Vezetőségváltás a Magyar Orvosi Kamaránál: Õszi offenzíva

  • Virág Tamás
  • 2003. szeptember 4.

Belpol

A Magyar Orvosi Kamara (MOK) küldöttgyűlése - többszöri próbálkozás után - két hete leváltotta a szervezet addigi tisztségviselőit, érvényt szerezve a bizalmatlansági indítványnak. A többnyire a jelenlegi parlamenti ellenzékhez húzó újak szerint elődjeik elégtelenül képviselték az orvosok érdekeit a már elfogadott kórháztörvény és az Országgyűlés előtt lévő jogállási törvény vitáiban, a most távozott vezetők viszont úgy vélik, működésüket ellenlábasaik rendre félremagyarázták.

A Magyar Orvosi Kamara (MOK) küldöttgyűlése - többszöri próbálkozás után - két hete leváltotta a szervezet addigi tisztségviselőit, érvényt szerezve a bizalmatlansági indítványnak. A többnyire a jelenlegi parlamenti ellenzékhez húzó újak szerint elődjeik elégtelenül képviselték az orvosok érdekeit a már elfogadott kórháztörvény és az Országgyűlés előtt lévő jogállási törvény vitáiban, a most távozott vezetők viszont úgy vélik, működésüket ellenlábasaik rendre félremagyarázták.AMOK az előző ciklus Mikola István-féle kórháztörvényét is támadta, sztrájkfenyegetések is elhangzottak. Idén az új kórháztörvény tárgyalásakor ismét jelezték: a tervezettel több ponton nem értenek egyet. A reformerek egyike szerint a kamara korábbi vezetése az egyeztetések során számos, a köztestület belső rendjét megsértő lépést tett, "például nem hívta össze időben a legmagasabb szintű döntéshozó fórumot, a küldöttgyűlést, pedig erre törvény kötelezi". Kifogásolta továbbá, hogy míg a Mikola-törvény idején aktív volt a szervezet vezetése és a kodifikációban is részt vett, addig most a tagság vette át ezt a szerepet. Kupcsulik Péter, a kamara leváltott elnöke másképpen emlékszik: "Amikor észleltük, hogy a szaktárca álláspontja hajthatatlan, levélben fordultunk a miniszterelnökhöz, és összehívtuk az országos küldöttgyűlést, hogy állást foglalhasson" - mondta lapunknak.

A május közepén megtartott küldöttgyűlés nem volt határozatképes. Ekkor ismertette Kökény Mihály, az egészségügyi minisztérium politikai államtitkára a miniszterelnök találkozót javasló levelét. E fórumon a kamara főtitkára egy állásfoglalást javasolt a törvénytervezetről, "amelyet az elnök háromszor kért megismételni, hogy egyértelmű legyen. Ebben nem szerepelt a törvény visszavonásának javaslata és az sem, hogy az elnökség ne vegyen részt a miniszterelnöki találkozón" - folytatta az exelnök. A megbeszélésre május végén került sor; erre a kilenctagú elnökségből nyolcan mentek el, és "valamennyi tag megszólalási lehetőséget kapott, de

a törvény visszavonását senki

sem javasolta" - mondta Kupcsulik. A MOK elnöksége négy nappal későbbre összehívta a kamara képviselő-testületét, amely úgy döntött, nem kéri a törvény visszavonását, de kifogásaikat képviselni kell.

Mánya Kristóf, a MOK újonnan megválasztott titkára - 1998-2002 között a Fidesz országgyűlési képviselője - szerint mivel a képviselőtestület megyei delegációs elven működik, "több intézményvezető taggal, akiknek speciális érdekeik lehetnek a kórház-privatizáció során, egy ideig sikerült az elnöknek e testületet szembeállítani a küldöttgyűléssel, ahol viszont az orvosok derékhada képviselteti magát". Kupcsulik szerint a MOK a hatályos képviselő-testületi döntés szerint és a határozatképtelen küldöttértekezlet javaslatát figyelembe véve járt el. Az elnökség külön állásfoglalást nem hozott, csak arról döntött, hogy a kamara tartózkodni fog a parlamenti végszavazást megelőző héten tartandó Nemzeti Egészségügyi Tanács (NET) ülésén. Kupcsulik szerint így egyértelműen elutasították a kórháztörvényt, "hiszen a támogatást csak az igen szavazatok jelentették". A NET végül a kórháztörvény mellett foglalt állást.

