Várhatóan decemberig levágva maradnak a magyar vonatok a nyugat-európai hálózatról

  • narancs.hu
  • 2023. október 19.

Belpol

Eredetileg október 27-éig tartottak volna az osztrák intézkedések.

Az eredetileg tervezettnél jóval tovább, előreláthatóan december 10-éig marad az az osztrák intézkedés, ami miatt nem tudnak átszállás nélkül, közvetlenül eljutni a magyar utasok vasúton nyugat-európai városokba – olvasható az osztrák vasút, az ÖBB honlapján. Mint a Magyar Hang írja, korábban október 27-éig hirdette meg az ÖBB ezt az intézkedést, miután a Budapest-Győr fővonalon végzett pályafelújítás miatt jelentős késéssel közlekedtek a magyar vonatok, és ezt végül megelégelte az osztrák szolgáltató.

Így megszűnt a közvetlen vasúti közlekedés Budapest és München között, és a Budapestről Salzburgba közlekedő járatok többsége is Bécsig közlekedik. A tovább utazó utasoknak itt kell megvárniuk a csatlakozást, ami akár egy órás várakozással is együttjárhat. 

Az osztrák vasút, az ÖBB a Budapest-Győr fővonalon lévő vágányzár első két hetének tapasztalatai és többszöri figyelmeztetés után még szeptember végén egyoldalúan bejelentette: levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról és kettévágja Bécsben a Linz, Salzburg, München felé tovább menő budapesti railjet szerelvényeket. Erre a döntés után Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, közlekedési szakember hívta fel a figyelmet. Vitézy kifogásolta, hogy a MÁV nem tudta megoldani, hogy a vonatok megadott időre érkezzenek az osztrák fővárosba. 

Az ÖBB eredetileg azt közölte, hogy az intézkedés október 26-ig lesz érvényben, ám most már „előreláthatóan” december 10. szerepel ugyanabban a tájékoztatóban a társaság honlapján. A MÁV vágányzári tájékoztatójában viszont továbbra is az október 27-i dátum olvasható.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy október 27-től mintegy három héten át pótlóbuszok fognak közlekedni Budapesttől Tatabányáig a pályafelújítás miatt.

Eddig egy vágány volt használható, akkortól viszont egy sem lesz, ezekről kell majd átszállni egy vonatra, amely ismét csak Bécsig közlekedik. Ez a helyzet november 17-éig áll majd fenn.

A MÁV jegyfoglaló rendszerében, az Elvirában ennek megfelelő információk találhatóak egy adott időszakra: Münchenbe például 2-4 átszállással juthatunk el október 27-én, amiben benne van a tatabányai átszállás (a pótlóbuszról a vonatra) és a bécsi csatlakozás. Egyes járatok ezen kívül passaui vagy salzburgi átszállást is tartalmaznak. November 18-ára, szombatra viszont már a megszokott, napközben két óránként közlekedő közvetlen járatokat mutatja a rendszer Münchenbe, ami viszont ellentmond az osztrák vasút tájékoztatásának, szerintük ugyanis előreláthatóan nem lesz lehetőség közvetlen járatok közlekedtetésére december 10-éig.

A lap kereste a MÁV sajtóosztályát, hogy megtudjuk: ők is azzal számolnak-e, hogy december 10-éig nem lesz lehetőség közvetlen járatok közlekedtetésére Bécsen át München irányába. Amennyiben válaszolnak, frissítjük cikkünket.

A MÁV már korábban felhívta a figyelmet: a változás nem minden Railjet járatot érint, így a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat (rjx 162, rjx 42) a teljes útvonalon közlekedik. A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Müncehen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight (EN 462) közlekedését sem. Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, utasaiknak Bécsben nem kell átszállni. Ez a korábbi közlés persze a teljes vágányzár idejére értelemszerűen nem lesz igaz. Vagyis az október 27-től tervezett három hetes teljes vágányzár a legtöbbet ezek közül a járatok közül érinti majd. Kivétel a Münchenbe közvetlenül közlekedő éjszakai vonatok, amely – bár a szokásosnál mintegy három órával hosszabb menetidővel, de – átszállás nélkül fog közlekedni.

