Új törvény az önkormányzati képviselők választásáról - Repülünk a centrális erőtérbe

Belpol

Hétfőn Sólyom László államfő aláírta az önkormányzati képviselőkről szóló új törvényt, így ősszel már ez alapján választunk helyhatóságokat. A szabályozás tipikus Fidesz-kreálmány: alaposan átrendezi a politikai viszonyokat, de lényegi változást a reformra szoruló önkormányzati rendszerben nem okoz.
Hétfőn Sólyom László államfő aláírta az önkormányzati képviselőkről szóló új törvényt, így ősszel már ez alapján választunk helyhatóságokat. A szabályozás tipikus Fidesz-kreálmány: alaposan átrendezi a politikai viszonyokat, de lényegi változást a reformra szoruló önkormányzati rendszerben nem okoz.

Az Országgyűlés kétharmados többsége június 8-án - a Jobbik kérésére - név szerinti szavazással fogadta el az önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásáról szóló törvényjavaslatot: a 258 igen kizárólag a kormánypártoktól, a 93 nem a szocialista és a jobbikos ellenzéktől érkezett. Az LMP a maga ellenkezését már az Országgyűlésben médiaeseménnyé igyekezett tenni: a szavazás előtt sárga lapot felmutatva kivonult a teremből. A három ellenzéki párt a döntés előtt és után is támadta a Fidesz javaslatát, ám a nyilvánosságba ebből alig valami jött át, mint ahogyan nem szólalt meg a vészcsengő amiatt sem, hogy a jogállam minőségét alapvetően befolyásoló törvényeket egyik napról a másikra, érdemi tárgyalások nélkül nyom át sorozatban a kétharmados gépezet.

Az elfogadott szabályozás kihirdetésének napján hatályát veszti a helyi önkormányzatok és a polgármesterek választásáról szóló 1990/LXIV. törvény. Utóbbi messze nem volt tökéletes, és éppúgy magán viselte a keletkezésekor fennállt politikai viszonyok lenyomatát, mint az eddigi utolsó, 1994-es változtatás is, de a győztesen kívül vitathatatlanul hagyott levegőt másnak is. (Az egyetlen alkalom, amikor az 1994-1998 közötti kétharmados parlamenti többségű MSZP-SZDSZ-koalíció önkorlátozás nélkül élt túlerejével, épp e módosítás volt: az önkormányzati választások ekkor lettek egyfordulósak az eredeti kétfordulós szisztéma helyett, a polgármestereket és a főpolgármestert azóta választjuk közvetlenül, és ekkor oldották föl az országgyűlési képviselőség és a polgármesterség közötti összeférhetetlenséget is.)

Az új törvény egyik deklarált célja az ésszerűsítés, a takarékosság - bár az a kétmilliárd forint körüli összeg, ami a létszámcsökkentéssel összejöhet, a költségvetés felől nézve alig látható, és ezt tisztább pillanataikban maguk az előterjesztők is elismerték. Az önkormányzati (megyei közgyűlési és települési) képviselők számát az eddigi 25 677-ről 17 240-re, azaz körülbelül egyharmadával viszik le; ha azonban az összlétszámba belevesszük a 3157 polgármestert is - az ő számuk változatlan -, akkor a karcsúsítás 30 százalék alatti. (Az adatokat a Political Capital elemzőjének, László Róbertnek a számításai alapján közlöm. - B. I.) A spórolás azonban nem emiatt elenyésző, hanem azért, mert a kisebb helységekben a testületi tagok jórészt eddig is tiszteletdíj nélkül tevékenykedtek.

Annyiból ennyi

Önkormányzati reformként - azaz lényegi racionalizálásként - a mostani változtatás semmiképpen sem értelmezhető. A valóban költséghatékony átalakítás ugyanis nem a megyei közgyűlési képviselők létszámától függ (az ő soraik ritkulnak a leginkább 2010-től), hanem a települési önkormányzatok nagy számától. Számos, főleg aprófalvas térségben minden szempontból indokolatlan és pazarló a külön helyhatóság működtetése, és ebben az önkormányzati rendszer korszerűsítésével foglalkozó eddigi tervezetek többsége egyetértett. A múlt héten elfogadott törvényben azonban ilyesmiről szó sincs. Noha az indokok között elhangzott, hogy e módosítás illeszkedik a jövőbeni közigazgatási reformhoz, de ez a fölvetés egyelőre a Fidesz gazdasági elképzeléseinél is homályosabb. Az új törvény pusztán a képviselők megválasztását szabja újra, mégpedig úgy, hogy az a mindenkori győztesnek kedvez - az előterjesztők reményei szerint ősszel a Fidesznek.

