Választási programok - Bálabontás a turkálóban

  • - bundula, mészáros, m. lászló, varró -
  • 2010. április 8.

Belpol

Négyévente a pártok rákényszerülnek, hogy írásba foglalják, mit gondolnak a világról és Magyarországról. Programokból idén sincs hiány: a színvonal hullámzó, a hangnem az olykori harcias szónoklatokhoz képest kifejezetten visszafogott. Sokkal vidámabb azonban így sem lesz tőlük az ember.
Négyévente a pártok rákényszerülnek, hogy írásba foglalják, mit gondolnak a világról és Magyarországról. Programokból idén sincs hiány: a színvonal hullámzó, a hangnem az olykori harcias szónoklatokhoz képest kifejezetten visszafogott. Sokkal vidámabb azonban így sem lesz tőlük az ember.

A hat országos listát állító szervezet mindegyike előrukkolt választási programmal, közülük az egyik legterjedelmesebb és legszínesebb a Seres Mária-féle Civil Mozgalomé. A négy nagyobb egységbe, egységenként 12 fejezetbe szervezett iratról maga az alapító is azt nyilatkozta az Origónak, hogy "helyenként csapongó", "néhol pedig vicces". A közbiztonságról szóló részben például ilyeneket olvasni: "Két Kiss Ernő tábornok ég és föld. A földi 'piss ernő', aki az irodában harcolt a papírhalmokkal és önmagával, nemcsak a tábornoki címet, hanem még a neve használatát sem érdemli meg. Kivégzése előtt az 'égi' Kiss Ernő utolsó mondatai, mint ahogyan egész élete is, az ifjaknak szóltak: 'Istenem, az újkor ifjúsága egész ember lesz-e? Árpádok dicső szentjei, virrasszatok a magyar ifjúság felett, hogy Krisztusé legyen a szívük és a hazáé az életük.'" A lazaságot persze a CM engedheti meg magának a leginkább, hiszen a választási matematika rút törvényei szerint semmi esélyük az 5 százalék elérésére. Kilenc területi listájuk van, ráadásul a fővárosi hiányzik közülük, vagyis legeslegjobb esetben is az állami támogatást biztosító 1 százalék meghaladása lehet a céljuk, amelyhez ezúton is sok sikert kívánunk.

A programfigyelő állampolgárt az már jóval nagyobb szomorúsággal töltheti el, hogy a győzelemre legesélyesebb

Fidesz

irománya nívójában alig múlja felül a CM-ét, és még csak nem is különösebben szórakoztató. Elegendő egyetlen példa ennek illusztrálására: a gazdasági válság közepette a kormányzásra készülő erő semmit nem állít leendő költségvetési politikájáról azon kívül, hogy úgy általában "stabil" büdzsé kell - amit, lássuk be, tényleg senki emberfia nem vitathat. A program leghoszszabb fejezete, a gazdaságpolitikai a jelen gyalulásán és a szép jövő felvillantásán túl egyetlen betűt sem pazarol a kitűzött célok megvalósítási módjára. Viszont újfent belefuthatunk a már unalomig ismert jelszavakba - tíz év alatt létrehozandó egymillió új munkahely, a hazai kis- és középvállalkozók preferálása a közbeszerzéseknél, az adminisztratív terhek csökkentése, a lakásállomány évi 10 százalékának a megújítása, az energiafüggetlenség megteremtése, és így tovább, és így tovább -, valamint az "adórendszer egyszerűsítése" formulába, de utóbbiról annak ellenére sem tudható meg ennél több, hogy a Fideszben deklaráltan is többféle elképzelés forog. Az is világos, hogy a sokat emlegetett gazdaságélénkítés egyik fontos eleme az építőipar mesterséges fölpumpálása lesz: kedvező hitelekkel, esetleges állami megrendelésekkel, az eladói oldal fölfűtésével (ami újabb államilag támogatott hitelkonstrukciókat vetít előre). Az viszont nagyon világos, hogy milyen állami forrásokból tervezik mindezt véghezvinni, s hogy e kiadások miként hatnak a költségvetésre. Bauer Tamáson és szerény közlönyünkön kívül sokan hajlamosak ugyanis elfeledni, hogy az állami büdzsén az első tekintélyes rést éppen a lakáshitelek állami dotálása ütötte 2001-től. Annak viszont kifejezetten örültünk, hogy immár a harmadik Fidesz-program biztosít bennünket arról, hogy kormányzásuk eredményeként szükség esetén a mentő 15 percen belül a helyszínre ér az ország bármely pontján.

