"Csakis rajtunk múlik" - Bokros Lajos, az MDF miniszterelnök-jelöltje

  • Bundula István, Mészáros Bálint
  • 2010. április 8.

Belpol

A Lehet Más a Politika, az MDF és az MSZP listavezetőjét elsősorban nem a programjukról kérdeztük - eleget beszélhettek azokról máshol, ráadásul mi is épp az előző oldalon zártuk le a témát -, hanem arról, hogy milyen parlamenti (ellenzéki) munkára készülnek, hogy mit gondolnak az elmúlt évekről és a valószínűsíthető győztesről. Az utóbbi párt miniszterelnök-jelöltjét is szerettük volna megszólaltatni, de a Fidesz sajtóosztályának a jelek szerint nem sikerült időpontot találni az interjúra.
A Lehet Más a Politika, az MDF és az MSZP listavezetőjét elsősorban nem a programjukról kérdeztük - eleget beszélhettek azokról máshol, ráadásul mi is épp az előző oldalon zártuk le a témát -, hanem arról, hogy milyen parlamenti (ellenzéki) munkára készülnek, hogy mit gondolnak az elmúlt évekről és a valószínűsíthető győztesről. Az utóbbi párt miniszterelnök-jelöltjét is szerettük volna megszólaltatni, de a Fidesz sajtóosztályának a jelek szerint nem sikerült időpontot találni az interjúra.

Magyar Narancs: Az elmúlt hetekben olyan hírek jelentek meg, hogy csak megfelelő szakmai színvonalú és számú frakció élére volna hajlandó állni, ellenkező esetben inkább Brüsszelben marad. Mindenekelőtt ezt szeretnénk tisztázni: ha az MDF bekerül az Országgyűlésbe, hazajön?

Bokros Lajos: Lesz értelme Magyarországon politizálni, mert rendkívül kiélezett két év előtt állunk. Senki nem lesz képes teljesíteni azokat a délibábos ígéreteket, amiket az MDF kivételével minden párt hirdet. Ha nem tízmillió állampolgár kárára és rovására történne mindez, még azt is mondhatnám, hogy élvezet lenne figyelni a leendő kormánypárt vergődését.

MN: Mindenképpen hazajön?

BL: Érdemes lesz hazajönni.

MN: Csütörtökre milyen programot tervezett magának? Akkor várja vitára a többi párt listavezetőjét, de egy hasonló, az LMP kezdeményezte egyeztetés ma délelőtt (az interjú április 2-án készült - a szerk.) eredménytelenül zárult.

BL: Még reménykedünk abban, hogy megjön az esze a többi pártnak, és hajlandók lesznek egy vitára. Ma a Fidesz nem volt ott a megbeszélésen, de ez kapóra jött a többieknek is ahhoz, hogy a Fidesz háta mögé bújva azonnal elvessék a vita lehetőségét.

MN: Ön szerint idén miért enynyire nehézkes ezt összehozni?

BL: Mert gyávák és felkészületlenek, és egy nyílt sisakos vitában kiderülne, hogy a programjaik tele vannak ellentmondásokkal, és nem felelnek meg a szakszerűség minimális követelményének sem. Gyávaságuk oka pedig az, hogy félnek: ha valódi szándékaikat közölnék a választókkal, csökkenne a népszerűségük és a szavazótáboruk.

MN: Ha bekerülnek, csak ellenzéki pozícióról lehet szó...

BL: Ellenzéki szerepre készülünk, mivel nem hiszem, hogy akár a vélelmezhető kormánypárttal, akár a populista demagógiát harsogó ellenzékkel megtalálnánk a közös hangot.

MN: ...de az elmúlt ciklusban nemcsak a kormányzati, hanem az ellenzéki politizálás is igen alacsony színvonalúra sikeredett.

BL: Nagy változásokat a többiektől ezután se várjanak.

MN: Az ellenzéki MSZP-től sem?

BL: A populista irányba elmozdult MSZP már a saját kormányát sem támogatja.

MN: A gázáremelés miatti nyilatkozatokra gondol?

