Váci mélygarázsügy - A végét várják

  • Matkovich Ilona
  • 2010. április 22.

Belpol

Meglepő fordulatot hozhat a váci mélygarázs ügyében a civil összefogás. A tét kisvárosi léptékben mérve óriási, hiszen 700 millió forint támogatástól esik el a település, ha nem tartja a határidőket.
Meglepő fordulatot hozhat a váci mélygarázs ügyében a civil összefogás. A tét kisvárosi léptékben mérve óriási, hiszen 700 millió forint támogatástól esik el a település, ha nem tartja a határidőket.

A városi képviselők ügyetlenkedéseit megelégelve közel száz belvárosi lakos és üzlettulajdonos fogott össze, majd határozott egy nemrég megtartott lakossági fórumon arról, hogy kezébe veszi a város életét két éve megkeserítő, egyre szövevényesebb mélygarázs-ügyet. Noha az építmény teljes egészében elkészült, a felszínen nem dolgozik senki, a Váci Központi Parkoló Beruházó Kft. és a váci önkormányzat sűrű egymásra mutogatásánál több hónapok óta nem történt. (Az előzményekről lásd: Földre vinnék, Magyar Narancs, 2009. július 30.)

A civilek

mindnyájan abban érdekeltek, hogy megszűnjön végre a sártenger és a közlekedési káosz a belvárosban. Az elmúlt hetekben egyeztettek a beruházóval és a városi képviselő-testület döntéshozó bizottságaival, állásfoglalásokat gyűjtöttek az eljáró hatóságoknál, és több száz aláírással nyomatékosítva levélben kérték a képviselő-testületet, tegye meg a szükséges intézkedéseket a munkálatok befejezéséért. Azt szeretnék elérni, hogy idén szeptemberben átadják a köznek az egyébként belülről impozáns mélygarázst, és megkezdődjék végre a belvárosi projekt II. üteme, melynek során a korábban felújított főtérhez hasonlóan uniós pályázati pénzből sétálóövezetté válik a mélygarázstól alig néhány méterre fekvő Széchenyi utca és közvetlen környéke. A két építkezés összefügg, ugyanis a Széchenyi utca felbontása után talpalatnyi hely sem marad parkolásra a belvárosban. És ami ennél fontosabb: amennyiben a város nem teljesíti a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségét, azaz nem fejezi be 2011. augusztus 31-ig a Főtér-főutca projektet, úgy szerződésszegés miatt kamatostul fizetheti vissza a 700 milliós vissza nem térítendő hitelt - mi több, öt évre kizárja magát az uniós pályáztatásból.

A Váci Központi Parkoló Beruházó (VKPB) Kft. nevében nyilatkozó Hajdú Vilmos ügyvezető állítja: a közel egy éve többségben lévő jobboldal mondvacsinált indokokkal akadályozza az építkezést, noha a 2006-os választások előtt részben az ő támogatásukkal szavazta meg a testület a mélygarázsépítést. Ezzel felhatalmazták Bóth János szocialista polgármestert, hogy szerződést kössön az Arch-Holdingon belül az erre a beruházásra alapított VKPB Kft.-vel egy 320 férőhelyes, háromszintes, 2,5 milliárdos tőkeköltségű mélygarázs építésére, amelynek a bekerülési végösszege a törlesztő időszak lejártával ötmilliárd forint lesz.

Az ellenzék soraiból alakult Jobboldali Összefogás frakció már az engedélyezés idején is nehezményezte, hogy a mélygarázs drága, pályáztatás nélkül épül, és mivel ugyanaz a vállalkozói csoport áll a soproni és a váci építés mögött, a váci beruházás kimenetele bizonytalan - Sopronban ugyanis nem fizették ki az alvállalkozókat.

