Az új Btk. és a közlekedés

Vezetni veszélyes

Belpol

Néhány közlekedési szabálysértést a jövőben bűncselekményként értékelne az új büntető törvénykönyv (Btk.), továbbá egyértelműsítene bizonyos előírásokat.

A várhatóan jövő január elsejétől hatályba lépő új Btk. a közlekedési bűncselekmények meghatározásában is újítana. (A tervezet főbb újdonságairól lásd: Odacsapna, Magyar Narancs, 2012. március 1.) Készítői külön is kiemelik, hogy e téren a "szigorúság", a "következetesség", a "hatékonyság" és a "korszerűség" jegyében változtatnának.

Amit cserbenhagyásként ismerünk, azt például "a megállási és meggyőződési kötelezettség elmulasztása" cím alatt futtatná az előterjesztés - a szakértő szerint ez pontosabb körülírás az eddigieknél: "A tervezet indoklása is megemlíti, hogy a mostani szabályozás mellett meg lehet állapítani a segítségnyújtás elmulasztását akkor is, ha nem volt sérült, de a reális lehetősége fennállt annak, hogy legyen - mondja Koltai Zsuzsa ügyvéd, akinek egyik szakterülete a közlekedési jog. - Tegyük fel, hogy egy autó valakit elütött negyvennel, aki utána leporolta magát, és hazament. Ha mondjuk a sofőr vallomásából kiderült, hogy tudta ugyan, hogy az elgázolt ember kirepült az árokba, mégis továbbhajtott, már ennek alapján rá lehetett húzni a segítségnyújtás elmulasztását. Holott ha nincs sérült, nincs kin ilyen értelemben segíteni. Jónak tartom, ha elfogadják az új elnevezést, az szépen elhatárolja a két cselekményt, s a gyakorlatban nem okoz majd gondot."

A Btk. tervezete büntetőjogi szempontból közútként kezelné a forgalom elől el nem zárt magánterületet is (például a bevásárlóközpontok parkolóit). Ez a gyakorlatban eddig is így volt, ha ilyen helyen közlekedési baleset következtében nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett valaki - januártól végül is ezt szentesítenék immár szövegszerűen is.

A közúti balesetek büntetőjogi elbírálásánál a tervezet néhány gyakori és súlyos szabályszegést minősítő tényezőként iktatna a Btk.-ba, megalkotva a "különösen veszélyes közúti közlekedés" kategóriáját. A szöveg ezt részletesen értelmezi is; ilyen lenne például, ha a sofőr a megengedett legnagyobb haladási sebességet legalább annak felével túllépte, ha a zebrát nem szabályosan közelítette meg, ha az előzésre vonatkozó előírásokat, az elsőbbségadási kötelezettséget megszegte, vagy ha "a közúti járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék tilos jelzésének" figyelmen kívül hagyásával okozott másnak minimum súlyos sérüléssel járó balesetet.

Koltai Zsuzsa szerint az ezek alapján kiszabható büntetések túlságosan szigorúak lennének. A taxatív felsorolást sem tartja jó ötletnek, mondván, hogy egy közúti balesetnek nagyon sok összetevője van a vezető személyiségétől a baleset jellegéig, vagy hogy szándékos-e vagy gondatlan, közrehatott-e benne más, és így tovább. "A tervezet kiemelné például az elsőbbségadás elmulasztását. Pedig az esetek jelentős részében a vezető megáll a stoptáblánál. Csakhogy a védett útvonalon haladó gyakran túllépi a megengedett sebességet, ami a baleset egyik tényezője lesz. Az álló jármű továbbindul, mert a sofőr úgy gondolja, kényelmesen átér, vagy kanyarodáskor még besorol, de rosszul méri fel a másik gyorsaságát, nem számít arra, hogy az ötven helyett százzal jön. Milyen alapon emeli ki a törvény az egyik okot?" Vagy a piroson figyelmetlenül áthajtani mennyivel rosszabb, mint a záróvonalat szándékosan átlépni? Az utóbbi viszont nem szerepel a felsorolásban.

Ésszerű szigorítás

Az ittas vezetést is szigorúbban szankcionálnák. Mindenekelőtt jelentősen leszállítanák a szabálysértést a büntetőjogitól elválasztó határértéket: a szondánál 0,51 helyett 0,25 lenne a mérőszám, a véralkoholszint pedig 0,8 ezrelékről 0,5-re csökkenne. A jelenleg érvényes "vélelem" szerint 0,8 ezreléktől fölfelé tapasztalható már az alkoholos befolyásoltság.

A hatályos Btk. szerint az sért törvényt, aki "szeszes italtól befolyásolt állapotban" vezet. Az ügyvédek éppen ebbe kapaszkodtak: a szonda és a vérvizsgálat nem mérvadó, mivel védencük nem volt hatás alatt. A mostani tervezet ezt a kiskaput zárná be: az "aki ittas állapotban" fordulat értelmében tök mindegy, hogy a cselekmény időpontjában "hatás alatt" (értsd: részeg) volt-e az illető, vagy sem, a mért érték lesz a mérvadó. Az alapelv - és ebben sokan egyetértenek - a zéró tolerancia. Ehhez még hozzátolnák a tervezet készítői, hogy a közlekedési bűncselekményt elkövető ittas sofőrt kötelező eltiltani a gépjárművezetéstől. Ez bizonyos esetben - például egy vétkes taxisofőrnél - egyenértékű lehet a foglalkozástól eltiltással. Az eltiltás egy hónaptól tíz évig terjedhetne - hasonló esetben eddig egy esztendő volt a minimum.

A "bódult állapotú" gépjárművezetés külön tényállás lenne. A definíció nem változna: "aki a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt" autózik. Ennek magyarázata az lehet, hogy például egy füves cigi hatóanyaga akkor is kimutatható a szervezetben, ha a balesetet okozó sofőr már nincs a hatása alatt. Amúgy a szöveg nem kábítószert vagy kábító hatású anyagot említ, hanem "hátrányosan hatót" - ami akár lehet gyógyszer is.

Problémás szigorítás

Ugyancsak feltolnák a szabálysértési tartományból a Btk.-ba az engedély nélküli gépjárművezetést. (A lejárt jogsi nem tartozik e bűncselekményi kategóriába.) Ez kétféleképpen valósulhat meg: ha nem is volt soha jogsi, vagy ha szünetel a vezetési jogosultság. (A jogerős eltiltás ideje alatti gépjárművezetés jelenleg kiemelt szabálysértés, és elzárással is büntethető.) Egy uralkodó vélemény szerint a szigorítást az indokolja, hogy igencsak elterjedt szabályszegési formáról van szó, és - jelenleg - lényeges visszatartó szankció nélkül. A kritikusok viszont úgy vélik, aránytalan büntetés ezért a cselekményért a börtön. Potenciálisan nem a jogosítvány nélküli vezetés az igazi veszély (hiszen az engedély mondjuk sorozatos tilos parkolás miatt is elveszíthető), hanem az, ha valaki piásan, begyógyszerezve vagy kábítószer hatása alatt ül a volán mögött. Nem mellesleg: vajon mennyivel növeli a jogosítvány nélküli vezetés körüli korrupció kockázatát, ha a tét ezentúl a szabadságvesztés?


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.