"A lassú adagolás taktikájával él" a Fidesz, utaltunk korábban (lásd: Biztonsági játék, 2010. március 18.) arra, hogy ha némi spéttel is, de a párt elkezdte rugalmas elszakadását az ellenzéki felelőtlenség mámorában tett képtelen ígéreteitől. Ez azonban nem a programból, hanem a különféle nyilatkozatokból derül ki - miközben megszólalásaikban továbbra is jelen van a programjukra jellemző enyhe tanácstalanság. Amikor azt halljuk, hogy a kormány mindenekelőtt tényfeltárni akar, akkor azt nehéz másképpen értelmezni, mint úgy, hogy időt akarnak nyerni ahhoz, hogy végre eldöntsék, hogyan is kormányozzanak.

A magunk részéről változatlanul azt tartjuk a legvalószínűbbnek, hogy a Fidesz látványos görögtűzzel nyit (az előző kormány vélt vagy valós botrányainak hosszasan elnyúló tálalásával, a kormányzati struktúra átalakításával), mindeközben folytatja a Bajnai-kabinet szigorú költségvetési politikáját (bár ezt soha nem vallja majd be), az újraelosztás hangsúlyait áthelyezi (nagyjából az előző ciklusához hasonlóan), a nagy alrendszerek (egészségügy, oktatás, szociális rendszer) átalakításába azonban nem kezd bele, mivel semmiképpen sem akar a népszerűségét veszélyeztető (a versenyképesség szempontjából bármennyire is kívánatos) lépéseket megkockáztatni. Megelégszik tehát a jelenlegi szerkezet reparálásával, és abban bízik, hogy az így abszolválható enyhe gazdasági növekedést sosem látott, "a közgazdaság törvényeit is meghazudtoló" sikerként adhatja el majd a választóknak. Elkötelezett és kiterjedt médiabirodalmát elnézve ez simán össze is jöhet neki.

Az MSZP

ezúttal hamisítatlan szocialista programot hozott össze, amennyiben a mostani kampányban két programra való ígéretük is akad. Az elsőt még a miniszterelnök-jelölő kongresszus fogadta el december 12-én, a másikat a listavezetőjük mutatta be két hónappal később (lásd: Hosszú menetelés, Magyar Narancs, 2010. március 4.). A duplázás nyilván azzal áll összefüggésben, hogy Mesterházy Attila a kampány során folyamatosan bizonyítani próbálta: az "új jelöltnek", "új programja" van, ezért nem elégedett meg a párt "régi" vezetői által rá testált Új kiegyezést! címet viselő, alig tizenöt oldalas dokumentummal.

Az általa jegyzett, ám több szerző keze nyomát magán viselő Nemzeti modernizáció, összetartó közösség című irat a lehetetlenre vállalkozik: egyszerre szakítana az elmúlt két ciklus rossz gyakorlatával, hibás döntéseivel, másrészt jelezni kívánja, hogy a baloldal nem tér le a helyes útról, mert szerinte az elmúlt egy év sikerei megalapozzák az eljövendő kibontakozást.

Az MSZP várakozásai szerint 2010 és 2014 között a gazdaság évi 3-5 százalékkal bővül, ami kétezer milliárd forintnyi többletbevételhez juttatja a magyar államot. A dokumentum ezt az összeget osztja szét, ígéri oda a választópolgároknak. A szocialisták ezzel szeretnék begyógyítani a megszorítások okozta sebeket, és próbálják felrázni hagyományos szavazóikat, a nyugdíjasokat, illetve a bérből és fizetésből élőket. Míg a többi párt elsősorban a munkaadók terheit enyhítené, az MSZP inkább a munkavállalóknak kedvez. A párt a nemrég megemelt járulékokat négy év alatt négy százalékponttal szeretné csökkenteni (a dokumentum ezen a ponton tévesen fogalmaz, ugyanis hibásan százalékban méri a csökkentést). Ugyanakkor visszaadnák a melegétkeztetési utalvány, illetve a mindenkori minimálbér értékéig az üdülési csekk adómentességét is - ezeket szintén a Bajnai-kabinet nyirbálta meg.

