Szőcs Géza kilenc bűne

  • narancs.hu
  • 2012. június 13.

Belpol

A távozó Szőcs Géza kétéves ténykedése igen komoly károkat okozott a magyar kultúrának. Kilenc nyomós okkal érvelünk.

A kulturális államtitkár nem csupán bejelentette lemondását, hanem előzékenyen mindjárt kétéves tevékenykedésének mérlegét is megvonta. A Szőcs Géza által Szőcs Gézáról felfestett kép felettébb diadalmas: állítása szerint egyebek mellett ő akadályozta meg hősies két kezével Alföldi Róbert leváltását a Nemzeti Színház éléről, fontos (mármint neki fontos) filmeknek biztosított támogatást, továbbá megmentette az 56-os Intézetet, sőt − és ez tényleg rendkívüli hazafias tett − menteni próbálta az író Csurkát a kortárs nácizmusnak hazánkban utat törő politikus Csurkától. Volt pár kisebb melléfogás talán − vélte a távozó államtitkár −, de hát a legjobb családokban is megesik ilyesmi, kár is ezekre pazarolni a szót. Legalábbis szerinte.

Mi viszont úgy látjuk, hogy igenis érdemes lajstromba szedni Szőcs Géza tevékenységének a magyar kultúra számára jelentős károkat okozó legsötétebb állomásait.

Irodalom

1. Azt például, hogy idén és tavaly fogta magát, és csak azért is belerondított a számos írószervezet konszenzusos döntésével József Attila-díjra felterjesztettek névsorába. Itt kihúzott, ott beírt, az eljárás otrombaságán joggal háborgó Kukorelly Endrének pedig bicskanyitogatóan pökhendi levélben válaszolt.

2. Hogy néhány hete végigrodeózott („ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánom...”) Romániában Nyirő József hamvaival, és láthatóan képtelen volt megérteni, miért rendkívül káros, ha a nyilaskormány egyik legodaadóbb hívének ravatala mellett díszőrséget állnak a magyar állam reprezentatív képviselői.

3. Hogy megspórolta az értelmes válaszadást arra a kérdésre, miért is kell az egyebek mellett a magyar irodalom külföldi fordítóit és kiadóit támogató, valamint irodalmunk külföldi marketingjét szervező Magyar Könyv Alapítványt ellehetetleníteni.

Színház

4. Hogy regnálása idején bezárt a Budapesti Kamaraszínház és a Játékszín. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium 2012. január 1-jétől bontotta fel a két fővárosi színház szerződését, amellyel a tárca 477 millió forintot takarított meg.

5. Ott volt aztán a hírhedt Trafó-ügy: jól emlékszünk rá, hogy Szőcs még tavaly márciusban lebegtette meg a parlamentben, hogy Bozsik Yvette-nek és Markó Ivánnak szánná a Szabó György által amúgy kiválóan vezetett Trafót. Az ügy jelentős sajtóvisszhangot váltott ki. Bozsik végül is megkapta a Trafót, hogy aztán néhány hét múltán, az intézménynek és a budapesti kulturális életnek is károkat okozva szépen visszalépjen.

6. Nehéz megfeledkezni továbbá arról, hogy Szőcs államtitkársága alatt kezdett elsorvadni a hazai alternatív színházi szféra, és került Vidnyánszky Attila (színház)politikailag is túlsúlyos hatalmi pozícióba.

Múzeumok

7. Szőcs Géza államtitkárságával kezdődött a megyei múzeumok hálózatának leépítése, kivéreztetése, amiről szintén írtunk korábban itt és itt.

8. Továbbá emlékezhetünk arra is, hogy a Műcsarnok tulajdonosa, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 2010 végén érvénytelennek minősítette az intézmény ügyvezető igazgatói posztjára kiírt pályázatot, mert egyik pályázat sem felelt meg Szőcs Géza ízlésének.

Film

9. Végezetül annak is itt kell szerepelnie, hogy Szőcs Géza tehetetlenül szemlélte, ahogy az egész magyar játékfilmgyártást egyetlen (Andy Vajna nevű) ablak mögé kényszerítették.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.