Várhatóan decemberig levágva maradnak a magyar vonatok a nyugat-európai hálózatról

  • narancs.hu
  • 2023. október 19.

Belpol

Eredetileg október 27-éig tartottak volna az osztrák intézkedések.

Az eredetileg tervezettnél jóval tovább, előreláthatóan december 10-éig marad az az osztrák intézkedés, ami miatt nem tudnak átszállás nélkül, közvetlenül eljutni a magyar utasok vasúton nyugat-európai városokba – olvasható az osztrák vasút, az ÖBB honlapján. Mint a Magyar Hang írja, korábban október 27-éig hirdette meg az ÖBB ezt az intézkedést, miután a Budapest-Győr fővonalon végzett pályafelújítás miatt jelentős késéssel közlekedtek a magyar vonatok, és ezt végül megelégelte az osztrák szolgáltató.

Így megszűnt a közvetlen vasúti közlekedés Budapest és München között, és a Budapestről Salzburgba közlekedő járatok többsége is Bécsig közlekedik. A tovább utazó utasoknak itt kell megvárniuk a csatlakozást, ami akár egy órás várakozással is együttjárhat. 

Az osztrák vasút, az ÖBB a Budapest-Győr fővonalon lévő vágányzár első két hetének tapasztalatai és többszöri figyelmeztetés után még szeptember végén egyoldalúan bejelentette: levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról és kettévágja Bécsben a Linz, Salzburg, München felé tovább menő budapesti railjet szerelvényeket. Erre a döntés után Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, közlekedési szakember hívta fel a figyelmet. Vitézy kifogásolta, hogy a MÁV nem tudta megoldani, hogy a vonatok megadott időre érkezzenek az osztrák fővárosba. 

Az ÖBB eredetileg azt közölte, hogy az intézkedés október 26-ig lesz érvényben, ám most már „előreláthatóan” december 10. szerepel ugyanabban a tájékoztatóban a társaság honlapján. A MÁV vágányzári tájékoztatójában viszont továbbra is az október 27-i dátum olvasható.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy október 27-től mintegy három héten át pótlóbuszok fognak közlekedni Budapesttől Tatabányáig a pályafelújítás miatt.

Eddig egy vágány volt használható, akkortól viszont egy sem lesz, ezekről kell majd átszállni egy vonatra, amely ismét csak Bécsig közlekedik. Ez a helyzet november 17-éig áll majd fenn.

A MÁV jegyfoglaló rendszerében, az Elvirában ennek megfelelő információk találhatóak egy adott időszakra: Münchenbe például 2-4 átszállással juthatunk el október 27-én, amiben benne van a tatabányai átszállás (a pótlóbuszról a vonatra) és a bécsi csatlakozás. Egyes járatok ezen kívül passaui vagy salzburgi átszállást is tartalmaznak. November 18-ára, szombatra viszont már a megszokott, napközben két óránként közlekedő közvetlen járatokat mutatja a rendszer Münchenbe, ami viszont ellentmond az osztrák vasút tájékoztatásának, szerintük ugyanis előreláthatóan nem lesz lehetőség közvetlen járatok közlekedtetésére december 10-éig.

A lap kereste a MÁV sajtóosztályát, hogy megtudjuk: ők is azzal számolnak-e, hogy december 10-éig nem lesz lehetőség közvetlen járatok közlekedtetésére Bécsen át München irányába. Amennyiben válaszolnak, frissítjük cikkünket.

A MÁV már korábban felhívta a figyelmet: a változás nem minden Railjet járatot érint, így a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat (rjx 162, rjx 42) a teljes útvonalon közlekedik. A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Müncehen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight (EN 462) közlekedését sem. Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállni. Ez a korábbi közlés persze a teljes vágányzár idejére értelemszerűen nem lesz igaz. Vagyis az október 27-től tervezett három hetes teljes vágányzár a legtöbbet ezek közül a járatok közül érinti majd. Kivétel a Münchenbe közvetlenül közlekedő éjszakai vonatok, amely – bár a szokásosnál mintegy három órával hosszabb menetidővel, de – átszállás nélkül fog közlekedni.

Budapestről Münchenbe a legtöbb nappali járat menetrend szerint 7,5-8 órás menetidővel közlekedik, szemben a közvetlen járat korábban megszokott 6 óra 51 perces menetidejével. Salzburgba korábban közvetlenül 5 óra 13 perc alatt lehetett eljutni, ez most számos járat esetében 6:09 percre nőtt, a Budapest-Tatabánya vonal lezárásának idején pedig számos járat esetében 6:39 perc lesz menetrend szerint.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megéri ma csomagolásmentes boltot működtetni?

Sok csomagolásmentes bolt húzta le a rolót az elmúlt pár évben. Talán elment a kedve az embereknek attól, hogy környezettudatosan éljenek, nem akarnak már erre plusz pénzt költeni? Részben így van, ám olyan üzlet is akad, amely az egyik legjobb nyári forgalmat az idén érte el. Az azért biztos, hogy nem ez a legkönnyebb biznisz.

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.