Jövőre már elindítanák a hároméves nyugdíjkorrekciós programjukat, amely a mezőgazdasági járadékosokra és a korhatár alatti rokkantnyugdíjasokra is kiterjedne. Azt ígérik, évente megduplázzák a méltányossági nyugdíjkassza öszszegét, továbbá egyszeri 75 ezer forintos kegyeleti támogatást adnának az átlag alatti nyugdíjjal rendelkező özvegyeknek. Az MSZP ígérete szerint a következő négy bő esztendő véget vet a reálbércsökkenésnek is: a ciklus végére 12 százalékkal lesz majd több a dolgozók fizetése, miközben a foglalkoztatás évi egy százalékkal nőne. Bár a program leszögezi, vége a fedezet nélküli osztogatásnak, könnyen belátható, ha valóban felelősen kormányoznak, a válság elhúzódása esetén a fenti ígéreteket nem tudják majd maradéktalanul betartani. Márpedig a gazdasági elemzők év eleji optimizmusa alábbhagyott, az IMF is lassú kibontakozásra számít, nem kizárt a W alakú recesszió.

Ugyanakkor a dokumentum szerzői elhallgatják, hogy Magyarországnak a következő években folytatnia kell a költségvetési hiány lefaragását (a deficit és a konvergencia szavak fel sem lelhetők a szövegben, a Valutaalap mindössze egyszer). Tehát a fiskális szigor feladására nincs mód, különben 2014-ben sem lesz még eurónk - pedig az MSZP ezt ígéri. Ráadásul itt vannak a kórházak, az önkormányzatok, az állami vállalatok növekvő adósságállományai, amelyeket nemcsak a fideszes közgazdászok, de a Nemzeti Bank és a Költségvetési Tanács is problematikusnak ítél.

A válság 2008-as begyűrűzése óta az MSZP-ben egyre többen követelnek "baloldali fordulatot": a dokumentumba az ő kívánalmaik is bekerültek. Bár a multikat nem bántják - a szocialisták továbbra is támogatnák a nagy külföldi cégek magyarországi megtelepedését -, a bankárok és a pénzintézetek már nem ússzák meg ilyen könnyen. A párt kormányra kerülve megadóztatná a bankárprémiumokat, a pénzügyi ügyletekre, spekulációkra pedig különadót - Tobin-adót - vetne ki. Az MSZP határozottan a progresszív adózás mellett áll az egykulcsos adózással szemben: ha felhatalmazást kapnak a választóktól, 50 százalékos adókulccsal terhelnék az évi 15 milliónál többet kereső gazdagokat. Igaz, az elemzők szerint a hazai adószisztéma sajátosságai miatt nagyon kevés ember esik ebbe a kategóriába, így az új adókulcs önmagában aligha csökkentené a társadalmi különbségeket.

A gazdaságélénkítéssel foglalkozó fejezetek többek között ígérik a nyolcéves MSZP(-SZDSZ)-kormányzás alatti valóban jelentős autópálya-építés töretlen folytatását - megépülne az M3-as és az M4-es újabb szakasza, az M8-as és az M9-es pálya, továbbá felújítanának 500 kilométernyi másodrendű utat -, a közösségi közlekedés fejlesztéséről ellenben nincs érdemi mondanivalójuk. A Jobbikhoz hasonlóan kiásnák viszont a Duna- Tisza-csatornát: a közel háromszáz éves terv megvalósítása becslések szerint 150-200 milliárdba kerülne.

Az MSZP a többi országos listát állító párthoz hasonlóan 2011 után is fenntartaná a külföldieket és a jogi személyeket a földvásárlásból kizáró moratóriumot - igaz, ez nem a szocialistáktól vagy a hazai kormánytól, sokkal inkább Brüszszeltől és a többi 26 tagország jóakaratától függ. Ugyanakkor a vidéki, falusi lakosság számára faluszövetkezeteket alapítanának, és támogatnák a kis kapacitású, kézimunkát igénylő, legalább kiegészítő jövedelmet nyújtó helyi termékek előállítását. Távmunkával, az internet adta lehetőségek kihasználásával százezer új munkahelyet teremtenének.

