Ugyanaz az orosz metrókocsi két helyen

  • Sz. A.
  • 2018. június 22.

Belpol

Egy Budapestre szállított metrókocsi álldogál Moszkvában. Reinkarnáció lehet.
Meghökkentő fotóra bukkant egy orosz weblapon (transphoto.ru) a Metróért Egyesület. A kép tegnap készült Moszkva környékén. A bökkenő az, hogy ugyanezen pályaszámú kocsi március 28-án felújítva visszaérkezett Budapestre. Vagy mégse. Lehet, hogy mégse a régi kocsikat újították fel, hanem új, raktáron lévő kocsikat szállított az orosz Metrowagonmash, ahogy a Népszabadság két évvel ezelőtt megírta?
Az azóta bezárt napilap akkor azt írta, hogy a Tarlós István főpolgármester által többször méltatott, a fővárosi narráció szerint csillogó-villogó metrókocsik nem a mi elaggott szerelvényeink. „Valójában ezen minden új” – állították a régi szerelvény ismerői akkor. Az orosz kocsikról már korábban is rebesgették, hogy  a Metrowagonmash hozzá se nyúlt a régiekhez, egyszerűen újat küldött a kiszállítottak helyett.
A Metróért Egyesület már korábban is állította: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a régi roncsokat, így vélhetőleg a már kész darabokat „fazonírozzák” a BKV igényeire. Erősítette a gyanút az is, hogy a felek a szerződéskötés után szinte azonnal tárgyalásokba kezdtek a módosításokról. A változtatások korántsem apróságokra vonatkoznak. A győztes ajánlatban szereplő műszaki paraméterek széles körét érintik, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is. Az egyenáramú soros motor helyett egy korszerűbb, kisebb ­energiafelhasználású és karbantartási igényű aszinkronos motort szereltek be. (A tenderből kizárt észt cég ajánlata eleve ez volt – a szerk.)
De vajon mi szükség volt a hazai metrótörténelem eddigi legnagyobb trükkjére? Miért beszélnek felújításról az egyébként jobban hangzó vásárlás helyett? A válasz: másként nem lehetett volna helyzetbe hozni az orosz gyártót. (A szóbeszéd szerint az észak–déli metróvonal járműcseréje a magyar–orosz gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt.)
Ha a tendert új szerelvényekre írják ki, akkor a Metrowagonmash messze nem a legkorszerűbb modelljei nagy valószínűséggel alulmaradnak. A pályázati feltételeket nem lehetett volna ennyire testre szabni. A városvezetés pedig az Alstom-fiaskó okán félt egy teljesen nyílt uniós tendertől. Pályázat nélkül vásároltak volna ugyan, de nem kaptak rá engedélyt a minisztériumtól.

Az üzletet mégsem a főváros kezdeményezte, hanem az oroszok. A Metrowagonmash a Népszabadság információi szerint a BKV egyik korábbi – helyismerettel és kormányközeli kapcsolatokkal is rendelkező – vezérigazgatóját kérte fel a kapcsolatfelvételre. Ő jelezhette: a 2009 óta sorozatgyártásban lévő szerelvények gyorsan leszállíthatók, és jól illenek a meglévő alagutakba. Köztes megoldásként egy szűkebb, felújítási tendert hirdettek 2014-ben, amelyre ugyan a vártnál többen jelentkeztek, de a Metrowagonmash mellett végül csak az észtek pályáztak, őket pedig kizárták. (Az Alstom-kocsikért 1,33 millió eurót fizetett a főváros, a régi orosz járművek felújításért 0,98 milliót.) Összesen 69 milliárdot fizetett a kocsifelújításért a főváros, javarészt hitelből.

Ránézésre se kívülről, se belülről nem látszik a kocsikon, hogy bármit is megőriztek volna a régi elemekből.

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.