Négy éve volt a "szociális népszavazás"

A jövő megrablása

Belpol

Az elmúlt húsz év egyik legkártékonyabb politikai akciója, a négy éve, 2008. március 9-én tartott "szociális népszavazás" nemcsak a szocialista-liberális koalíciót döntötte romba. Hosszabb távon nem csupán a referendumot kezdeményező Fidesznek, de az országnak is felmérhetetlen károkat okozott.

A négy évvel ezelőtti, a tandíjról, a vizitdíjról és a kórházi napidíjról szóló népszavazás a 2006 őszén kirobbant politikai válságot zárta le: a referendumot követően az MSZP-SZDSZ-koalíció felbomlott, és világossá vált az is, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfőnek mennie kell - csak az időpont volt kérdés (egy évig húzta még). 2008. március 9. azonban nem csupán egy bizonytalan kormánykoalíció mind áttekinthetetlenebbé és kontraproduktívabbá váló reformtörekvéseinek a végére tett pontot, hanem annak a folyamatnak is fontos állomása volt, amelynek kifutásáról manapság elég sokat tudunk már.

A 2008-as népszavazás Orbán Viktor 2006 őszén indított kormánybuktató akciójának volt logikus és kikerülhetetlen következménye. (A népszavazás részletes története a Narancs hajdani írásai alapján pompásan rekonstruálható, például: Kérdéses kérdések, Magyar Narancs, 2006. november 2., Urnák népe, 2007. március 15., A tartozás2007. június 28., ""Tényleg veszélyes precedens"2007. július 5., Rohannának a népszavazásba, 2007. október 25., Megfújta a harsonákat2008. január 31., Teljes homály2008. február 21.) Az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülését követő zavargások nyomán Orbán a közelgő önkormányzati választásokat a kudarcos tavaszi országgyűlési választások "harmadik fordulójának" nevezte ki. Azt sugallta híveinek, hogy a nagyarányú győzelemmel a kormány akár le is váltható. A Fidesz 2006. október 1-jén tarolt ugyan, ám mivel október 2-án is az MSZP-SZDSZ-koalíció kormányzott, Orbán 72 órás ultimátumot volt kénytelen kiadni: a kormány vagy lemond három napon belül, vagy pedig - nos, ez végül is nem derült ki. Az "ultimátum" kudarcát a Kossuth téri fideszes nagygyűléssorozat követte, szónokokkal és énekesekkel, ám idővel az is elhalt. Az utólag kiszivárogtatott "információk" szerint persze Orbán zseniálisan taktikázott, mivel úgymond abszurd követelésével a végzetes népszerűségvesztést elszenvedő Gyurcsány mögé kényszerítette az MSZP-t. Pedig nemcsak azóta derült ki (először Lengyel László Narancs-interjújából, majd Fodor Gábor közléseiből), hogy Orbán Surányi György volt jegybankelnököt elfogadható megoldásnak tartotta volna egy szakértői kormány élén - már akkor is jól látható volt: Orbán komolyan reménykedett minimum egy kormányfőcserében. (Valószínűleg kevesen emlékeznek rá, de 2006 végén már azért bízott a kormány 2007. tavaszi bukásában, mert a magas gáz- és áramszámlák kiváltotta népharag biztos elsöpri a koalíciót.)

Tétre tét

Orbán a türelmetlen tábor megnyugtatására és egyben tartására 2006. október 23-án hirdette meg a népszavazási kezdeményezést, hét kérdésben. (Azokban a napokban indult útjára az egymilliós petíció, meg az Igen, Magyarország! Charta is.) A gáz- és áramlázadás elmaradása miatt 2007 tavaszán aztán a Fidesz leporolta a fél évvel azelőtti kérdéseket - meg azért is, mert az Alkotmánybíróság (AB) akkortájt döntött a megtámadott és az Országos Választási Bizottság (OVB) által részben elutasított hét kezdeményezésről. Csak három élte túl a törvényességi próbát (a kórház-privatizációs, a patikaliberalizációs és a földkérdés), kettőt az AB végleg elmeszelt (egy nyelvtanilag is rosszul megfogalmazott kérdést a miniszteri kártérítési felelősségről, valamint a nyugdíjasok munkavállalását érintő kezdeményezést), kettőt pedig (a vizitdíj és a tandíj elvetéséről szólót) formai okokra hivatkozva visszautalt az OVB hatáskörébe.

