Holland fiatalok randalíroztak a kijárási tilalom miatt, felgyújtottak egy tesztközpontot

  • narancs.hu
  • 2021. január 24.

Bűn

Amszterdamban vízágyút, Eindhovenben könnygázt vetettek be a hatóságok.

Hollandiai fiatalok egy csoportja felgyújtotta a közép-hollandiai Urk kisváros szabadtéri koronavírus-tesztközpontját, tiltakozásul a szombaton bevezetett kijárási tilalom ellen, írta vasárnap a Dutchnews holland hírportál.

A helyi rendőrség tájékoztatása szerint a fiatalok a város kikötőjében gyűltek össze szombat este 9-kor, fél órával a kijárási tilalom kezdete után kövekkel és petárdákkal dobálták a rendőröket, így végül a rohamosztagot vetették be ellenük a hatóságok. Két embert őrizetbe vettek, és büntetéseket róttak ki a résztvevőkre.

Hollandiában a kijárási tilalom első estjén számos tiltakozás, szabálysértés és garázdaság történt országszerte, a rendőrség beszámolói szerint 25 embert állítottak elő és mintegy 3600 bírságot szabtak ki szabályszegésért. A dél-hollandiai Stein városában is összetűzésbe torkollott egy százfős illegális rendezvény feloszlatása.

A Guardian híradása szerint vasárnap további tüntetések, zavargások voltak az országban. Amszterdamban több százan gyűltek össze, hogy tiltakozzanak a lezárások ellen, a rendőrség vízágyút és kutyákat vetett be a tüntetők ellen.

Eindhovenben könnygázt használt a rendőrség a szintén több százas tömeggel szemben, ott 30 embert állítottak elő. A központi pályaudvar közelében autókat gyújtottak fel, jelentette egy helyi tévéadó alapján az AFP. 

A holland kormány hosszas megfontolás után döntött arról a múlt héten, hogy bevezeti a kijárási tilalmat este fél 9 és reggel fél 5 között, hogy elkerüljék a vírusmutációk terjedését.

Az országban továbbra is magas, közel ötezer körül van az új fertőzések napi átlaga.

Vasárnapi adatok szerint naponta mintegy 80-an haltak bele a fertőzésbe az elmúlt héten, és 2343 fertőzöttet kezelnek kórházakban. (MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.