Ma csak azért is szó lesz a genderről: közös egyetemi sztrájknapot tartanak

  • narancs.hu
  • 2018. november 14.

Belpol

ELTE TÁTK-n kezdeményezéséhez több egyetem, tanszék és tudományos intézet is csatlakozott. Sztrájkkal és rendezvényekkel állnak ki a tudomány szabadsága, az oktatási szabadság védelmében és tiltakoznak a társadalmi nemek szak megszüntetése ellen.

Az ELTE Társadalomtudományi Kar oktatói és diákjai figyelemfelhívó szolidaritási és információs sztrájk napot szervezntek mára: tiltakozásul a felsőoktatás autonómiáját és az akadémiai tanszabadságot érintő sorozatos beavatkozások, gazdasági átalakítások, valamint a Társadalmi nemek tanulmánya mesterszak beszüntetése ellen.

Az eseményhez több egyetem, tudományos intézet, hallgatók és oktatók egyaránt csatlakoztak. A mai napon tehát nem tartják meg az órarendi kurzusokat, hanem az oktatók a sztrájt témait érintő kérdésekben tartanak előadásokat.

A sztrájkhoz a CEU is csatlakozott, a Mérce szerint 9-kor a CEU-tól vonultak át diákok az ELTE TÁTK-ra, majd hozzájuk csatlakoznak a corvinusok. Az ELTE TÁTK-n 10 órakor kezdődik a sztrájk, 16 órától pedig Hallgatói Fórumot tartanak.

Kettőkor kerekasztal-beszélgetést is tartanak a felsőoktatás jelenéről és jövőjéről az Oktatói Hálózat szervezésében (helyszín: 1117 Budapest Pázmány Péter sétány 1/a.; 160-as terem). A beszélgetés Heller Mária (ELTE TáTK, OHA) moderálásával zajlik és részt vesznek a CEU (Fodor Éva), a Corvinus (Hadas Miklós) oktatói, és az ELTE több kara is képviselteti magát: Pálfia Zsolt (ELTE TTK, FDSZ), Gregor Anikó, Barna Ildikó, Takács Erzsébet (ELTE TáTK) és Máté András (ELTE BTK).

Szolidaritást vállalnak és a sztrájkhoz az esemény szervezői szerint hivatalosan az alábbi intézetek csatlakoztak, a csatlakozók listáját folyamatosan frissítik:

  • ELTE BTK Média és Kommunikáció tanszék oktatói
  • ELTE BTK Filmtudomány tanszék oktatói
  • ELTE BTK Esztétika Tanszék oktatói
  • CEU Students4CEU csoportja
  • ELTE TÓK Társadalomtudományi Tanszék (https://www.facebook.com/events/316697938925900/)
  • ELTE BTK Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet 22 oktatója
  • MTA KRTK RKI Közép- és Észak-magyarországi Tudományos Osztály
  • MTA KRTK RKI Alföldi Tudományos Osztály Békéscsabai Csoportja
  • ELTE BTK Német Nyelvű Irodalmak Tanszékének munkatársai
  • Budapesti Német nyelvű Andrássy Gyula Egyetem Nemzetközi Tanulmányok Tanszékének tudományos munkatársai
  • ELTE BTK Angol-Amerikai Intézet tagjai
  • Kerényi Károly Szakkollégium
  • OHA Szegedi Tudományegyetemi Szervezete
  • BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék oktatóinak csoportja
  • MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont munkatársainak csoportja
  • PTE BTK Modern Irodalomtörténeti és Irodalomtörténeti Tanszéke

 

A sztrájkot a Mérce élőben közvetíti közösségi oldalán:

Mérce

CEU-s diakok indulnak az ELTE TÁTK-ra, hogy csatalkozzanak az egyetemi sztrájkhoz. Élőben a Mércén! Percről percre közvetítésünket itt követhetitek:...

A sztrájk központi témája a gender szak megszüntetése és a tudomány szabadságának korlátozása elleni kiállás. A mai napon tehát az a cél, hogyha a kormány nem szeretné, akkor is legyen szó az egyetemeken a gendertudomány kérdéseiről. Ehhez a szervezők egy információs anyagot is összeállítottak:

sztrajk_gyik VÉGLEGES.pdf

null

A Nyomtassteis különszámmal készült a napra, maelyben a CEU-ügyét igyekszik bemutatni mindazoknak, akik csak a kormánymédia csúsztatott információiból értesülhettek az eseményekről.

null

null

A szervezők az egész nap folyamán várják a csatlakozókat, hogy minél többen megmutathassák, a tudomány és az egyetemek szabadsága társadalmi létkérdés.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.