Mánya Kristóf úgy véli, a kormányzat engedményei a kórháztörvényben csupán látszatlépések, "de ezt a hadicselt a kamara vezetése teljesen bevette, csupán a regionális vezetők látták át, hogy lényegileg nem történt elmozdulás". Szerinte a köztársasági elnök szempontjai - melyek alapján az államfő az Országgyűlésnek megfontolásra visszaküldte a törvényt - azonosak a küldöttgyűlési határozat érveivel, és "a történtek után nem volt meglepő, hogy ezt a vezetés nem kommunikálta".

A kórháztörvény megítélésében a MOK elnöksége sem volt egységes: a főtitkár több alkalommal vett részt olyan rendezvényen, ahol elutasították az "Európában példátlanul profitorientált" privatizációt. "Az már a hazai demokratikus viszonyokat minősíti, hogy ezekről a szakmai fórumokról a közszolgálati médiumok alig adtak hírt" - mondta Mánya.

A MOK elnökségében "előfordulhat 5:4-es szavazati arány a határozathozataloknál, ami viszont a döntést követően már hivatalos elnökségi vélemény, és működési szabályzatunk tiltja az ezzel ellentétes nyilatkozatot. Az elnökségi tagnak joga van különvéleményét jegyzőkönyveztetni, de idén erre nem volt példa" - indokolta Kupcsulik Péter, hogy miért "hallgatott" a testület.

A kórháztörvény az Alkotmánybíróság előtt van. "Több volt alkotmánybíró utalt arra, hogy az elfogadás módja ellenkezik a házszabállyal - mondta Mánya Kristóf. - Ha az Alkotmánybíróságezt kimondja, újra kell tárgyalni az egészet, és így már mi is tudnánk lépni" - tette hozzá.

Az orvosok jogállásáról

szóló törvény körül is áll a bál. A korábbi elnök szerint a tevezetet a szakminisztérium tavaly novemberi felkérésére készítette el a kamara. "Végleges változatát márciusban juttattuk el a tárcához, ahonnan végül a saját tervezetüket kaptuk meg véleményezésre, amit nem tartottunk elfogadhatónak" - mondta Kupcsulik a Narancsnak. A MOK a maga változatát áprilisban bemutatta a parlament egészségügyi bizottságának, "válasz, illetve reflexió nem volt". A MOK többek között javasolta az orvosokra "szabott" adójóváírási lehetőségek bevezetését, a szabad szakmai döntés jogát, a túlmunka beszámítását a munkaviszonyba, a gazdasági kényszerek okozta helyzetek felelősségmentességét, továbbá kormányszintű tárgyalásokat szorgalmazott az orvosi jövedelmekről, a MOK által készített bértábla bevezetésének ütemezéséről (aminek eredményeként az orvosok jelenlegi, az EU-átlag tizedét alig elérő bére az átlag felére nőne).

A reformerek egy része elhibázott lépésnek tartja az önálló javaslat benyújtását, inkább az alapelvek, sarkalatos pontok egyeztetésére helyezték volna a hangsúlyt. Mánya szerint azzal, hogy a kormányzat a saját tervezetét nyújtotta be a parlamentnek, "megbukott az elnökség azon érvelése, miszerint a kórháztörvényből kihagyott ágazati garanciákat itt újra be lehet hozni".

A kamara új vezetése a jogállási törvénytervezet visszavonását és újratárgyalását követelte, s kéri, hogy a már garanciákat is tartalmazó új tervezetet minél hamarabb fogadják el, "ellenkező esetben nem beteg-, hanem telekközpontú privatizáció elé nézünk" - fejtette ki Mánya. Csehák Judit miniszter nyilatkozatai szerint érthetetlen a követelés, a visszavonásra nem lát okot; azt is nehezményezte, hogy a kamarai tisztségviselő-váltásról csak a sajtóból értesült.

