Vizsgálódások a Dunaferr körül: Kohózat

  • Csák Csongor
  • 2001. október 18.

Belpol

a legfőbb rákfenéje a vasműnek, amelynek felbontásával az állam valójában jót tett a társasággal. Az rt. a tavalyi 7,3 milliárd forintos adózás előtti eredmény után idén masszív veszteséget tervez, miközben egyre-másra röppennek fel a hírek eladósodottságáról, súlyosbodó likviditási gondjairól. Csak a rosszindulat munkál azokban, akik megjegyzik: a legjobban muzsikáló cégről is be lehet bizonyítani, hogy rosszul működik, vállalva persze annak a kockázatát, hogy valóban beüt a krach.
a legfőbb rákfenéje a vasműnek, amelynek felbontásával az állam valójában jót tett a társasággal. Az rt. a tavalyi 7,3 milliárd forintos adózás előtti eredmény után idén masszív veszteséget tervez, miközben egyre-másra röppennek fel a hírek eladósodottságáról, súlyosbodó likviditási gondjairól. Csak a rosszindulat munkál azokban, akik megjegyzik: a legjobban muzsikáló cégről is be lehet bizonyítani, hogy rosszul működik, vállalva persze annak a kockázatát, hogy valóban beüt a krach. Időhúzás és politikai hangulatkeltés - a Dunaferr-albizottság fideszes elnöke szerint e két cél lebegett az ellenzéki politikusok szeme előtt, amikor Chikán Attilát és Matolcsy Györgyöt is elvárták a testület ülésére. Pedig a gazdasági tárca egykori és jelenlegi vezetője miniszterré történő kinevezése előtt a vasmű fb-jének elnöki székéből vélhetően jól ráláthatott a vállalatóriás működésére; okkal feltételezhető tehát, hogy lett volna mondanivalójuk. Ráadásul a két közgazdászt a vitatott vagyonkezelői szerződésről (lásd Vasas utak című keretes írásunkat), annak hatásairól lehetett volna kérdezni; vagyis olyasmikről, amikről az altestület kormánypárti része nagyon szeretne minél többet tudni. Hiszen ők kezdeményezték az ez irányú vizsgálódást, miután az ellenzék túl sokat mocorgott a Dunaferr dolomitbeszállítói frontján, sikertelenül próbálkozva egy, az öreg bányájának a titkát felderítő testület felállításával.

Kincs, ami nincs

Főként Matolcsy esetében elgondolkodtató, hogy a kormánypárt képviselői miért tartják őt távol az albizottságtól, hiszen a miniszter pozíciója - úgy tűnik - szilárd. Azaz vélhetően nem mondana olyasmit, amivel a miniszterelnököt magára haragíthatná. Kicsit más a helyzet a manapság a közgáz rektoraként ténykedő Chikánnal, aki fél évvel a kormányváltás után, gazdasági miniszterként problémamentesnek ítélte a Dunaferr vagyonkezelői szerződését (lásd Levéli béka című keretes írásunkat): vagyis azt a megállapodást, ami a kormányzati retorika szerint a vasmű minden bajának okozója.

A Miniszterelnöki Hivatal (MEH) műhelyében összeállított - előbb évtizedekre titkosított, majd nyilvánosságra hozott - anyagnak legalábbis ez az elsődleges üzenete. Igaz, a megnevezett források alapján dolgozó készítők néhány ponton elcsúsznak a leleplezőnek szánt elemzésben. Nagy öngól például "a Horn-kormány idején kinevezett Dunaferr-vezetők" megjegyzés, tekintve, hogy a vasmű menesztett vezetése az Antall-kormány idején kapott pozíciót. Szintúgy nem állja meg a helyét az a passzus, amely szerint "a nála hátrányosabb adottságú borsodi versenytársak kiesésének köszönhetően a Dunaferr a jelentős hazai acélipari vállalatok közül egyetlenként stabilizálni tudta helyzetét". Diósgyőr, "zd és Dunaújváros termékei és piacai között ugyanis minimális az átfedés, ebből következően nem versenytársai egymásnak. Nem felel meg a valóságnak a "fel sem vetődött külső vagyonkezelő szervezet megbízásának lehetősége" sor sem, hiszen az ÁPV Rt. nyílt, nemzetközi pályázatot írt ki a vagyonkezelésre.

A jelentés készítői a vagyonkezelői teendőket végző Acél XXI Kft. tagjainak lajstromozásakor megemlítik: a kft. "felügyelőbizottságának elnöke 1996 és ´99 között Kálmán András, ma Dunaújváros polgármestere, MSZP-s országgyűlési képviselő volt". Amivel nincs is gond, azzal viszont annál inkább, hogy arról már nincs szó (és a kormánypárti sajtó is rendre elfelejti közölni): Kálmánt az fb élén O´sváth György, a kormányfő tanácsadója követte. Ámbár a jelek szerint ennek tényleg semmi jelentősége sincs, hiszen a Dunaferr-albizottság kormánypárti többsége O´sváth véleményére sem volt kíváncsi.