Budapestről Münchenbe a legtöbb nappali járat menetrend szerint 7,5-8 órás menetidővel közlekedik, szemben a közvetlen járat korábban megszokott 6 óra 51 perces menetidejével. Salzburgba korábban közvetlenül 5 óra 13 perc alatt lehetett eljutni, ez most számos járat esetében 6:09 percre nőtt, a Budapest-Tatabánya vonal lezárásának idején pedig számos járat esetében 6:39 perc lesz menetrend szerint.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Miénk itt a vér

  • - turcsányi -

A papa mozija ez. Nem pont a formula hagyományos értelmében, sokkal inkább szó szerint. A hatvanas évek közepén az olasz anyakönyvi hivatal kigyűjtötte a Sergio keresztnevű polgárokat, s mindegyiket hatóságilag kötelezték arra, hogy spagettiwesterneket készítsenek.

Megszemélyesített dokumentumok  

„Boldog magyar jövőt!” – olvassuk a feliratot Chilf Mária kollázsán, ahol egy felvonuláson Lenin, Rákosi és Sztálin fényképét viszik a munkások és az úttörők, nyomukban a ledöntött Sztálin-szobor feje gurul egy tankkal a háttérben.

Építő játék

  • Kiss Annamária

Horváth Csaba rendező-koreográfusnak, a Forte Társulat művészeti vezetőjének színházában legalább annyira fontos a mozgás, mint a szöveg, nem csoda, hogy ezen az estén, a mozgásszínházas tempóhoz kevéssé szokott kőszínházas társulati tagoknak melegük van.

„Megeszi a kígyót”

Alighanem a magyar kultúrára korábban is jellemző, az utóbbi időben pedig mintha még erőteljesebben megjelenő befelé fordulás miatt lehet, hogy egy olyan jelentős életmű, amilyen Ladik Kataliné, egyszerűen nem találja meg benne a helyét – holott minden adott lenne hozzá.

Halk, mély morgás

Szentesen két bulltípusú kutya kijutott az utcára, halálra mart egy férfit és örök életére megnyomorított egy nőt. Az ügyészség letöltendő börtönbüntetést kért a gazdára, akinek fogalma sem volt arról, mire képesek a házőrzői, és milyen nevelésre lett volna szükségük.

 

Hídpénz

„Az önkormányzat egy olyan fejlesztést kíván megvalósítani, hogy a Szárhegyet és a Vár­hegyet összekötnénk egy függőhíddal."

Az arany csillogása

Emlékszik még bárki is arra, hogy mikor volt az a „vizes” világbajnokság Budapesten, amikor a toronyugráshoz a Dunába húztak fel egy ménkű nagy tornyot, hogy az majd milyen jól fog mutatni a világmindenség összes televíziós készülékén?

Csak a szégyen

Egy héttel ezelőtt az ENSZ Közgyűlése elfogadta azt a határozatot, amely július 11-ét a srebrenicai népirtás emléknapjává nyilvánítja.

Feltétlenül, de nem mindenképpen

A németek sohasem fogják megbocsátani a zsidóknak Auschwitzot – hangzik egy ismert, vitatott eredetű bon mot. Mint sok más általánosításban, ebben is lehetett igazság, amíg maguk a tettesek és a nácikkal együttműködők értelmezték úgy bűneiket, hogy a végén valahogy mégis a zsidók legyenek a hibásak. Gyermekeik és unokáik azonban már elfojtás vagy kivetítés nélkül tekinthettek a népirtásra, és vonhatták kérdőre felmenőiket.

Szerelem és politika

„Ötvenegy éves korában tragikus hirtelenséggel elhunyt Tánczos Gábor, az Országos Pedagógiai Intézet munkatársa, a Győrffy kollégium volt tagja, ismert publicista. A pedagógián kívül behatóan foglalkozott a NÉKOSZ történetével és a romániai magyar kultúrával.”

 

Előrehozott 2026

Olyan intenzitással történnek az események a magyar belpolitikában az utóbbi hónapokban, hogy immár komolyan felvethető: Orbán rendszerét akár a 2026-os általános választások előtt is le lehet váltani. Ideje hát gondolkodni ilyen forgatókönyveken is.