Megrongálták a balfi holokauszt-emlékművet

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 28.

Bűn

Itt verték agyon Szerb Antalt. Most valakik ledöntöttek és összetörtek három kőtáblát.

Valakik tegnap megrongálták a balfi holokauszt-emlékművet, amely 1948 óta áll a Sopron melletti településen. Balfon gyilkolták meg a munkaszolgálaton lévő Szerb Antalt 1945-ben, a helyi temető melletti emlékmű – vagyis a kőtáblák – pedig a meggyilkolt kényszermunkásoknak állít emléket. A Köztérkép.hu-ra is felkerült egy fotó, amin látszik, hogy az emlékmű egy részét megrongálták, három kőtáblát összetörtek.

Az emlékmű még 2010-ben

Az emlékmű még 2010-ben

Fotó: MTI/Manek Attila

A Miniszterelnökség közleményben azt írta, a kormány mélyen elítéli a nemzeti történelmi és irodalmi emlékhelyen álló szoboregyüttes vasárnapi vandál megrongálását, és együtt érez a magyar határvidék egykori munkatáboraiban meggyilkolt zsidó kényszermunkások és más foglyok hozzátartozóival, valamint az emlékhely alkotóival. Bíznak abban, hogy a hatóságok mielőbb elfogják és felelősségre vonják a tetteseket.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.