Nincs változás abban, hogy az önkormányzati választások során továbbra is négy kategóriában kezelik a településtípusokat: a 10 ezer vagy ennél kevesebb lakosú helységek, a 10 ezer főnél nagyobbak, a megyei jogú városok, illetve Budapest és annak kerületei. A legegyszerűbb a helyzet a kistelepüléseknél: ezeken a helyeken a korábbiakhoz hasonlóan két szavazólapot kapnak ezután is a polgárok, az egyiken a megyei közgyűlési helyekért induló szervezetek listáira voksolhatnak, a másikon települési képviselőikre. Ez utóbbi az ún. kislistás választás: a szavazólapon fölsorolják az összes képviselőjelöltet, és a választó maximum annyi név mellé tehet ikszet, ahány képviselői hely van faluja önkormányzati testületében. 2010-től mindenhol kisebb lesz a helyhatóság: a 10 ezer fő alatti településeken az eddigi 21 268 helyett a jövőben 14 542 képviselő munkálkodhat a köz érdekében. (Például 100 fő alatti helységekben a korábbi 3 helyett ketten lesznek, míg egy 4000 lakosú településnek ezután 6 önkormányzati képviselője lesz az eddigi 11 helyett.)

A 10 ezer fősnél nagyobb településeken a jelöltek továbbra is vegyes rendszerben juthatnak mandátumhoz: egyéni indulóként és a kompenzációs listákról. A kompenzációs listákra "csúsznak fel" töredékszavazatként az egyéni körzetek veszteseire adott voksok. A legjelentősebb változtatás éppen itt van: a 10 ezer fősnél nagyobb települések helyhatóságát eddig átlagosan 60-40 százalékos arányban alkották az egyéni győztesek és a kompenzációs listáról bejutottak. A mostani törvény ezt az arányt jelentősen módosítja: a jövőben az adott város (vagy fővárosi kerület) önkormányzata kb. 75 százalékban egyéni, 25 százalékban listás befutókból áll, mivel a listás képviselők számát jobban megnyirbálták, mint az egyéniekét - a győztes így valóban mindent visz majd.

A törvényből végül elhagyták a kormánypártok azt az eredeti javaslatban szereplő - valóban bicskanyitogató - passzust, miszerint az egyéni győztesre leadott voksok 50 százalék plusz egy szavazatot meghaladó része is a kompenzációs listára menne, vagyis az ily módon gyűlő töredékszavazatok akár újabb (ezúttal kompenzációs) mandátumot is hozhatnának. Ez nyilvánvalóan sértette a "minden szavazat egyenértékű" alkotmányos alapelvét. Ezt alighanem fölfogták a beterjesztők is - ámbár valószínűbb, hogy eleve azért került be ez a rész a szövegbe, hogy az ellenkezések hatására, bizonyítandó a kormánypártok rugalmasságát, legyen mit kivenni belőle.

A legbrutálisabban a megyei közgyűlések (és a fővárosi közgyűlés) létszámát faragták le: országosan az eddigi 901-ből 420 képviselő marad, ami 53,4 százalékos csökkentés. E testületekre eddig kétfajta pártlistán szavazhattak a választók: külön listái voltak a 10 ezer fő alatti, külön listái a 10 ezer fő fölötti településeknek. A Fidesz e kettősséget most eltörölte, a továbbiakban valamennyi településtípuson egyazon megyei listás szavazólap él majd: ez a kevés praktikus változtatások egyike. (A megyei jogú városok szavazói továbbra sem voksolhatnak a megyei közgyűlésről határozó pártlistákra.)

Nekik annyi

Az ellenzék tehát az egyéni győztesek és a listás befutók arányainak előbbiek javára történt megváltoztatását kifogásolja, mivel a korábbi rendszerből a Fidesz éppen az arányossági elemet torzította a mindenkori vesztes kárára. A kormánypárt a brit példára hivatkozva hárít, mondván, hogy ott egyáltalán nincsenek kompenzációs listák, mégsem tombol Nagy-Britanniában a diktatúra. (Ami pro forma igaz; csak hát a briteké több évszázados bejáratott demokrácia olyan fékekkel és ellensúlyokkal, amik Magyarországon egyre inkább csak papíron léteznek. Meg olyan politikai illemmel.)

A kis pártokra és a helyben eddig szerephez jutott civil szerveződések önkormányzati jelenlétére ennél is nagyobb veszély az ajánlás és a bejutási küszöb megváltoztatása. A jelöltté válás feltételei a 10 ezresnél kisebb helyeken változatlanok (a választók 1 százalékának az ajánlása szükséges ehhez): de hát ezeken a településeken zömmel eddig is független indulók kerültek be a testületekbe. A 10 ezer lakos feletti helységekben, valamint a 23 fővárosi kerületben egyéni jelölt szintén a régi szabály szerint indítható (itt is minimum 1 százalékos támogatást kell prezentálni), ám míg a kompenzációs listához eddig elég volt az egyéni választókerületek felében jelöltet indítani, addig 2010 őszétől már több mint a felében kell. Hasonlóan szigorodik a megyei pártlista állítása is: korábban ehhez elég volt a megye szavazóinak legkevesebb 0,3 százalékos ajánlása, mostantól 1 százalék az alsó határ. Budapesten a fővárosi listához (amelyre szavazva a fővárosi közgyűlésről határozunk) 2006-ban még csak 6 kerületi kompenzációs listára volt szüksége az indulni óhajtó szervezetnek, ősztől már minimum 12 darabot kell virítani - vagyis a budapesti kerületek több mint felében muszáj összeszednie a megfelelő számú egyéni indulót. A kisebb parlamenti pártok ezt a lécet még úgy-ahogy megugorhatják, de a kizárólag az önkormányzati politizálásra összeállt (és nem valamelyik párt fiókszervezeteként működő) civil csoportosulások karrierjének nagy valószínűséggel lőttek e módosítással.