A Jobboldali Összefogás

szóvivője, Tomori Pál több mélygarázsellenes sajtótájékoztatót is tartott, amelyeken többek között azt vetette a polgármester szemére, hogy a szerződésben minden kockázatot az önkormányzat vállal; Tomori még az engedélyezés időszakában bírósághoz fordult. És nem utoljára: később egy testületi ülésen szakértőkre hivatkozva hűtlen kezelés gyanúja miatt azt kérte, hogy tegyenek feljelentést a mélygarázs ügyében - arra hivatkozott, hogy a beruházást 700 millióval kevesebbért is meg lehet valósítani.

A polgármester többször elmondta: az önkormányzatnak nincs forrása az építkezésre, ezért bízott meg magáncéget a beruházással, közbeszerzési eljárásra pedig azért nem volt szükség, mert az utolsó fillérig a beruházó cég finanszírozza a munkálatokat. A bonyolult hitelkonstrukcióban nem a város, nem is a beruházó, hanem egy harmadik, a város által kiválasztott vállalkozás üzemelteti majd az építményt és törleszti a parkolási pénzekből az évi 250 milliós hitelt. A városnak 25 éven át havi húszmillió forint bevételt kell garantálnia a garázs tulajdonjogát megtartó építtető cég felé, majd a futamidő lejártával az önkormányzat jelképes áron vásárolja meg a tulajdonjogot. A VKPB Kft. becslései szerint amennyiben a mélygarázs 40 százalékos kihasználtsággal működne, nem lenne szükség önkormányzati kiegészítésre. (Saját számításaim szerint 50 százalékos helykihasználtságnál 200 forintos óradíj lenne elegendő a hiteltörlesztésre.)

A lakossági fórumon elhangzott: a váciak aggódnak, képes lesz-e a VKPB Kft. befejezni a felszíni munkákat, mivel a cég sok millióval tartozik alvállalkozóinak. A környékbeliek többször végignézték, hogyan próbálják a pórul járt alvállalkozók őrző-védőket felfogadva elbontani a már beépített szerelvényeket, ezzel kényszerítve a beruházót a fizetésre. Az építkezés megkezdése óta csak macskaúton megközelíthető üzletek tulajdonosai hiába követelik bíróságon az okozott kár egy részének megtérítését, amiben korábban a beruházóval megállapodtak.

A civilek azt kérték, hogy amenynyiben elkerülhetetlen a pereskedés, azt halasszák későbbre, a mélygarázs átadása utáni időkre. Ami bizonyos: eddig egyetlen elmarasztaló bírósági ítélet sem született a 2006-ban újraválasztott szocialista polgármesterrel szemben, akit egyébként nem csak a mélygarázsügyben támad peres úton az Összefogás frakció. Ezek az akciók azonban a Fidesz országos vezetésénél sem arattak osztatlan sikert, és részben ezek miatt felsőbb utasításra tavaly ősszel feloszlatták a váci alapszervezetet; az újonnan létrejövő váci Fidesz-csoportban egyetlen Összefogás-tag számára sem volt hely. (Lásd: Nem átalltak átállni, Magyar Narancs, 2009. július 30.)

Az addigra már bizottsági elnöki posztokat is betöltő Összefogás-képviselőket azonban nem gátolta meg ez sem abban, hogy a mélygarázs átadását - városi szóbeszéd szerint legalább az önkormányzati választásokig - késleltesse. Tény, hogy a beruházó hónapok óta hiába vár az illetékes gazdasági és városüzemeltetési bizottság tulajdonosi hozzájárulására a használatbavételi engedélyhez. Az előzmények ismeretében kissé bizarr fordulat, hogy a lakossági fórum után épp a jobboldali Összefogás frakció szólította fel az egyik helyi lapban a beruházót a mélygarázs mielőbbi befejezésére, illetve a polgármestert a szükséges lépések megtételére. A civilek egyelőre mégsem örülhetnek: a Főtér-főutca projekt menedzsere a lakossági fórum végén bejelentette lemondását.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.