E ponton érdemes felidézni azt a jogi vitát, amelyet az AB és az OVB folytatott a fideszes kérdések hitelesítéséről. A választási bizottság azzal az indokkal lőtte ki a tan- és vizitdíjas kérdést, hogy azok a kormányprogramot vagy a folyó költségvetést érintik - márpedig népszavazást ilyen ügyekben nem lehet tartani. A Fidesz pontatlanul megfogalmazott kérdéseit formai okok miatt valóban nem lehetett hitelesíteni (az AB is erre hivatkozott). A vonatkozó törvények menet közbeni módosításával a kormány azonban elszívta a maradék levegőt is a kezdeményezők elől. Amikor a Fidesz az OVB jogos kifogását - elfogadott költségvetésről nincs népszavazás - kivédendő a kérdés szövegét úgy fogalmazta át, hogy a népszavazást követő év január 1-jétől ne kelljen fizetni, a kormány gyorsan lépett, és a megfelelő törvényhelyre a "bármikor" szó beillesztésével rendszeres évi költségvetési bevétellé nyilvánította a támadott hozzájárulásokat.

Az AB többfordulónyi, látványos AB-OVB-csörték után meghökkentő választ adott: azt mondta ki, hogy csak a költségvetés kiadási oldala tiltott referendumtéma, a bevételi nem; és bár a kormányprogram egészéről nem lehet népszavazni, egyes részeiről igen. Az alkotmánybírák határozatukban voltaképpen utasították az OVB-t a fideszes - a tan-, a vizit- és a kórházi napidíjra vonatkozó - kérdések hitelesítésére, amit a bizottság többsége meg is tett.

Miközben a referendumlehetőségeket szélesítő AB-döntések a többpárti képviseleti demokrácia fundamentumát kezdték ki, a Fidesz elindította "népszavazás-cunami" a népszavazás intézményét politikailag üresítette ki. Orbánék példáján felbuzdulva magánszemélyek és különféle szervezetek 2007-ben 424 népszavazási kezdeményezést nyújtottak be az OVB-nek. Ha a Fidesz ezt az intézményt szimpla hatalmi célok érdekében a kormányzás ellehetetlenítésére használja, akkor a kormány is használhatja az ellenzéki kezdeményezések megtorpedózására - ez lehetett a motivációja annak a kormánypárti akciósorozatnak, amely Gyurcsány "köztisztasági csomagját" kívánta a nép döntésére bízni. A kormányzati cél egyértelmű volt: valamennyi - ellenzéki és kormánypárti - kérdés egyetlen űrlapon jelenjen meg, hogy ez elvegye a vizitdíjas akció élét, mozgósító erejét. Hónapok teltek el népszavazási kérdések benyújtásával, elutasításával, a fellebbezésekkel, a hitelesített kérdések elévülésével és újbóli benyújtásával, és persze a mindezekből következő politikai "vitákkal". Amikor a tragikomédia lezárult, maradt a három eredeti kérdés. Márciusban ezeket nyomtatták a szavazólapokra.

Kudarcra kudarc

2008. március 9-én a szavazók elsöprő többséggel támogatták a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj eltörlését. A meglepetés nem is ez, hanem a részvételi arány volt: a választásra jogosultak 50,51 százaléka, 4 millió 61 ezer ember voksolt, és mindhárom kérdésre 3 millió 300 ezernél többen szavaztak igennel. A kilőtt hozzájárulásokat 2009. január 1-jével kellett volna megszüntetni - a kormány azonban már három hét múlva, április 1-jén meglépte ezt. Az addig is félszívvel, következetlenül vállalt reformkezdeményezések ezután egytől egyig elhaltak - amikor kiderült, hogy "magánszemélyek" az egészségbiztosítás tervezett átalakítását is népszavazással akarják megfúrni, a kormány önként visszakozott.

A népszavazás persze nem az egészség- vagy az oktatásügyről szólt, hanem a koalícióval szembeni ellenszenv kinyilvánításáról. (Ahogyan 1993 májusában a társadalombiztosítási önkormányzatok megválasztása is mindenekelőtt az ellenzéki MSZP melletti szimpátia- és az MDF-kormánnyal szembeni büntető szavazás volt.) Orbán a kampány hajrájában ezt nyíltan is meghirdette, amikor arról beszélt, hogy a "szociális népszavazáson" az első igennel az emberek kiállhatnak az önbecsülésükért, a másodikkal a pénzükért, a harmadikkal pedig megüzenhetik, hogy hazug politikusoknak nincs helyük a közéletben. Az, hogy a vizit- és tandíjellenes hisztéria merő hazugságon alapul, a népszavazás után gyorsan kiderült: hiszen míg Orbán azzal indította a kampányt, hogy egyik díjra sincs szükség, addig a március 9-i győzelmi beszédében felszólította a kormányt az eltörölt díjak összegének költségvetési pótlására. (Azaz az oktatás- és egészségügynek mégiscsak szüksége volt a díjakból származó bevételekre.)

