Amnesty: az európai országok bűnrészesek a líbiai horrorban
Lampedusa kikötőjében

Amnesty: az európai országok bűnrészesek a líbiai horrorban

  • MTI
  • 2017. december 12.

Bűn

Az európai kormányok bűnrészesek a líbiai hatóságok által nyomorúságos körülmények között fogva tartott, több tízezer menekült és menedékkérő kínzásában és bántalmazásában – írja az Amnesty International nemzetközi emberi jogi szervezet kedden kiadott jelentésében.

A jelentés szerint az európai kormányok támogatják a líbiai parti őrség, a befogadótáborokat őrzők és az embercsempészek bántalmazásra és kizsákmányolásra épülő rendszerét azáltal, hogy megakadályozzák a menekülteket és menedékkérőket abban, hogy eljussanak Európába.
John Dalhuisen, az Amnesty International európai igazgatója szerint az európai kormányok tisztában vannak azzal, hogy Líbiában több százezer ember él a hatóságoknak, milíciáknak, különböző fegyveres csoportoknak és embercsempészeknek kiszolgáltatva. Azzal, hogy aktívan támogatják is a líbiai hatóságokat abban, hogy megakadályozzák ezeknek az embereknek az Európába jutását, bűnrészesek az elkövetett bűncselekményekben.
A jelentés szerint az illegális határátlépés büntethetővé tétele – kiegészülve az emberkereskedelem áldozatai és a menedékkérők védelmét garantáló szabályok teljes hiányával – tömeges, önkényes és határozatlan ideig tartó fogva tartást eredményez a líbiai területen. Jelenleg mintegy 20 ezer embert tartanak fogva a túlzsúfolt táborokban, ahol kínzásokról, kényszermunkáról, zsarolásokról és kivégzésekről számolnak be.
„Az európai kormányok egyértelművé tették prioritásaikat, amikor anélkül, hogy elvárnák a líbiai hatóságoktól a jogsértések felszámolását, támogatják az emberek csapdába esését. Számukra a legfontosabb a Földközi-tengeren vezető migrációs útvonal lezárása, az pedig egyáltalán nem érdekli őket, hogy ezzel milyen szenvedést okoznak” – fogalmazott Dalhuisen.
Az Amnesty szerint az európai országoknak újra kell gondolniuk a Líbiával kötött migrációs megállapodásaikat, és lehetővé kell tenniük, hogy az emberek legális csatornák igénybevételével eljuthassanak Európába, például áttelepítések révén. Követelniük kell, hogy a líbiai hatóságok vessenek véget az önkényes fogva tartásoknak, engedjék szabadon a táborokba zárt külföldieket, és engedjék az ENSZ-nek, hogy háborítatlanul végezhesse a munkáját.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, egy német jogvédő szervezet szerint a határkerítésen átjutó menekülteket Magyarországon is megverik, rugdossák és illegálisan visszatoloncolják őket Szerbiába.

Német jogvédők: Magyarországon verik a menekülteket

Gumibot, gázspray, elektrosokk, szabadjára engedett rendőrkutyák, illegális kitoloncolás, kiskorú áldozatok a magyar–szerb határon.

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.