Beismerte, hogy ölt, most mégsem ítélték el

Bűn

A rendészeti szakközépiskolában érettségizett gyulai fiatal a gyilkosságra nem tud magyarázatot adni, másra igen. Az ügyet tovább vizsgálják.

Eredetileg ítélethozatalra készült szerdán a Szegedi Ítélőtábla egy emberölés ügyében, végül mégis elnapolta a döntést.

Az eset, amelyet a szegedi bírók tárgyaltak, 2020. május 30-án éjjel történt Gyulán. Az akkor húszéves R. R., aki rendészeti szakközépiskolát végzett, és épp leérettségizett, két ismerősével ünnepelt. Hajnalban elmentek R. R. lakásához, cigarettáért, majd visszaindultak a belvárosba.

Közben R. R. – aki ivott is, gyógyszert is vett be – egy késsel, amit otthon vett magához, többször megszúrta egyik társát. A másik barátja megrémült, hívni akarta a mentőket, de R. R. őt is megsebesítette az arcán, és futott is a menekülő után egy ideig, míg az be nem mászott egy kerítésen. R. R. egy szomszédtól, aki látta ezt, de a körülményekkel nem lehetett tisztában, udvariasan elnézést kért a hajnali hangoskodásért.

Mint akkor megírtuk, a sebesült férfi pont a Magyar Narancs munkatársának udvarára menekült be, aki akkor így örökítette meg a történteket: 

Az először megszúrt fiatal végül elvérzett, meghalt. Gyilkosa visszament, talicskát hozott otthonról, eltolta a holttestet egy szelektívhulladék-gyűjtő szigethez, letakarta háztartási szeméttel, hazament, elköszönt a húgától. A rendőrök később édesanyja telefonján keresztül tudtak vele beszélni. A városból kivezető főút mellett gyalogolt, és azt mondta, öngyilkos lesz, mert nagyon nagy butaságot csinált. Mikor elfogták, nála volt a kés.

A Gyulai Törvényszék idén márciusban aljas indokból, több emberen elkövetett emberölés kísérlete miatt 18 év fegyházra ítélte R. R.-t. Az ügyészség, Szilágyi Lajos ügyész az elsőfokú ítélet súlyosbításáért, a vádlott és védője pedig enyhítésért fellebbezett.

A Szegedi Ítélőtábla két nappal a mostani tárgyalás előtt hetvenoldalas igazságügyi szakértői jelentésen alapuló bizonyítási indítványt kapott R. R. új ügyvédjétől. Dávidházi Richárd azt indítványozta, a Benedek Tibor bíró vezette tanács hallgasson meg újabb igazságügyi szakértőt az esettel kapcsolatban, illetve vegye figyelembe az általa felkért szakértő véleményét.

Módosította eddigi vallomását R. R. is. Beismerte barátja megölését, és megmondta, nem is azért szúrt, mert védenie kellett volna magát. Mint mondta, tettére nem tud „magyarázatot adni”. Azt viszont határozottan állítja, hogy a másik fiút nem akarta megölni. Amikor futott utána, csak beszélni akart vele. A kést addigra eldobta. Később vette ismét magához, amikor visszament a holttestért, hogy ne hagyjon bizonyítékot a helyszínen.

 
A tárgyaláson a vádlottat videókapcsolattal hallgatták meg. Nem járult hozzá, hogy a fényképen szerepeljen.
Fotó: a szerző felvétele 

A bíróság úgy döntött, felkéri az ügy eddigi két szakértőjét, reagáljanak az ügyvéd beadványában olvasható szakértői véleményre, részletesen kifejtve, mit gondolnak. Jövő februárban folytatódik a tárgyalás.

Már nem a gyilkosság körülményei a döntőek: azt kell megítélni, hogy a másik fiút miért, milyen szándékkal bántotta R. R.. Mert ha az bizonyosodik be, hogy tényleg nem akarta megölni, akkor egy emberölés és egy könnyű testi sértés miatt kell felelnie. Ez akár feleakkora időtartamú büntetéssel is járhat, mint ha több emberen, aljas indokból elkövetett emberölés kísérletében találná bűnösnek a bíróság.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.