Mánya szerint a kamara elnökségét személyes érdekek is motiválhatták: "A volt elnököt (Kupcsulik Pétert) július elején nevezték ki klinikaigazgatónak. Mások személyesen vállaltak szakértői tevékenységet kormányzati felkérésre, külön díjazásért, és később véleményükre államtitkári szinten mint hivatalos MOK-állásfoglalásra hivatkoztak." "A tanszékvezetői pályázat határideje 2002 októbere volt, a döntés pedig egyetemi hatáskör, a miniszternek még véleményezési joga sincs" - reagált kollégája vádjára Kupcsulik, hozzátéve, hogy az egyetem ráadásul nem az egészségügyi, hanem az Oktatási Minisztérium felügyelete alá tartozik. Augusztusban egyébként érkezett egy összeférhetetlenségi indítvány a kamarához, amely annak kimondását kérte, hogy az elnök intézményvezetőként nem lehet kamarai tisztségviselő. Kupcsulik alaptalannak tartja a felvetést, mert a klinika nem intézmény, "jogállása azonos bármely kórházi osztályéval". Kifogásolták azt is, hogy a volt elnök munkahelyi főnöke a kamara titkárának. "Ez igaz, de kinevezése, munkaviszonyának megszüntetése az egyetemi kari tanács jogköre, és nem az enyém" - mondta Kupcsulik.

Többen fölvetették, hogy a MOK tisztségviselő-váltása egyben

politikai irányváltás is:

az új elnök, Éger István a Falusi Körzeti Orvosok Országos Szövetségének (FAKOOSZ) korábbi elnöke; a szervezet tavalyi kongresszusán erőteljesen kérte számon az új miniszteren a kampányban elhangzott ígéreteket. A helyén maradó titkár, Mánya Kristóf is - akinek politikai kötődése egyértelmű - volt már FAKOOSZ-elnök. A leváltott elnök, Kupcsulik Péter szerint nem állja meg helyét az "irányváltásról" szóló felvetés: "Az előző elnökségnek nem volt semmilyen politikai irányultsága. Egyik tagja korábban a református egyházi vezetés főtitkára volt, más tagjáról lehet tudni, hogy kapcsolatban áll MDF-es polgári klubokkal, egy másik az önkormányzati választásokon a Fidesz mellett szólalt fel." Mint mondta, ő maga nem volt semmilyen párt tagja, politikai tevékenységet nem fejtett ki. Úgy véli, az előző elnökség kellő mértékben szemben állt a mindenkori kormányzati hatalommal, "szocialista kötődésnek még a gyanúja sem merülhet fel" senkivel kapcsolatban. "Az elnökség észlelt bizonyos személyek részéről olyan hozzáállást, mely jellemzően demagóg és félrevezető volt, de ezek a megnyilvánulások az érintettek - Mánya Kristóf, Balogh Gábor - sajátos karakterjellegéből fakadtak, és soha nem fordult elő, hogy a MOK bármely testülete elfogadta volna ezeket a szélsőséges véleményeket. Ismert volt ugyanakkor, hogy bizonyos személyes egzisztenciális ambíciók is vélelmezhetők a háttérben" - tájékoztatta megfigyeléseiről a Narancsot Kupcsulik Péter.

Az új vezetők sem értettek mindig mindenben egyet: 2003 elején Mánya Kristóf egy helyi lapban arról nyilatkozott, hogy orvos ne töltsön be önkormányzati képviselői helyet. Véleménye ellentétes volt a MOK hivatalos álláspontjával, információink szerint több háziorvos a FAKOOSZ elnökéhez - vagyis a most kamarai elnökké választott Éger Istvánhoz - fordult segítségért. A FAKOOSZ nem lépett, Éger a MOK-hoz fordult intézkedést sürgetve. A kamara továbbította az anyagot a Heves megyei kamara elnökéhez, felvetve az etikai vétség lehetőségét. A megyei kamara elnökségi ülése nem tartotta lényegesnek Mánya nyilatkozatát, így etikai bizottság elé sem került az ügy.