BL: Ez a legjobb példa. A szocialista párt miniszterelnök-jelöltje a választási műsorban azt hangsúlyozza, hogy a Magyar Energia Hivatal elnökét, az egész törvényt, a gázárképletet meg tulajdonképpen mindenkit le kell váltani - vagyis azt mondja, hogy az MSZP nyolcéves kormányzását ki kell hajítani. Ahelyett, hogy büszkén, emelt fővel kiállna Bajnai Gordon kormánya mellett, amelyik a megszorító lépésekkel az államcsődtől mentette meg az országot. Egy ilyen párttól ellenzékben még megveszekedettebb populizmust, még felelőtlenebb ígérgetést várhatunk.

MN: És mit várhatunk a kormányra kerülő Fidesztől?

BL: Ott körülbelül ugyanez a helyzet. Most azt játsszák, hogy nem ismerik az ország, a gazdaság valós helyzetét, és erre hivatkozva nem beszélnek a programjukról. Ezzel azonban magukról állítanak ki vészterhes szegénységi bizonyítványt. Mert mit csináltak akkor az elmúlt négy évben? A miniszterelnök-helyettességre készülő Varga Mihály a költségvetési bizottság elnökeként ha akart, mindent megtudhatott az ország helyzetéről, a Pénzügyminisztérium legeldugottab zugába is benézhetett. Hogyan fog kormányozni az a párt, amelyik augusztusig csak "tényfeltárással" kíván foglalkozni? De a Fidesznek nemcsak a gazdaságról, hanem a társadalomról sincs érdemi mondandója. Ha valaki az értékekről, a kultúráról szóló vitát nem a nyilvánosság előtt akarja lefolytatni, hanem az arra "megfelelő helyeken", ahogyan Orbán Viktor mondta, akkor az a demokratikus keretek mellőzését vetíti előre.

MN: Az MDF milyen ellenzéki párt lesz?

BL: Konstruktív ellenzéki szerepre készülünk, görbe tükröt fogunk tartani mind a kormány, mind az ellenzék minden olyan javaslata és cselekedete elé, ami kárt okoz az országnak. És támogatunk minden olyan kezdeményezést, amelyik az ország javát szolgálja.

MN: Ön nemcsak ebben a kampányban, hanem régóta azzal érvel a változtatás szükségessége mellett, hogy ne az álmok világát vessük össze a reformok költségeivel, hanem a reformok költségét és hasznát a nem cselekvés kárával. A nem cselekvésnek ugyanis nincs haszna, csak költsége.

BL: Így van.

MN: Ugyanakkor különösebb reformok nélkül, a jelenlegi struktúra toldozgatásával-foldozgatásával is lehet egy szerény 2-3 százalékos növekedést produkálni, amit egyrészt sokan még javulásnak is érzékelnek majd, másrészt a kormányzó erőknek is felettébb kényelmes pozíció. Legfeljebb a hőn áhított osztrák életszínvonaltól kerülünk egyre messzebb.

BL: Már ne is Ausztriát, hanem inkább Szlovákiát, Csehországot vagy Lengyelországot emlegessük! Tíz évvel ezelőtt Magyarország Csehország után a második leggazdagabb országa volt a visegrádi négyeknek. Ma a legutolsó. Szlovákia három évvel ezelőtt elhagyott bennünket, Lengyelország pedig az idén fog; ott tavaly is másfél százalékos gazdasági növekedés volt, nálunk pedig 6,7 százalékos viszszaesés. A nem cselekvés valóban nem feltétlenül vezet újra államcsőd közeli helyzethez, végül is nincs megírva, hogy egy országnak mindenáron növekednie kell, és hogy nem lehet akár évtizedekre is osztályrésze a lecsúszás, netán a sorvadás. Ami biztos: reformok híján a növekedés feltételei nem jönnek létre, és romlanak azok a fontos közszolgáltatások, amelyek maguk is gátjai a gazdasági-társadalmi felemelkedésnek. Ha az oktatás és az egészségügy színvonala továbbra is süllyed, a nyugdíjrendszer fenntarthatatlansága még élesebben kiütközik, ha a közigazgatásban és a közteherviselésben nem valósítjuk meg azokat a reformokat, amelyek a gazdaság energiáit felszabadítva lehetővé teszik a munkahelyteremtést, akkor ez a stagnálás nagyon hosszú ideig maradhat. A kérdés az, hogy politikailag ez elviselhető-e: négy évvel ezelőtt a választások után kiderült, hogy a király meztelen, és pillanatok alatt elfogyott a levegő az új kormány körül. Ugyanígy kerülhet hitelességi vákuumba a következő kormány is, ha látványosan nem azt teszi, amit megígért.