Noha a mostani kampány egyik központi témája - részben a Jobbik rasszista fellépésének köszönhetően - a roma kisebbség integrációja, az MSZP összesen fél oldalt szentel a kérdésnek. 2014-ig száz cigánytelepet kívánnak felszámolni - miközben az elmúlt években szinte semmire nem jutottak -, továbbá kétszáz roma diplomást kívánnak felvenni az államigazgatásba, és ötszörösére akarják emelni a roma rendőrösztöndíjasok számát.

Míg a második Gyurcsány-kabinet két év alatt akarta keresztülvinni az egészségügy gyökeres átszabását, és be akarta engedni a piacra a magánbiztosítókat, a szocialisták ma már úgy gondolják, hogy "az egészségügyi ellátás és finanszírozás átalakítása több évtizedes folyamat (...), ezért a radikális beavatkozások helyett a folyamatos, fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtését" támogatják. Közben kísérletet tesznek az ápolók és az orvosok bizalmának megnyerésére is: nekik ötéves bérfelzárkóztatási programot ígérnek.

Bár az MSZP, a Fidesz, az MDF és a Jobbik ígérvényeit górcső alá vevő közgazdászcsapat a szocialistáknak adta a legrosszabb érdemjegyet, azt mindenki elismeri, hogy a párt fölülmúlta önmagát. Például az "ideiglenesen felfüggesztett" 13. havi nyugdíj újbóli bevezetését sem dobták be, noha leendő ellenzéki pártként simán megtehették volna.

A Jobbik

programja a nyugat-európai szélsőjobboldali pártok gyakorlatát követve szóbeli ígéreteinek jóval szalonképesebb verzióját tárja a nagyközönség elé írásban.

Míg Szegedi Csanád Jobbik-alelnök korábban az állami felügyelettel működtetett "cigánytenyészet" végét jövendölte, addig az írott szöveg szerint szó sincs a cigányság kollektív megbélyegzéséről. Míg a Jobbik egy korábbi alelnöke a cigánybűnözés genetikai gyökereit emlegette, addig írva már nem minden cigány bűnöző, sőt nincs szó genetikáról, csak "szociokulturális meghatározottságról". Míg Gaudi-Nagy Tamás, a párt igazságügyminiszter-jelöltje nemrég egy fórumon határmódosítást emlegetett, addig a pártprogram - bár állampolgárságot adna a határon túliaknak - nem említ revíziót. Míg Morvai Krisztina Magyarország gyarmatosításáról és metélt farkincákról hadovált, addig a pártprogram nem is említi a zsidóságot, csak az izraeli helyett az arab érdekek előtérbe helyezéséről ír. Habár a "cigánybűnözés felszámolása céljából" meg kell erősíteni a rendőrséget és felállítani a csendőrséget, ez mégsem ugyanaz, mint amikor jobbikos prominensek azzal fenyegetik a cigányokat, hogy jobb, ha saját "vezéreik" fékezik meg őket, "mert ha mi fékezzük meg őket, abban nem lesz köszönet".

Meglepő az is, hogy bár a párt egyik vezető témája a "cigánykérdés", a 88 oldalas program mindössze pár oldalt szentel ennek. A megállapítások a megszokott szélsőséges és uszító hangnem helyett semmitmondóan frázispufogtatóak; megoldásaik pedig a "mérjük fel végre a cigányság viszonyait" típusú ötletekben merülnek ki. A Jobbik az egyházakat is aktivizálná cigányügyben; ám az integráció-szegregáció, a gettók, a munkanélküliség konkrét kérdéseiről hallgat. Míg például rendvédelmi kérdésekben olyan apróságokra is kitér a program, hogy le kell cserélni a rendőrség gépjárműparkját, a pártnak legtöbb politikai tőkét biztosító cigányügyben innen-onnan (elsősorban baloldali és liberális közírók munkásságából) összeollózott szövegekből áll össze a program. Öt év vastag cigányozás után elég sovány azt olvasni, hogy a cigánybűnözés formái (szerintük: uzsorázás, késelés, tömegverekedés, színesfémtolvajlás) "speciális kezelést igényelnek".