A szociális népszavazás a 2006 őszén kirobbant válságot megoldotta a maga módján - ám elmélyített egy annál sokkal súlyosabb válságot.

Az 1990-es berendezkedésnek két végzetes hibája volt: a párt- és kampányfinanszírozás megoldatlansága, valamint a politikai osztály képtelensége a megegyezéses, ciklusokon átívelő országépítésre. Az előbbi a korrupciónak nyitott széles teret, az utóbbi a közösen elért haladás élményét lehetetlenítette el, s gyengítette így le a köztársaságot. Az előbbiben nehéz a felelősség kiporciózása, az utóbbiban nem. Az eredendő bűnt a Fidesz követte el akkor, amikor 1998-as kampányát jórészt a Bokros-csomag kategorikus tagadására építette. 1995-ben, a megszorító intézkedések bevezetésekor Varga Mihály majdani pénzügyminiszter még azt mondta, hogy a Bokros-csomaggal egyetlen baj van: az, hogy nem a Fidesz nevéhez kapcsolódik. Ha a csomag egyes elemeit lehetett is vitatni, azzal akkor mindenki tisztában volt, hogy a pénzügyi összeomlástól mentette meg Magyarországot. És azzal is, hogy Bokros Lajos intézkedései ahhoz a gazdasági fejlődéshez teremtik meg az alapot, aminek az érdekében rendszert váltottunk.

Ami a Bokros-csomag megtagadásával kezdődött, az folytatódik azóta is, immár több mint másfél évtizede. A Fidesz felmondta azt a konszenzust, hogy a politikai szervezetek a nézetkülönbségek ellenére is közös felelősséggel tartoznak az országért. E fordulat megmutatkozott olyan gazdaságilag másodlagos, ám szimbolikus jelentőségű ügyekben, mint amilyen a Nemzeti Színházé volt, és olyan súlyos esetekben is, mint a magánnyugdíjreform (az egyetlen megvalósított hazai reform) felszámolása. Vagy - máig húzódóan - a felsőoktatási és egészségügyi reformkezdeményezések megtörése, illetve visszafordítása.

E konszenzus felmondását hivatott aztán "morálisan" igazolni a "mi vagy ők" kategorikusnak láttatott választási kényszere, a politikai ellenfél, a más véleményűek ellenséggé nyilvánítása, a zsarolás a hazafisággal, a nemzettel; meg a 2006 őszén hisztérikussá gerjesztett, széles körben hódító álvita az ország "erkölcsi válságáról". Megszűnt a dolgok értelmes megvitathatóságának a lehetősége, a Fidesz megkívánta lojalitás mindent felülírt. Az orbáni gazdaságpolitikát ma már súlyos bírálattal illető "jobboldali közgazdászok" 2008-ban mélyen hallgattak - pedig a mai katasztrófának pontosan az a politika ágyazott meg, amelynek fő attrakciója a március 9-i referendum volt. (Az egyik legszomorúbb mementó Járai Zsigmond egy-egy akkori nyilatkozata a "szociális népszavazás" hatásairól; az, ahogyan a szakmai meggyőződést és a vezér politikája iránti lojalitást összecsiszolni igyekszik.)

Az ellenzéki Orbán hadat üzent annak az egyszerű igazságnak, hogy a fedezet nélküli jóléti kiadások előbb-utóbb a jólét esélyeit emésztik fel; és hogy a szolgáltatásoknak ára van, amiért viszont előbb-utóbb minőséget kapunk. Az állami gondoskodás hol nyílt, hol kimondatlan ígéretével, az ingyenesség, a "nekünk jár" hazug képzetével Orbán nem egyszerűen becsapta az országot, a pártját, a választóit. Hanem felelőtlenül ráerősített arra a hamis nosztalgiára, arra a máig élő tévhitre, hogy a magyar társadalom boldogulása nem a versenyben megmért egyéni teljesítmények összességén, hanem a közösből osztott javak mennyiségén és az ahhoz való hozzáférésen múlik. (Most épp az uniós forrásokhoz való hozzájutásán, amit, ugye, "nem vehetnek el tőlünk".) Csekély vigasz, hogy a miniszterelnök Orbánra most ráomlott évtizedes hamis politikája - hiszen a romok nemcsak őt, de az országot is könnyen maguk alá temethetik.


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.