MN: Pedig a kormányzásra legesélyesebb párt a szociális jólét sugallatával állított maga mögé példátlan nagyságú erőt.

BL: Immár harmadjára van a csodavárásnak ilyen óriási piaca. Pedig a fő feladat a romlás fékezése, majd megállítása. Ezért van szükség arra, hogy az MDF minél erősebben hallassa hangját a nyilvánosság minden fórumán, már ami megadatik neki egy ilyen félig-meddig oligarchikus renddé öszszeálló, romló demokráciában. Ezért nagyon fontos, hogy bent legyünk az Országgyűlésben. Nézzék, a demokrácia egyben tanulási folyamat is. Azt gondolom, a legújabb ígérethalmazból való kijózanodás nagyon gyors lesz ezúttal is. Reményeim szerint a következő alkalommal már nagyobb fogadókészség lesz az ésszerű, szakszerű és korszerű politikára. De ehhez a gyanútlan állampolgárnak el kell veszítenie azt a hitét, ami újra és újra fogékonnyá teszi a délibábos ígéretekre. Ki kell alakulnia annak az önálló polgári és állampolgári mentalitásnak és öntudatnak, hogy az egyén nem az államtól akar függeni, hanem büszke arra, hogy a világpiacon is megmért és igazolt teljesítménye alapján szerzi a jövedelmét, abból adót fizet, vagyis hozzájárul a közterhek viseléséhez. Ennek a fordítottja az, amikor a gyámoltalan állampolgár, akinek se szakképzettsége, se munkára való hajlama nincs, azt várja, hogy az állam gondoskodjék róla a bölcsőtől a sírig. Ezt úgy hívják, hogy szocializmus. Próbálgattuk negyven évig, nem működött. Miért működne most, húsz évvel a rendszerváltozás után? Az országnak van egy erős posztkádári nosztalgiája, attitűdje, amit végre le kell vetkőzni. De ezt a felfogást nem lehet erőszakkal, felülről vezényelve megváltoztatni, ezért nincs semmiféle esélye a reformdiktatúrának. Amikor majd az összes rossz alternatíva kipróbálása után az ország a mostaninál is látványosabban leszakad a környezetétől, akkor a társadalom maga fogja elvárni és kívánni a reformfolyamatok beindítását.

MN: Az ígérgetésekben való csalódottságból lehet ez is kivezető út. Ez egy optimista megközelítés. És mi van, ha a többség a még képtelenebb és kábítóbb ígéretekben véli megtalálni a megoldást? Mert Magyarországon ez is jelen van, legalábbis a Jobbik megerősödése erre utal.

BL: Ez a lehetőség is fennáll, és nem is mondtam, hogy kizárólag az MDF napja fog felragyogni akkor, amikor mindenki számára nyilvánvalóan kudarcba fullad a Fidesz-féle mesepárt-populizmus. Ez a másik oka, amiért az MDF-nek ott kell ülnie a parlamentben: meg kell akadályozni a szélsőjobboldali ordas eszmék még nagyobb térnyerését. A gyerekeink és az unokáink jövője forog kockán, sőt merem mondani, hogy a nemzet becsülete. A szélsőséges eszmék miatt a 20. században kétszer is a történelem szemétdombjára került az ország, vagyis nem lenne jó, ha ezek a 21.-ben is újra felütnék a fejüket.

MN: Pályafutása alatt tapasztalt olyat, hogy egy, az államfüggőségre kondicionált lakosság viszonylag rövid idő, mondjuk néhány év alatt változtatni tudott a mentalitásán?

BL: Láttam.