Meglepőek a szociális javaslataik: családi adózás, harmadik gyerektől adókedvezmény, szociális támogatás rászorultsági alapon. Alighanem elkerülte a figyelmüket, hogy ezek egy része a Fidesz programjában is olvasható, más részét pedig az MSZP már meg is valósította.

A szöveg persze eleget tesz a jobbikos közeg elvárásainak, de a párt számára fontos szimbolikus tartalmak nincsenek túlsúlyban. Bekerül az Alkotmányba a Szent Korona védelme, lesz szobra Horthy Miklósnak, Wass Albertnek, vagy Tormay Cecile-nek. Megvédik a családokat a "deviáns magatartásformáktól" - igaz, nem derül ki, hogyan (szerencsére).

Míg egyes részek elnagyoltak és ötlettelenek, van egy-két kifejezetten alapos fejezet is (rendvédelem, igazságügy). Meglepően visszafogottak a női jogokkal kapcsolatos mondatok; nem csodálkoznánk, ha az exfeminista Morvai Krisztina is átfutotta volna őket publikálás előtt. És persze jut bőven a populista blablából is: ökoszociális piacgazdaság, az eltékozolt nemzeti vagyon és az elherdált állami vállalatok visszaszerzése (hogyan?), a nemzet tartópillérei a dolgos magyar családok, adóteher- és járulékcsökkentés (miből?), nagyobb állami beavatkozás a gazdasági folyamatokba (meddig?), államadósság-politika radikális felülvizsgálata, bűnösök megnevezése.

A Jobbik az euroatlanti vonalat az ázsiai rokon népekre cserélné le: "kiemelten alapozunk a meglévő, általuk máig számon tartott rokonsági kötelékekre, közös civilizációs örökségünkre". Lesznek új munkahelyek is, sőt ez a párt is ígér további nagyszerű közmunka-programokat. A közmunka pedig azért fontos, mert segíti a vidék lakosságát "a hagyományos vidéki életmódhoz történő visszatérésben", bármit jelentsen is ez.

Igen gyengére sikeredett az oktatással kapcsolatos rész: a magyar társadalom "kollektív tudati-lelki" értelemben beteg, mert megbetegítette az elmúlt hatvan év oktatás-, kultúr- és médiapolitikája. "Ha pedig valakinek megmérgezik a lelkét, előbb-utóbb a teste is megbetegszik. Többek között ez az oka a magyar társadalom súlyos egészségügyi helyzetének" - okoskodnak a szerzők. A radikálisok már az óvodában elkezdenék a lelkek megmunkálását, hogy a gyerekek magukénak érezzék hazánk hagyományait, valamint testükben épen és fejletten álljanak készen "az általános iskola által közvetített eszmények elsajátítására".

Míg a felmérésék szerint a Jobbik bizonyosan országgyűlési szereplő lesz májustól, addig

az LMP

bejutása változatlanul necces, noha most sokkal nagyobb az esélye a sikerre, mint volt akár egy hónappal ezelőtt is. A fiatal szervezet programja kétarcú: a köztársasági berendezkedés híveiként alkotmányos elképzeléseik sokkal kiforrottabbak, mint az új öko- és egyéb eszméket tárgyazó romantikus gondolatfutamaik. A csaknem harmadfélszáz oldalon elővezetett elemzés- és javaslatcsokor befogadása ugyan erősen próbára teszi a tűrőképességet, de választási programjuk szakmailag részletesen alátámasztott, s ezért idővel számon is kérhető - a felelősség ilyetén vállalása pedig kétségkívül rokonszenves vonás.

Az új formáció megalakulása óta számtalanszor kijelentette, hogy a közjogi rendszer alapjainak feltúrását károsnak tartaná, ezért inkább néhány korrekcióra tesznek javaslatot. Ezek közül talán a legfontosabb a közhatalmi vezetők újraválaszthatóságának a megszüntetése - ez egyértelműen üdvözlendő, nem is lesz hát belőle semmi. A pártok közti verseny erősítéséért három százalékra vinnék le a parlamenti bejutási küszöböt, valamint eltörölnék a kopogtatócédulák gyűjtését. És természetesen átírnák a pártfinanszírozást az Eötvös Károly Intézet négy évvel ezelőtti javaslata alapján (az akkori tervezet kudarcáról lásd: A konstruktív semmi, Magyar Narancs, 2007. augusztus 23.). A korrupcióellenes hadjárat érintené a közbeszerzéseket, átírnák a titoktörvényt, és megnyitnák az előző rendszer állambiztonsági aktáit.

