Kinek a veresége? – Vidd haza Amszterdamot!

  • Szabó Gábor
  • 2013. október 14.

C-közép

A magyar futball és a közbeszéd immár a pénteki csúfos vereség felelőseit keresi. Attól félünk, hogy megtaláltuk őket.

Nem lenne túl nagy kunszt és legfőképp nem volna elegáns, így pár nappal az 1-8 (vagy 8-1, kinek hogy nem tetszik) után belerúgni még egy jó nagyot azokba, akik ott voltak pénteken Amszterdamban, és voltak oly szerencsétlenek, hogy pályára is kellett lépniük. Az sem jogosítana fel semmi ilyesmire, (sőt) hogy mi bizony már előre megmondtuk. Az érintettek pillanatnyilag védekezésre képtelenek, mivel az ország java része már a nyilvános megkövezést is szerény büntetésnek gondolná, a konszenzus valahol a kerékbetörés környékén látszik körvonalazódni.

Hiszen a fiúk szégyent hoztak Magyarországra – ezt kortól, nemtől, bélyeggyűjtemény méretétől, politikai hovatartozástól függetlenül mindenki tényként könyveli el. Pedig nincs így.

Nyilván nem a szégyen hibázik, mert az megvan/megvolt, kár is volna vitát nyitni róla. Hanem az, hogy hozták. A gond a személyraggal volna. És nem azért, mert mi ugye győzünk, kikapni viszont már ők kapnak ki, legyen szó akár labdarúgóról, akár kézilabdázóról, akár üvegfúvóról.

A probléma most ennél sokkal mélyebb.

Lehet persze úgy gondolni, hogy pénteken Amszterdamban alávaló, munkakerülő, ingyenélő senkiháziak léptek pályára, akik megalázó vereséget szenvedtek inkább, mintsem hogy kihajtsák magukat és összekócolják frissen belőtt sérójukat, csak nem érdemes.

Pénteken Amszterdamban ugyanis mi léptünk pályára. Azok közülünk, akik ezt a futball nevű játékot a legmagasabb szinten űzik. Jó, nyilván voltak néhányan, akik ilyen-olyan okból éppen nem álltak a kapitány rendelkezésére, de ez most nem igazán fontos. Nem tartozik a lényeghez. A lényeg ugyanis az, hogy pillanatnyilag nem akad közülünk senki, aki ki tudott volna nevelni legalább egy nemzetközi szintű balbunkót. És erről aligha Guzmics vagy Devecseri tehet. Őket csak szánja az ember meg szégyelli magát helyettük, mint mondjuk a színész helyett, aki éppen belesült a szövegébe.

Ez a vereség nem pusztán azoké, akik elszenvedték vagy nem pusztán a szűken vett közegé, vagy azoké, akik bármilyen formában közreműködtek abban, hogy ez a bizonyos közeg ilyen mélyre süllyedhetett. Ez a vereség mindannyiunké. Hiszen azt, hogy ez a közeg ilyen mélyre süllyed, azt látta, láthatta az elmúlt húsz-harminc évben mindenki. Csak nem tett vagy nem tudott ellene tenni semmit.

Ezért kaptunk ki mi így mindannyian magyarok, pénteken, de nagyon.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.