MN: Hol?

BL: A szlovák a legjobb és a legközelebbi példa. 1993-ban, amikor Csehország és Szlovákia különvált, a függetlenség hihetetlen nemzeti eufóriát váltott ki. Öt olyan év következett ezután, amikor ennek a bűvöletében egy befelé forduló, bezárkózó nacionalista ország, egyfajta haverok köztársasága épült ki, ahol a politikai-gazdasági elit egymásnak elosztogatta a még meglévő csekély vagyontárgyakat. "riási gazdasági válság alakult ki, 1998-ban arról cikkeztek a lapok, hogy fekete lyuk kezd tátongani a visegrádi térképen Cseh-, Lengyel- és Magyarország között. Nyugaton köznevetség tárgya volt Szlovákia, és senki nem hitte, hogy valaha is belép a NATO-ba vagy az EU-ba. Idővel azonban - igaz, inkább érzelmileg, mint értelmileg - megértették az ottani választók is, hogy ez így nem mehet tovább. Olyan kormányt választottak maguknak, amelyik nyolc év alatt ezt a helyzetet nem egyszerűen megfordította, hanem az országot a fejlődés élvonalába repítette. Szlovákia nemcsak NATO- és uniós tag lett, hanem a visegrádiak közül elsőként léphetett az euróövezetbe. És ami nagyon lényeges: a Dzurinda-kormányok reformjai olyan mélyen megtapadtak, hogy azokat az új kormány még a választási ígéretei ellenére sem tudta visszacsinálni.

MN: Szlovákiában akkoriban nagyon nagy volt a félelem attól, hogy kimaradnak a NATO-ból, az EU-ból, de még az OECD-ből is, és egyre inkább elszakadnak attól a Csehországtól, ahová pedig ők ezer szállal kötődnek. Magyarországon nincs manapság ilyen erős érzelmi motiváció, bent vagyunk az unióban, onnan meg csak nem raknak ki minket.

BL: Ebben lehet valami, de azt gondolom, hogy egy jelentős mértékű leszakadás Magyarországon is elhozhatja azt a lélektani pillanatot, amikor mindenki számára világossá válik, hogy reformok nélkül esélyünk sincs a továbblépésre. Ez csakis rajtunk múlik, a történelem elvégre nem determinisztikus, hanem sztochasztikus alakzatban fejlődik, és voltaképpen a lehetőségek és valószínűségek játéka.

MN: Ha bejutnak a parlamentbe, az MDF frakciója az ismert okokból igencsak eklektikus lesz. Hogyan lehet ezt majd egyben tartani?

BL: Úgy, hogy azt a megújulást, amin mind az MDF, mind az SZDSZ keresztülmegy, kiteljesítjük és befejezzük. Mind a két pártnak el kell jutnia arra a pontra, hogy emelt fővel vállalja mind a szabadelvűség, mind a konzervativizmus értékrendjét. Meggyőződésem szerint ez a kettő hézagmentesen összeilleszthető. Az valóban kérdés, hogy a két párt ezt hogyan követi. Arról viszont nehéz volna most értekezni, hogy mi lesz a választás után. Azt azonban felelősségem teljes tudatában kijelenthetem, hogy engem csak akkor érdekel ez az egész, ha az új MDF következetesen megmarad a kapitalizmust, a piacgazdaságot, a többpártrendszerű demokráciát és jogállamot elfogadó, sőt azt ünneplő értékrend mellett. A konzervatív liberalizmus annyira hiányzik Magyarországon, mint egy falat kenyér. Ha a többi párt gazdasági-társadalmi filozófiáját nézzük, azt tehát, hogy a mindenható, mindentudó, gyámkodó államot szeretik, ahol az államfüggő egyén felelőssége közelít a nullához, kijelenthetjük: az MDF-en kívül valójában mindegyik párt szocialista párt. Mi az öntudatos egyént helyezzük a középpontba, aki maga küzd, tanul, dolgozik annak érdekében, hogy magáról, a családjáról és a hazájáról gondoskodjon. Ennek a képviseletére nemcsak itthon, de egész Európában nagyon nagy szükség van.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”