A programok alapján furcsa módon az LMP az egyetlen párt, amelyik megértette, hogy a képzetlenek, megváltozott munkaképességűek, romák tartós munkanélküliségén miért kell és hogyan lehet változtatni. A szerteágazó reformlépések sorából kiemelhetjük, hogy a cél érdekében a minimálbér befagyasztását és a szakképzettek garantált bérminimumának megszüntetését is le merték írni. Javasoljuk, hogy a következő kormány tagjaitól az LMP-program idevágó fejezeteit kérdezzék majd ki. Szintúgy nem lehet vita tárgya a közoktatás totális átalakítását taglaló javaslatcsomag, amely nem mellesleg a néhai Oktatási Kerekasztal eredményeit használja fel. Hiányoljuk viszont, hogy arról a felsőoktatásról, amelyre a rendszerváltás óta a fejlesztési pénzek többségét elköltöttük, és amely ennek ellenére a fasorban sincs (még régiós szinten sem), az LMP-nek semmi mondanivalója nincs.

Központi elem természetesen az ún. zöld fordulat. A kisebb államban nem hisznek, ezért a személyi jövedelemadó csökkentését - a környezetterheléssel arányos - zöldadóval ellensúlyoznák. Az iparűzési adót az ingatlan értékétől függő kommunális (magyarul ingatlan)adóra cserélnék. Az energetikában a megújuló energiaforrásokat kell preferálni, és az árak helyett az energiahatékonyság növelését támogatni. E felfogásban értelemszerűen a vidéki társadalom segítése is főszerepet kap: a közszolgáltatások elérhetőségétől a családi gazdálkodók támogatásáig nagyon sok a tennivaló. Ráadásul a hipermarketekben kapható áruk sokszor messziről jönnek, tehát terhelik a környezetet, ezért "bizonyos boltméret felett adminisztratív eszközökkel kötelezni kell az áruházakat a helyi termékek magas arányú szerepeltetésére a polcokon". A nemes célok felvázolásánál a hatékonyság és a mocskos anyagiak már nem kerülnek szóba. Hasonló kettősség jellemzi a lakhatási kérdések tárgyalását. Nehéz azzal vitatkozni, hogy a középosztály lakásvásárlása helyett inkább a rászorulók lakbérét és rezsijét kellene az államnak támogatnia, nem beszélve a bérlakásépítésről. Azt már nem ilyen könnyű megemészteni, hogy az LMP a lakáshitelüket pontosan törlesztőkkel fizettetné meg a takarójuknál tovább nyújtózók kamatait, mondván, ez "társadalmasítja a hitelfelvétel kockázatát". A nyugdíjrendszernél éppen fordítva: eszükbe sem jut osztogatni. Sőt, az egyéni számlás rendszert pártolják, és a magánpénztárak rendes biztosítóvá alakulását is támogatják.

A mai állapot szerint nehéz rendszert találni abban, hogy az LMP mikor tartja fontosnak a piaci versenyt, és hol van szükség az állam tulajdonosi szerepvállalására. Például a nyugdíjbiztosításban jó, ha van, de az egészségbiztosításban, sőt még az egészségügyi ellátásban is kerülendő. A vasút- és buszközlekedésben még tán az unióval is vitatkozna a piacosítás előnyein, míg az árampiacon a monopolista MVM versenytorzító szerepét korholja. A mezőgazdaságban kerülné a versenyt (hogy miért, nem világos), a pártok piacán erősítené. Az ellentmondásokban nem igazít el az ökoszempont sem. Ezzel együtt azonban az LMP választási programja így is kenterbe veri a mezőny nagy részét.

