Vita

Vágyak és realitások

Vitában Édes Balázzsal a MÁV-ról és a mellékvonalakról

Publicisztika

Felzaklatta a vasútbarátokat a MÁV rettenetes működéséről szóló írásom.

(Lásd: Lázár János a vasparipát karéjozza, Magyar Narancs, 2023. július 27. )

Úgy tűnhet, jó szórakozás fikázni a vasutat, de nem az. Elkészíteni is felzaklató volt. Én mindenhová vonattal megyek, ha az lehetséges és észszerű. Nem könnyű belátni, hogy amit szeretsz, valójában életképtelen.

Az írásra érkezett reakciók (közülük lásd: Busszal megyünk mindenüvé, Magyar Narancs, 2023. augusztus 24.) a személyeskedésen túl jellemzően kimerültek abban, hogy mi lesz, mi lehet a mellékvonalak sorsa, mégis hány ilyet kellene – szerintem – megszüntetni, illetve – a hozzáértők szerint – hogyan lehetne azokat továbbra is működtetni. Az írás jelentős része nem a mellékvonalakkal foglalkozott, hanem általánosan a magyar vasút tarthatatlan állapotával, finanszírozásával, s ennek egyetlen eleme volt a mellékvonalak kezelése, praktikusan azok felszámolása.

De akkor maradjunk ezeknél. Általánosan elterjedt, hogy a mellékvonalakon azért kell szüneteltetni a közlekedést, mert annak fenntartása drága. Pedig ez nem igaz. Nem hát. Nem is mondta senki, hogy ezen lehet spórolni. Azért kell a vonalakon szüneteltetni a közlekedést, mert nincs vonat. Azért kell kivenni a Bzmotokat, a „bézéket”, hogy máshová be lehessen tenni azokat – miközben valójában az összes bádogdobozt már az ócskavastelepre kellett volna hajítani réges-rég. Hogy mennyire nincs vonat, jól mutatja az az eset, amikor a bézé vadat gázolt Somogy megyében. A szerelvény kiesett a forgalomból, és ezt nem tudta másikkal helyettesíteni a MÁV, egész nap pótló buszokat kellett beállítania. Ez komoly probléma és komoly kockázat.

Könnyű belátni, hogy isten pénze sem lenne elég arra, hogy az összes bézét, Uzsgyit, InterPicit korszerű motorvonatokra cserélje a vasút, plusz a megnövekedett kapacitást is kiszolgálja, plusz a pályát is fejlessze. Akkor pedig nincs igazán más lehetőség, mint a nyírás: ahol nem ül vonatra senki, ott ne legyen vonat. A MÁV pontosan tudja, mely vonalakon indokolt szüneteltetni a közlekedést, nem a hobbituristák és a városi újságírók benyomása ugyanis a mérvadó, hanem a vasúttársaság utasszámlálási adatsora. És az magáért beszél. Ahol havonta száz utas van, vagyis napi 3–5, ott nincs miről beszélni. De senki sem tapsikol közben örömében.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza

Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja. Nemcsak előttünk: az egykori szovjet tömb valamennyi, 1990-ben szabaddá vált országa előtt.

Fecseg a felszín

A NER-sajtó valóságos kampányt folytat a nem a saját hold­udvarba sorolt közvélemény-kutatók ellen. A közölt adatok „pontossága” azonban nem feltétlenül valamiféle ideológiai részrehajlás következménye.

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.

 

Eltérő nézőpontok

A legtöbb szavazatot kapta az ellenzéki pártok közül 2018-ban, manapság viszont stabilan 5 százalék alatt mérik őket. Jellemző, hogy a júniusban újrainduló jobbikos polgármesterek inkább egyesületi színekben próbálkoznak. A pártban vannak, akik szerint hamarosan vége a dalnak.

Minden egész eltörött?

Heteken át a csapból is az folyt, hogy hol esett szét a korábbi összefogás, hol nem sikerült a közös jelöltállítás. Tényleg teljes kudarcba fulladt az ellenzéki együttműködés? Az adatok nem kétségbeejtők, de hiba lenne hátradőlni.