves ciklusnak nem az egyetlen, hanem csak az egyik fő feladata. Olyan kiigazítási pályát szeretne, melyben a feltétlenül szükségesnél nem nagyobb a növekedési áldozat - és nyilván a politikai kockázat, tehetjük hozzá.

A legutóbbi fejlemény, hogy a konvergenciaprogramban nem szerepel az euró bevezetésének tervezett dátuma. A végcél elhagyása nem kifejezetten hitelességerősítő lépés, viszont eddig az önszuggesztió miatt megjelölt, majd be nem tartott (pedig még törvénybe is foglalt) ígéretekhez képest mégis előrelépés. Simor András egyébként a tanács következő üléséig nem kívánta kommentálni az euróbevezetés dátumának lebegtetését.

A maastrichti kritériumok

Árstabilitás: az infláció emelkedése a vizsgált évben 1,5 százaléknál jobban nem haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációs rátájú tagállam átlagindexét (ez jelenleg 2,6 százalék).

Kamatfeltétel: a hosszú lejáratú kamatláb a vizsgált évben 2 százaléknál többel nem haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációval rendelkező tagállam átlagát (ez most cirka 4,3 százalék).

Árfolyam-stabilitás: az ERM-en belül a nemzeti valutát az utóbbi két évben nem értékelik le.

Költségvetési politika: a költségvetési deficit a GDP 3 százalékát, az államadósság pedig a GDP 60 százalékát nem haladhatja meg (utóbbinál elvileg elfogadják a magasabb szintet, ha az adósságállomány folyamatosan csökkenő tendenciát mutat).

A tapasztalatok szerint a legfontosabb feladat az államháztartási hiány és az infláció leszorítása. E kettő teljesülése esetén a kamatszint általában az elvárt szintre esik, fegyelmezett költségvetési politikával az árfolyam-stabilitás sem kerül veszélybe. A magas hiány növeli az államadósságot, miközben utóbbi kamatai adják a hiány jelentős részét. A bevezetett adóemelések ugyanakkor növelik az inflációt, mely hatás részben még évek múlva is fennáll. Az infláció letörésére viszont a jegybank kamatot emel. A kiadáscsökkentéssel meg az a baj, hogy időlegesen visszafogja a növekedést és megemeli a munkanélküliséget, holott a foglalkoztatottság nálunk a legalacsonyabb.

A régi tagországokra kitalált kritériumokat gyakran éri kritika, legtöbbször az inflációs elvárást. A három lagalacsonyabb inflációjú tagállamból kettő - Svédország és Lengyelország - nem is tagja az euróövezetnek, ráadásul az alacsony jövedelmű, gyorsan növekvő országokban szigorú árfolyam-politika esetén törvényszerűen gyors az áremelkedés, amit a csatlakozásnál nem vesznek figyelembe. Litvánia azért nem csatlakozhatott az idén, mert az árindex-emelkedése néhány század százalékkal meghaladta a referenciaszintet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.