Esztergom-Párkány: A Mária Valéria híd átadása: Van köztünk valami

  • - ts -
  • 2001. október 18.

Belpol

és szilárd. Úgy este világló lámpaszemeivel valóban gyönyörködtető látvány ez a vasszörnyeteg, mikor négy kolosszális lábán megtörik a csillogó vízű folyam áradó ereje" - írta Jambrik István 1895. szeptember 28-án, a hídavatás napján a Hazánkban. Most: ahogy elnézzük, mintha mi sem történt volna. Pedig hajjaj.
és szilárd. Úgy este világló lámpaszemeivel valóban gyönyörködtető látvány ez a vasszörnyeteg, mikor négy kolosszális lábán megtörik a csillogó vízű folyam áradó ereje" - írta Jambrik István 1895. szeptember 28-án, a hídavatás napján a Hazánkban. Most: ahogy elnézzük, mintha mi sem történt volna. Pedig hajjaj.Ha a Magyar Narancs Párkányban járt (az 1998-as népszavazás vagy az 1999-es Simon-Juda vásár alkalmából), a tudósítások az utolsó komp indulásáig kísérték az eseményeket, aztán kellett hazajönni, szidtuk egy kicsit Vladót vagy akit értünk, és vártuk a hidat, mi is. Hogy rajtunk kívül még mennyien, arról a most (múlt csütörtökön) megtartott hídavatás és az utána következett, négy napon és éjjen át tartó ünneplés meglepő képet adott. Esztergomban és Párkányban, és át meg át, többször oda-vissza

százezrek köszöntötték

az újra fölépült Mária Valériát. Bár minden ilyen arányokat mutatna: a majd százórányi ünnepből egy volt az államé, a többi meg azoké, akiké a híd is. Október 11-én 11-kor Orbán Viktor, Mikulás Dzurinda és Günther Verheugen hivatalosságok példamutatóan rövid és példamutatóan egyirányú beszédével (Hova visz a híd? Na, hova? Az EU-ba, hamar!) az utolsó hivatalos akadály is elhárult az esztergomiak és a párkányiak közül. Még néhány apróság, mint nyugdíjas gladiátorok küzdelme az átvágott szalag darabkáiért, aztán irány mindenkinek a túlsó oldal, kinek-kinek helyzete szerint.

Tudjuk, hogy volt hivatalos teherpróbája is a hídnak, de tény: múlt csütörtökön dél körül beállt, vagyis megtelt, és mikor vasárnap este (mit este, éjszaka, nem volt itt sose komp) hazaindultunk tudósítani, még úgy volt: tele. Hogy kikkel, meg nem fejthető, hiszen mindkét város alkalmi létesítményeiről (gigantikus sör-, bor-, akármilyen sátrak) ugyanez volt megállapítható.

Folyt itt minden patakokban le a torkon, tán még a Duna is sörből-borból volt közben, de egy szóváltás nem sok, annyit nem hallottunk semerre, csak a nóta volt hangos, járt a tánc, bicskák csupán kolbászok felett kerültek elő, nagy barátkozás volt és közös öröm, kész. Tetszik, nem tetszik: az ilyen örömmel nincs, nem lehet vitatkozni, különben is tetszett (benne részt venni). Legfeljebb azt kell számba venni,@közcim:minek örülnek az emberek

A maga tárgyiasságában ez elég egyszerű, máshogy sem bonyolultabb. Hát, a tárgy: Czigler Győző műegyetemi tanár egykori terveinek mai mása 521,80 métert köt össze, az útpálya szélessége 6 méter, két oldalán a járdák két méter huszonöt centi szélesek, a középső nyílásban a hajózási űrszelvény, hát képzelhetik, százszor tizenegy méter, másolhatnék ide még mindenfélét, de ez a híd közel van, meg lehet nézni, ha kell, le lehet mérni, története hozzáférhető, tőlem ezt ne várják, én még azt is elhiszem, hogy tényleg az EU-ba visz. Ám az sokkal érdekesebb, hogy hogyan, merre, ha egyszer oda. Hogy milyen gazdasági, kulturális közvetlen következményei várhatók, milyen új, eddig nem volt lehetőségek nyílnak a Mária Valéria híd által. Meglátjuk. De ha mindazon várakozásoknak, amelyek e híd újjászületését megelőzték, csak egy része is valóra válik, nem a medve bőrire ittak négy nap, négy éjjel itt az egybegyűltek.

A várakozásokon túl

a híd átadásának a következményei persze inkább összetettnek mondhatók. Hisz most még csak jóformán a híd áll, a belső tehermentesítő utak kialakítása Esztergomban nagyobb, Párkányban kisebb, ezután végrehajtandó feladatokat ró a városokra. Esztergomban ezt három-négy év alatt gondolják véglegesen megoldani, fele részben állami, fele részben önkormányzati pénzekből.

A párkányi régió aggodalmai leginkább a munkaerő-vándorlással hozhatók összefüggésbe. Mi lesz, ha a magyarországi oldalon már sokkal intenzívebben jelen lévő multik - kihasználva a közelséget - elszívják a kvalifikált és mobilis munkaerőt, azt a réteget, amely eddig sem volt munka nélkül. Hisz a magyar oldalnál jóval magasabb helyi munkanélküliség, mint mindenhol, ott is a kevésbé kvalifikált munkavállalókat sújtja. Vajon kialakul-e, tán épp a híd által, olyan gazdasági szerkezet, melyben a most születő kis- és középvállalkozások ez irányban is felszívó erőt jelenthetnek?

A frissen formálódó közösségben milyen természetű dominancia fejlődik majd ki? Milyen fokú veszteségei, hány konkrét vesztese lesz a gazdasági szerkezet átalakulásának?

Az ünnep megvolt, a feladatok adottak, ha azt nézzük, hogy a híd felépüléséért a két város mit tett, a jövőt sem kell annyira félteni. A tudatos regiófejlesztés szükségességének tudata az együttélés szerves részeként láthatóan kódolva van a környék valóságos protagonistáiban, ezért hihető, hogy itt majd hídvámot a híd ád. Most még elég örülni és bizakodni.

- ts -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.