Várhatóan decemberig levágva maradnak a magyar vonatok a nyugat-európai hálózatról

  • narancs.hu
  • 2023. október 19.

Belpol

Eredetileg október 27-éig tartottak volna az osztrák intézkedések.

Az eredetileg tervezettnél jóval tovább, előreláthatóan december 10-éig marad az az osztrák intézkedés, ami miatt nem tudnak átszállás nélkül, közvetlenül eljutni a magyar utasok vasúton nyugat-európai városokba – olvasható az osztrák vasút, az ÖBB honlapján. Mint a Magyar Hang írja, korábban október 27-éig hirdette meg az ÖBB ezt az intézkedést, miután a Budapest-Győr fővonalon végzett pályafelújítás miatt jelentős késéssel közlekedtek a magyar vonatok, és ezt végül megelégelte az osztrák szolgáltató.

Így megszűnt a közvetlen vasúti közlekedés Budapest és München között, és a Budapestről Salzburgba közlekedő járatok többsége is Bécsig közlekedik. A tovább utazó utasoknak itt kell megvárniuk a csatlakozást, ami akár egy órás várakozással is együttjárhat. 

Az osztrák vasút, az ÖBB a Budapest-Győr fővonalon lévő vágányzár első két hetének tapasztalatai és többszöri figyelmeztetés után még szeptember végén egyoldalúan bejelentette: levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról és kettévágja Bécsben a Linz, Salzburg, München felé tovább menő budapesti railjet szerelvényeket. Erre a döntés után Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, közlekedési szakember hívta fel a figyelmet. Vitézy kifogásolta, hogy a MÁV nem tudta megoldani, hogy a vonatok megadott időre érkezzenek az osztrák fővárosba. 

Az ÖBB eredetileg azt közölte, hogy az intézkedés október 26-ig lesz érvényben, ám most már „előreláthatóan” december 10. szerepel ugyanabban a tájékoztatóban a társaság honlapján. A MÁV vágányzári tájékoztatójában viszont továbbra is az október 27-i dátum olvasható.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy október 27-től mintegy három héten át pótlóbuszok fognak közlekedni Budapesttől Tatabányáig a pályafelújítás miatt.

Eddig egy vágány volt használható, akkortól viszont egy sem lesz, ezekről kell majd átszállni egy vonatra, amely ismét csak Bécsig közlekedik. Ez a helyzet november 17-éig áll majd fenn.

A MÁV jegyfoglaló rendszerében, az Elvirában ennek megfelelő információk találhatóak egy adott időszakra: Münchenbe például 2-4 átszállással juthatunk el október 27-én, amiben benne van a tatabányai átszállás (a pótlóbuszról a vonatra) és a bécsi csatlakozás. Egyes járatok ezen kívül passaui vagy salzburgi átszállást is tartalmaznak. November 18-ára, szombatra viszont már a megszokott, napközben két óránként közlekedő közvetlen járatokat mutatja a rendszer Münchenbe, ami viszont ellentmond az osztrák vasút tájékoztatásának, szerintük ugyanis előreláthatóan nem lesz lehetőség közvetlen járatok közlekedtetésére december 10-éig.

A lap kereste a MÁV sajtóosztályát, hogy megtudjuk: ők is azzal számolnak-e, hogy december 10-éig nem lesz lehetőség közvetlen járatok közlekedtetésére Bécsen át München irányába. Amennyiben válaszolnak, frissítjük cikkünket.

A MÁV már korábban felhívta a figyelmet: a változás nem minden Railjet járatot érint, így a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat (rjx 162, rjx 42) a teljes útvonalon közlekedik. A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Müncehen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight (EN 462) közlekedését sem. Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállni. Ez a korábbi közlés persze a teljes vágányzár idejére értelemszerűen nem lesz igaz. Vagyis az október 27-től tervezett három hetes teljes vágányzár a legtöbbet ezek közül a járatok közül érinti majd. Kivétel a Münchenbe közvetlenül közlekedő éjszakai vonatok, amely – bár a szokásosnál mintegy három órával hosszabb menetidővel, de – átszállás nélkül fog közlekedni.

Budapestről Münchenbe a legtöbb nappali járat menetrend szerint 7,5-8 órás menetidővel közlekedik, szemben a közvetlen járat korábban megszokott 6 óra 51 perces menetidejével. Salzburgba korábban közvetlenül 5 óra 13 perc alatt lehetett eljutni, ez most számos járat esetében 6:09 percre nőtt, a Budapest-Tatabánya vonal lezárásának idején pedig számos járat esetében 6:39 perc lesz menetrend szerint.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.