Szürkebarát

Annak dacára sem, hogy a hazai politikai közélet meghatározó szürke eminenciásai közé sorolt O´sváth Antall József bizalmát éppúgy bírta, mint Horn Gyuláét vagy Orbán Viktorét, emellett pedig állítólag az ő közvetítésével zajlottak tavaly a vagyonkezelői szerződés módosítását célzó, egy ideig folyamatos tárgyalások az ÁPV Rt. és az Acél XXI Kft. között. Bár a hivatalos propaganda sokáig azt próbálta elhinteni a köztudatban, hogy az Acél XXI ellenáll a megállapodás módosítását célzó kísérleteknek, O´sváth közelmúltban - egyes részleteiben - napvilágot látott levele, amit Gansperger Gyulához, az ÁPV első emberéhez írt 2000 nyarán, épp az ellenkezőjéről tanúskodik. A dokumentumban (amit Orbán is megkapott) az Acél XXI fb-elnökeként O´sváth konkrét módosítási javaslatokat is felvázol, elkerülendő "az országra és a vállalatra hátrányos következményekkel járó viszálykodást".

Levelében O´sváth hivatkozik egy független könyvvizsgáló cégnek a vasműről pozitív képet alkotó jelentésére is, amit kormánypárti oldalon nemigen emlegetnek - jóllehet az Orbán-kabinet kérte fel 1998-ban az Arthur Andersen (AA) auditorcéget arra, hogy világítsa át a Dunaferr működését. Az AA összefoglaló jelentésének néhány részlete az albizottság üléseinek nyilvános részein kiszivárgott, ám ezek nem tartalmaznak a menedzsmentet elmarasztaló megállapításokat (lásd Jelentéstételek című keretes írásunkat).

A könyvvizsgálók összefoglalóan megállapítják, hogy "a vizsgált területen nem tapasztaltunk arra vonatkozó jeleket, hogy a menedzsment és a menedzsment tulajdonosi pozíciója ne az állami tulajdon érdekeivel azonos irányba működtetné a csoportot", miközben a MEH-jelentés szerint a cégcsoport a menedzsment érdekeit szolgálta. Vélhetően az utóbbi álláspontot magáévá téve tett feljelentést a rendőrségen a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) a Dunaferr vagyonkezelői szerződésével kapcsolatban. Több hónapos nyomozás után a rendőrség bűncselekmény hiányában megszüntette az eljárást - a KEHI panaszt nyújtott be a döntés ellen.

A mai magyar közélet "üde színfoltjaként" értelmezik ugyanakkor többen a MEH-lelepzés dolomitos fejezetét. Ebben ugyanis nem egyszerűen a Dunaferr vagyonkezelői szerződésének a kritikája foglaltatik, hanem egy korrekt védőbeszéd az Orbán család mellett. Ami, tegyük hozzá, egy normálisan működő demokráciában kormánybukással felérő politikai nonszensz, hiszen a végrehajtó hatalom a "letéteményes" családjának védelmére kel, ráadásul a parlament színei előtt. Ez éppúgy rossz fényt vett a "gyámolítottra", mint az, ahogy a kormányfő rendre kitér a beszámolási kötelezettség alól, amikor személyes érintettsége merül fel.

Ide a legjobbik barát!

A kormányzati hatalom szoknyája alá bújás éppúgy aggályokat vet fel, mint Dunaújváros kijelölése a magyar politikai közélet sajátos belháborújának egyik színteréül. A "vörös ördögök" kifüstölése a Dunaferrből csak a kezdetet jelentette, amit egy jól körülhatárolható szolnoki vállalkozói kör lassú megtelepedése követett. Noha sokak szerint vaskos botránykrónikák kiindulási alapja lehetne annak a vizsgálata, hogy a Dunaferr mai menedzsmentjének tagjai között milyen gazdasági összefüggések vannak, illetve ezek milyen kapcsolatokat ápolnak vezető kormánypolitikusokkal, nagyobb horderejű kérdés, hogy milyen sors vár a vasműben dolgozó tízezer alkalmazottra, valamint a Dunaferr-rel beszállítói és egyéb kapcsolatokat ápoló cégek kétszázezer dolgozójára.

