Végleg elköltözik a CEU Magyarországról

  • narancs.hu
  • 2024. június 8.

Belpol

A kormány által megbélyegzett, diszkriminált és elüldözött „Soros-egyetem” döntése csak szimbolikus, rég nem működnek már.

A CEU egyetemi tanácsa kezdeményezni fogja a Közép-európai Egyetem licencének visszavonását, ezzel az intézmény végleg bezár Budapesten – írja az Akadémiai Dolgozók Fóruma (ADF). A CEU a volt hallgatóinak szóló hírlevélben jelentette be a döntést csütörtökön.

Az egyetem jó ideje nem vett fel hallgatót a magyar akkreditációjú programokra, és ezért nem tud egyetemként működni Budapesten. Ugyanakkor a budapesti kutatóintézetek megmaradnak és egyéb, diplomát nem célzó képzéseiket is megtartják. A döntés az egyetem racionalizálását szolgálja, ami tisztán intézményi szempontból érthető, hiszen sem amerikai, sem magyar képzés nincs már évek óta Budapesten, egy oktatási tevékenységet nem folytató intézmény fenntartása pedig nem észszerű. Az amerikai képzés akkreditációjából korábban kivették a budapesti helyszínt. Most a magyar képzést papíron is beszüntetik – írják a bejegyzésben.

Érdemes felidézni, hogy 2011-ben Révész Máriusz fideszes képviselő még módosító indítványt nyújtott be a kormány felsőoktatási törvényjavaslatához, hogy a Közép-európai Egyetem (CEU) működését az Andrássy Gyula németnyelvű egyeteméhez hasonlóan szabályozzák. Szerinte a kormány javaslata indokolatlanul diszkrimináló volt, ráadásul a két intézmény közül a CEU-t sújtotta, amely „egy nemzetközi rangsorban a magyarországiak közül egyedüli egyetemként van a legjobb négyszáz között”. 

Aztán hamarosan valami nagyon megváltozott. Sorosból ellenség lett, az általa alapított egyetem pedig kiűzendő intézmény - idézi fel az ADF. 

Az egyetem vezetésének mostani lépése tényleg csak szimbolikus, de egy olyan kormányzati döntést véglegesít, amely nem tűrte meg a konkurenciát és el akarta hallgattatni azokat, akik másként gondolkodnak. A CEU távozása nagy veszteség a hazai felsőoktatás számára - zárja a bejegyzést az ADF.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.