Heil Péter

Ad is, meg nem is

Az Európai Unió 2028–2034 közötti költségvetési tervéről

Publicisztika

A költségvetés minden országban – a választások mellett – a politikai szezon csúcspontja. Hiszen minden polgárt húsba vágóan érint; s azért is az lehet, mert ha egy kormány gyenge lábakon áll, akkor a legkönnyebben a költségvetésbe bukhat bele.

Nos, történetesen egy hónapja sincs, hogy Ursula von der Leyennek az Európai Parlamentben túl kellett élnie egy bizalmi szavazást. És bár európai kormányválságtól most nem kell tartani, a hét­éves költségvetés elfogadtatása bizonyára Von der Leyen második ciklusának legnagyobb próbatétele lesz.

A politikai környezet

Az uniós költségvetési vita alapképlete mindig az, hogy mindenki több pénzt szeretne – de többet befizetni senki sem akar. A tét abszolút számokban kifejezve szédítő: a javaslat főösszege 2 ezer milliárd euró. Ám az EU gazdaságának méretéhez képest ez valójában nem sok; a tagállamok összesített GDP-jének mindössze 1,26 százalékáról beszélünk, a polgárok szemszögéből tekintve – a közkeletű hasonlat szerint – az egész EU szőröstül-bőröstül naponta és fejenként egy csésze kávéba kerül nekünk. A tagállamok pénzügyminiszterei azonban szeretnek minden garast a fogukhoz verni. Főleg a nettó befizető országokban. A kevésbé fejlett déliek és keletiek viszont minél több támogatást szeretnének hazavinni. Ez a két álláspont nyilván nehezen békíthető ki. Az általában legalább két évig húzódó költségvetési vitákat lezáró uniós csúcsokon ennek ellenére mindig minden miniszterelnök győzelmi pozitúrát vesz fel, és nem győzi hangsúlyozni, hogy az összes tagország közül pont az ő hazája járt a legeslegjobban. Pedig a valóságban az úgynevezett többéves pénzügyi keret (Multiannual Financial Framework, MFF) rendkívül összetett kompromisszum, amellyel általában senki sem lehet teljesen elégedett. Ahogy az a valóban jó multilaterális megállapodásoknál egyébként lenni szokott. A vitát tovább bonyolítja, hogy a végső változatot a tagállamok mellett az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia. Az EP-nek pedig bőven vannak saját elképzelései, és az ereje is megvan ahhoz, hogy a végső döntést érdemben alakítsa.

A nemzetközi környezet és az unió belpolitikai viszonyai – mindnyájan érezhetjük – feszültségekkel terhesek. Európában háború dúl, Oroszország katonai fenyegetése egyre kézzelfoghatóbb. Az amerikai elnök pedig éppen ezt a történelmi pillanatot pécézte ki arra, hogy a transzatlanti szövetséget, amely 80 éve Európa biztonságának fő biztosítéka, teljesen felforgassa. Belülről az európai szélsőjobboldal – benne Orbán Viktor és a Fidesz – egyre agresszívabban kérdőjelezi meg nem csupán az uniót, hanem a demokráciát általában. Ez a bonyolult, bizonytalan helyzet az Európai Parlamentben is jól leképeződik. A mérsékelt pártok – a kereszténydemokraták, a szociáldemokraták, a liberálisok és a zöldek – együtt még mindig kényelmes többséggel rendelkeznének. De a legerősebb frakció, a jobboldali Néppárt – amelyben a Tisza Párt képviselői is helyet foglalnak –, ha akar, a szélsőjobboldallal összefogva is tud többséget teremteni. A legutóbbi EP-választások óta ezt az alternatív többséget sokszor használta is. Előszeretettel olyan alkalmakkor, amikor a baloldal számára fontos ügyekről, szociális kérdésekről, munkavállalói jogokról, a nők jogairól vagy a környezet védelméről volt szó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.