„Fegyelmezett csapatjátékos vagyok” – L. Simon révbe ért

  • narancs.hu
  • 2012. június 13.

Belpol

Költő után költő: Szőcs Gézát L. Simon László váltja a kulturális államtitkárság élén. A Narancs eddig is őszinte érdeklődéssel figyelte gyorsan felívelő politikai karrierjét.

Ha költőként nem is, irodalmi szervezőként, a Fiatal Írók Szövetsége elnökeként és az Írószövetség titkáraként az irodalmi közélet ismert figurája volt, amikor fideszes képviselőnek állt. Megjelenése a politikában csak a külső szemlélő számára váratlan, karrierje azonban valóban meglepően éles szögben, üstökösszerűen ívelt felfelé. És most a csúcsra ért.

false


Fotó: Németh D

A fülkeforradalom után a parlament kulturális bizottságának elnökeként tevékenykedett. Lapunknak a sukorói kaszinóprojekttel kapcsolatban is kifejtette különvéleményét, mondván, ő „nem fekete-fehéren” látja a dolgokat, mint frakciótársai. Decemberben a médiatörvényről beszéltünk vele hosszabban, de vallott az új szerepből fakadó nehézségeiről is: „Ebben a helyzetben tudomásul kell venni, hogy a politikai tevékenység során nem mindig tudom a saját véleményemet érvényesíteni.”

Egy évvel később, 2011 novemberében már mint a Nemzeti Kulturális Alap új elnökét is kérdeztük. Itt bátor kritikusként állt elénk: „Sajnos az önkritika nem nagy erőssége a magyar politikának, ezért sokan nem fogják érteni, miért mondom ki a véleményemet ilyen szabadon. Szerintem jó az, hogy a Kerényi Imréével ellentétes véleményemet meg tudom fogalmazni, és hogy azt a miniszterelnök is meghallgatja. Ez a vita is megmutatja a Fidesz néppárti jellegét és a sokszínűségét.” De azt azért hozzátette: „Egyébként fegyelmezett csapatjátékos vagyok, és megszavazom azt is, ami nekem nem tetszik.”

A kritika nagy barátja így bizonyára örült neki, amikor megírtuk, hogy saját egykori szervezete, az Írószövetség kiszorítja a többi írószervezetet az NKA irodalommal foglalkozó kollégiumaiból, vagy amikor megemlékeztünk elbűvölő vitatechnikájáról egy politikai költészetről szóló beszélgetésen, ahol a cikkünk címét adó felejthetetlen mondat is kiröppent fogai kerítésén, Kukorelly Endrének címezve: Hova riszálod a fenekedet, Bandi?

De a politika mellett az örök dolgokra is figyelmeztünk, L. Simon Lászlóval együtt. Zsebmikszáth című kritikánkban méltattuk esszéírói erényeit, és az ő hatására végre beláttuk, amit Csurkának makacsságunkban nem hittünk el, tudniillik, hogy a magyarság megrontói „a mai világ nemzetek feletti hatalmaskodói”, akik „az emlékezetünk átformálását tűzték ki célul”, és azt, hogy „importáljuk más népek ünnepeit”.

Kritikusunk azt írja: A jórészt a fülkeforradalom előtt született írások indoklást sem igénylő alapvetése, hogy Magyarország anyagi és szellemi válságban hentergő, megváltásra váró ország. A „rendszerváltásnak csúfolt sunyi hatalomátmentés” után, „az önbecsülésétől látszólag végképp megfosztott hazában”, „demokratikusnak csúfolt jelenünkben” „komor és szellemtelen mindennapokat” élünk. De van remény! Ahogy egy 2007-es írását zárja a legsötétebb években is bizakodó szerzőnk: „Innen kell valahogy feltérdelni, majd lassan felállni. »Isten, áldd meg a magyart!«”

Ebben az ünnepi hangulatban kívánunk L. Simon Lászlónak elődjéhez méltó, eredményes munkát!

Hova riszálod a fenekedet, Bandi?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.