Balogh Gábor Szabolcs-Szatmár megyei kamarai elnök szerint a kamara évek óta nem tud látványos eredményt fölmutatni. "A köztestület csupán reagál a kormányzati lépésekre, és többnyire alkalmazkodik is hozzájuk, elmaradt az offenzív, koncepciózus munka tervezése és megvalósítása" - mondta. Szerinte a most leváltott elnökség elszalasztotta valamennyi kormány- és miniszterváltást, mert a még "helyüket kereső" új döntéshozókkal nem is próbálta elfogadtatni saját programját. Emellett hagyták, hogy a munka nagy részét a vidéki szervezetek végezzék, így gyakran ők konfrontálódtak, "csinálták a cirkuszt", a vezetők pedig már viszonylag kényelmes pozíciókból tárgyalhattak. "Így valamennyi ügy esetében kérdéses volt, hogy lesz-e valaki, aki elviszi a balhét" - folytatta Balogh, aki abban bízik, hogy az új vezetés offenzív szervezetté alakítja a kamarát, "és ezzel elkezdődik a jelenleg bizonytalankodó kollégák megerősítése, az orvostársadalom szervezettségének növelése.

"A szellemiségében is megújult kamara reményeink szerint

prezidenciális szervezet lesz,

munkánkat az augusztusi határozat egyértelműen megjelöli, bár nem lesz könnyű dolgunk, mert a magyar egészségügyben egyre több a kaotikus jelenség - véli Mánya Kristóf. - Orvosolnunk kell a súlyos jövedelemelmaradást, az ok nélküli intézményi teljesítménykozmetikázást, sürgetnünk a finanszírozási reform kidolgozását, és a többi szervezettel együttműködve fel kell vállalnunk a nem orvos egészségügyi dolgozók védelmét is" - folytatta. A többször lebegtetett orvossztrájkról azt mondta: "Senki nem állította, hogy szeptember elején sztrájk lesz, bár a szakemberhiány miatt már most is burkolt sztrájk tapasztalható. Semmiképpen nem megyünk a falnak, fontos, hogy mindenki megismerhesse a véleményünket. Ma már több ezer embert tudnánk mozgósítani, pedig az orvosok nagy részétől a járdai érdekérvényesítés távol áll." Mánya szerint a sztrájkkészültség egy-másfél évig is eltarthat, "ebbe beletartoznak a tárgyalások, a jelképes szolidaritási akciók, az utcai, intézményi demonstrációk és szükség esetén a figyelmeztető, lassító típusú és egyéb sztrájkok". A titkár elengedhetetlennek tartja, hogy a kormányzat a jövő évtől a GDP eddiginél nagyobb részét fordítsa az egészségügyre. "Végső célunk a költségvetés sarokszámainak megváltoztatása. Az egészségügyből százmilliárdok hiányoznak, annak megspórolása csak a népesség további fogyása árán történhet" - mondta.

A kamara honlapján olvasható felhívás szerint a jogállási törvény ügyében a miniszterelnökhöz írt levelében a kamara kilátásba helyezte, "hogy kérésünk alátámasztására készek vagyunk a törvényes nyomásgyakorlás valamennyi eszközének alkalmazására - az adminisztratív kötelmek előírásszerű betartását, az elrendelhető rendkívüli munkavégzés feletti munkavégzés megtagadását, a munkabeszüntetésben való részvételt is beleértve - mozgósítani a kamara tagságát".

"A köztestület vezetéséből távozók habitusát ismerve valószínűsíthető, hogy megkérdőjelezik leváltásuk jogszerűségét. Remélem, nem erre épít a tárca" - érzékeltetett egy konfliktusforrást Mánya. Csehák Judit miniszter e hét elején a közszolgálati rádióban mindenesetre azt mondta: nem indít törvényességi felügyeleti vizsgálatot, bár ő is hallott arról, hogy van olyan küldött, akinek a neve úgy szerepelt a bizalmatlansági indítványon, hogy azt nem írta alá.

Virág Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."