Hogy az LMP-dokumentum nem a teljes mezőnyt utasítja maga mögé, annak az az oka, hogy a Bokros Lajos agendájából kinőtt

MDF-program

ugyancsak olyan összeállítás, amely komolyan veszi önmagát és a választót. Nyilván senkit nem lep meg, hogy a párt a gazdasági-társadalmi kérdések legtöbbjében piaci megoldásokat szorgalmaz. Mivel minden elképzelhető jó a vállalkozók "eredményes, hatékony, versenyképes, tisztességes piaci tevékenységétől" függ, az állam dolga is az ő sikeres működésük elősegítése. Ehhez először is össze kell mennie az államnak, vagyis az újraelosztás mértékét 8-10 százalékkal csökkenteni kell. Ez persze nem járhat együtt az államháztartási hiány növelésével, azaz csökkenteni kell a közkiadásokat, ami viszont nem eredményezheti a közszolgáltatások romlását: és el is jutottunk a már minden óvodás által is jól ismert "reformok kritikus tömegéhez".

Az MDF az ország pestisét, az alacsony foglalkoztatási rátát legalább tíz százalékkal kívánná feltornázni. Unikális módon nem az állam munkahely-teremtési feladatáról beszél, tekintve, hogy foglalkoztatni a vállalkozások tudnak. Ehhez nekik a foglalkoztatási költségek csökkentésére (magyarán az öszszemenő államból következő adócsökkentésre) és a "munkaerő minőségének javítására" van szükségük. Itt lép be a reformdömping első eleme, az oktatási rendszer megújítása. Iskola-összevonás, az intézmények teljesítménymérése, egész napos iskola, kisebb létszámú, de jobban felkészült tanári kar (kirúgással és a képzés javításával). A felsőoktatási intézmények felét-kétharmadát be kell zárni, a rászorultak kivételével tandíjat kellene fizetni.

Az adócsökkentés ellentételezését az MDF (Bokros) adóalap-szélesítéssel párosítaná, így a minimálbér is kapna egy tízszázalékos terhet - de előtte felbruttósítanák. Jó nagy, helyben maradó ingatlanadót vetnének ki, amely a vállalkozások iparűzési adóját is kiváltaná. Viszont nemcsak lakásokra vonatkozna, hanem mindenre: gyárépületekre, benzinkutakra, termőföldre is. Az áfa felső kulcsát levinnék, hogy ne a szomszéd országokban vásároljunk, az alsó kulcsot ellenben felemelnék, elkerülendő a bevételcsökkenést. A népszerűség hajhászásával távolról sem vádolható bokrosiáda a nemes célok érdekében a nyugdíjasoktól is szedne egészségügyi hozzájárulást, amely változtatással bizony "együtt kell élni". Az egészségügyben versengő magánbiztosítók jönnének létre, de nem az állami helyett, hanem mellett, és a magánpénztárak bonyolíthatnák a kiegészítő biztosításokat. A magánszolgáltatóknak is több lehetőséget kell adni. A pénzügyi egyensúly elérése miatt értelemszerűen a svéd modellt favorizálják a nyugdíjrendszerben.

Az önkormányzati reform részeként a mostani tizedére szorítanák le a helyhatóságok számát. A képzetlenek foglalkoztatásáról sok mindent nem tudunk meg, nyilván tanuljanak - addig sajnos a minimálbér megemelése csak ronthat a helyzetükön. Szociális kérdésekben egyébként sem erős a program, de azt megtudjuk, hogy a szociális kártya helyes neve "szolidáris kártya", továbbá csak szesz és cigi vásárlására nem volna használható.

A program kapitalista elhajlásait a terv néhány ponton azért igyekszik árnyalni. A hazai kis- és középvállalkozásokat például előnyben kellene részesíteni a közbeszerzéseknél. Itt már nem merül fel a versenytorzítás, elég, hogy "ez az elv nem EU-ellenes". Sőt, még a régi MDF ízeiből is maradt mutatóban néhány passzusnyi. Nem hinnénk például, hogy az Európai Parlamentben a szlovák nyelvtörvény ellen szlovákul felszólaló Bokrostól származik, hogy akár a törvény eszközével is "meg kell állítani azt a folyamatot, amely a magyar nyelv példátlan mértékű, riasztó romlásához vezet". Mindenesetre az MDF választási programja alapján úgy tűnhet, hogy a világ egyszerű, mint a rajzolt sajt. A program a feladatát tehát messzemenőkig betölti, és legalább az alapösszefüggésekben nem ködösít. Ez kétségtelenül erénye a dokumentumnak - hiszen a többiek még idáig sem jutottak el.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."