Ha a jelenlegi, évtizedes tapasztalatokkal rendelkező vezérigazgató is elmegy (amire van esély, mivel az őt ismerők közül néhányan úgy vélték: Tóth László közérzete láthatóan nem javul, ahogy a politika gyarapítja az acéliparban zöldfülűnek számító katonáinak számát a vasműben), többek szerint könnyen befellegezhet a Dunaferrnek. Aminek jelenlegi állapotát nehéz felmérni, hiszen a 2000-es rekordévet követően másról sem hallani a cég háza táján, mint fokozódó eladósodottságról, rossz likviditási helyzetről. Márpedig egy teljesen egészséges céget is padlóra lehet küldeni, ez csupán elszántság és megfelelő technika kérdése. A gázárak helytelen kezelésével a Mol Rt.-nek okozott s csak részben kompenzált veszteség - 2000-ben az egy évvel korábbi 12,3 milliárd nyereséggel szemben 117,5 milliárd forint volt a gázüzletág vesztesége, ami az idei első félévben 78,4 milliárdot tett ki; ezt a cég tőzsdei jelentésében azzal magyarázta, hogy a szabályozott értékesítési árak nem tükrözték a megnövekedett importköltségeket - azt mutatja: a mai hatalom bármit bebizonyít és bármilyen áron.

Csák Csongor

VasAS utak

"A vagyonkezelői szerződés kapcsán kevesen beszélnek az akkori alternatívákról" - mondta lapunknak Suchman Tamás, aki az 1996-os szerződéskötés idején a Horn-kormány privatizációs minisztere volt. Bár nem állítja, hogy ez volt az egyetlen üdvözítő megoldás, a sok, egymással szögesen ellentétes lehetőség közül ez tűnt a leginkább járható útnak. A megállapodás értelmében a menedzsment arra vállalkozott, hogy állami támogatás, további reorganizációs pénzösszegek nélkül működteti a céget úgy, hogy az a végén nyolcmilliárdos vagyonnövekményt érjen el. A privatizációs ötletek akkori képviselői Suchman szerint nem tudták megmondani, hogy a másodlagos következményeket ki viseli.

Egy ekkora cégnél egy sorsfordító döntésnél nem lehet eltekinteni a gazdaságpolitikai összefüggések szemrevételezésétől. Suchman elképzelhetőnek nevezte egy, a Dunaferr számára előnyösebb megoldás megvalósítását, ám az szerinte sem a város, sem a céghez kapcsolódó beszállítók, egyéb partnerek számára nem lett volna előnyös. Az esetleges leépítések ugyanis évente sokmilliárdos adó- és járulékbevételtől fosztották volna meg az államkasszát, miközben a vagyonkezelői szerződéssel az állam mentesült a vállalat további támogatása alól. "Baloldali politikus nem mehet bele olyan döntésbe, aminek következtében a céget rendbe, az embereket meg az utcára tesszük" - mondta a volt privatizációs miniszter. "Különösen akkor nem, ha ez közgazdaságilag sem indokolt lépés."

Mivel a vagyonkezelői szerződés nem volt mentes az ellentmondásoktól, megszületése pillanatától támadások érték már az akkori kormány részéről is. Ezért több alkalommal is módosították, s a kontraktus az 1997-ben véghezvitt változtatásokkal Suchman szerint "99 százalékban elfogadhatóvá vált". Amit az is igazol, hogy a több ezer ember egyelőre zavartalanul dolgozik, a cégcsoport árbevétele megháromszorozódott, s az acélipar kedvezőtlen tendenciái ellenére is nyereségesen működött a vállalat.

Levéli béka

"Miként korábban, ma is az a meggyőződésem, hogy a szerződés (ti. a vagyonkezelői szerződés - a szerk.) minden lényeges vonatkozásában megfelel az ország és a vállalatcsoport érdekeinek" - írta 1999 februárjában Chikán Attila gazdasági miniszter Horváth Istvánnak, a Dunaferr akkori - időközben menesztett - elnök-vezérigazgatójának. Az egykori miniszter nem csupán ezzel a megállapítással rontott népszerűségén fiataldemokrata körökben. Az elismert közgazdász (a Beszerzési és Anyaggazdálkodási Világszövetség elnöke) nemrégiben a kormány gazdaságpolitikájának bírálatára vetemedett, mondván: míg néhány éve még a régió pénzügyi központjává válás tervét dédelgettük, jelenleg "a béka feneke alatt vagyunk".

Jelentéstételek

A Dunaferr-albizottság előtt megjelent Kocsis István, az ÁPV Rt. korábbi vezérigazgatója idézte az Arthur Andersen könyvszakértőinek a véleményét. Ezek szerint "az utóbbi években külső tőke bevonására került sor a menedzsment részvételével azon társaságoknál, amelyek vonzók lehetnek külső befektetők számára; ilyen a beszerzés és a kereskedelem területe. Ezek a tranzakciók a vagyonkezelési szerződés összeférhetetlenségi követelményeit nem sértették." Az auditorok máshol azt írják: "a külső tőke bevonásának mértéke nem domináns a csoport szempontjából, de megteremtette a társaságcsoport hatékony működése szempontjából szükséges menedzserérdekeltséget. Vizsgálatunk során nem találtunk ellentmondást a menedzsment, a menedzsment tulajdonosi szerepe és az állami érdekek között."

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.