A polgármester-jelölés szabályai egy kivétellel nem változtak: kistelepüléseken minimum 3, a 10 és 100 ezer fő közötti helyeken a választók 2, a 100 ezresnél nagyobb városokban a szavazók legalább 1 százalékának az ajánlása szükséges az induláshoz. Az egyetlen eltérés a budapesti főpolgármester-jelöltté válásra vonatkozik: 2010-től ehhez a korább fél százalék helyett az összes budapesti választópolgár legalább 2 százalékának az ajánlása kell.

Meg másnak is

Az ellenzéki tiltakozás oka a fentiekből alighanem világos. Pedig az új erők belépését már az 1994-es módosítás is szigorította - a mostani változtatás azonban e tendenciát könyörtelenül erősíti. Az egyfordulósság miatt az önkormányzati választásokon relatív többséggel is lehet nyerni, ezért a pártszövetségeknek különös a jelentősége (erről részletesen lásd: "Megtanultuk a választási rendszer játékszabályait", Magyar Narancs, 2006. május 11.). A kisebb pártoknak tehát mostanáig is kevesebb volt az esélye az önálló megméretésre: megyei közgyűlésbe jószerivel nem is kerültek be ilyen szervezetek. E rendszer tehát 2006-ig a maga "üzemszerű" működése okán is a kétosztatúság kialakulását segítette, amennyiben a két nagy pártot, illetve az általuk életre hívott (akár alkalmi) szövetségeket honorálta. (Két látványos példa ennek alátámasztására: 1998-ban az akkor masszívan baloldali VI. kerületben tarolt a jobboldali szövetség a külön induló MSZP és SZDSZ ellenében. 2002-ben viszont az echte jobbos II. kerület kapott szocialista polgármestert és MSZP-SZDSZ-többségű önkormányzatot a baloldali-liberális összefogás, és a jobboldali pártok szétforgácsolódása miatt.)

2010-re a baloldali-liberális térfél látványosan összeomlott: az MSZP nem nagy párt, az SZDSZ eltűnt, és a nyomában támadt űrt eddig senki nem töltötte ki. A kétpólusú pálya egyelőre bezárt, s az önkormányzati választás megváltoztatott szabályai adminisztratíve is rásegítenek az orbáni "centrális erőtér" minél gyorsabb kialakulására. Mi több, a megyei, illetve a fővárosi közgyűlésbe az eddigi 4 helyett 5 százalékot kell szerezni az adott párt önálló listájának, míg a két pártból álló szövetségnek minimum 10, a kettőnél több párt szövetkezésének pedig legkevesebb 15 százalékot kell teljesíteni.

A Fidesz jelenlegi és jövőbeni potenciális ellenfelei 2010-től tehát igen nehezen juthatnak szóhoz a helyhatóságokban: márpedig éppen az elsüllyedt MDF és SZDSZ példája mutatja, hogy a tartós politikai jelenléthez elsősorban is helyi szinten kell folyamatosan jelen lenni. (A két rendszerváltó párt gyöngülése párhuzamosan zajlott önkormányzati befolyásának visszaszorulásával: egyik-másik népszerű helyi emberük ugyan manapság is talpon van még, de szervezetként, mindenhol jelen lévő erőként évek óta nem lehetett számolni velük.) A Fidesz szabályozása ellen persze tiltakozott valamennyi ellenzéki párt, de az ellenkezés intenzitása alapján nagyon úgy tűnt, hogy a változás valódi értelme, sajnos, a Jobbikon kívül nemigen esett le másnak. Ha valami, hát ez elszomorítóbb a Fidesz-gőzhengernél is.

Figyelmébe ajánljuk

Az egészségügy színvonalával és az utak állapotával a legelégedetlenebbek a magyarok

A Policy Solutions közszolgáltatások megítélését vizsgáló kutatása szerint az elmúlt három évben az oktatás területén észlelték a legerősebb romlást az emberek, olyan közszolgáltatás pedig nincs, aminek tizenöt év alatt kiugróan javult volna a minősége az állampolgárok szemében. A megkérdezettek relatív többsége szerint a kormányváltás sok mindent megoldana.

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."