Ellenzéki generációváltás

  • Ara-Kovács Attila
  • 2011. december 12.

Diplomáciai jegyzet

Főként azok a legszakképzettebb, 25–40 év körüliek mondták fel hallgatólagos kiegyezésüket Putyinnal, akik eddig távol tartották magukat a politikától. Most viszont mindenütt ott látni őket a tömegtüntetéseken. A szovjet érában szocializálódott emberjogi aktivisták – életkoruknál fogva – lassan letűnnek a színről; elkötelezett szerepüket a jelek szerint ma e generáció fogja átvenni.

Abban, ami december 4-én Oroszországban történt nincs semmiféle meglepő. Számos külső szemlélő – miként e sorok írója is – ugyanakkor zavartan és némi rossz érzéssel szembesül korábbi gondolataival, mert a világos előrejelzések dacára az ellenzék részéről nem feltételezett ilyen hatékony és koncentrált támadást a Vlagyimir Putyin és Dmitrij Medvegyev nevével fémjelzett „tandemokrácia” ellen. Persze még a legérintettebbek, az orosz elnök és a miniszterelnök fejében sem fordult meg ilyesmi, annak dacára, hogy a közvélemény-kutatások egyértelműen jelezték: igen sokan képtelenek megbocsátani Putyin arrogáns cinizmusát és azt, ahogyan ismét az élre tör.

 

Sőt, talán a cinizmusnál is élesebb jelzőt kellene találni e döntésre, elvégre Putyinnak különösebb előnye aligha származik majd abból, hogy Medvegyevet magával váltja le, ismét az elnöki székbe ülve. Igaz, a legfontosabb jogosítványok az elnök kezében összpontosulnak, ám azt soha senki sem gondolta komolyan, hogy Medvegyev bármit is léphetne Putyin jóváhagyása nélkül. A két ember között persze volt stílusbeli különbség, Medvegyev mértéktartásának fényében nemegyszer vált égbekiáltóan primitívnek Putyin mértéktelensége, de a putyinizmus kiépülését és a populizmus diadalát mindez jottányit sem akadályozta. Sőt, az orosz „irányított demokrácia” Medvegyev megnyerő modorában előadva olykor segített leszerelni a harsány ellenkezést.

 

Sokan még emlékeznek azokra a megdöbbentő kijelentésekre, amelyekre nem egy – egyébként nagyszerű – orosz művész, közszereplő ragadtatta magát akkor, amikor 2008-ban Putyin átadta az elnöki széket Medvegyevnek. A nagyszerű filmrendező, Nyikita Mihalkov „könyörgése” volt a legdermesztőbb; arra kérte Putyint, hogy tekintet nélkül az orosz alkotmányra, maradjon továbbra is pozíciójában, hisz csak egy ilyen ember mentheti meg a hazát. Mihalkov alakítása rettenetes volt, és még rettenetesebbé tette az orosz valóságot az, hogy meg lehetett érteni könyörgését. 2008 tavaszára Oroszország már jócskán kilábalt a 90-es évek eleje óta tartó káoszból, a kőolaj- és földgázszállítmányoknak hála megállította a társadalom elszegényedését és megfékezte a szélsőségeseket – főként a nacionalistákat és a kommunistákat –, hogy valóra váltsák ostoba ígéreteiket.

 

Mindennek persze megvolt az ára: lassan, de biztosan teljesen felőrlődött a civil társadalom, cserében mindezért a kormányzó hatalom – az elnök, a miniszterelnök és a mögöttük álló kormánypárt, az Egységes Oroszország – szépen nemzetire vikszelte az orosz hétköznapokat, és újra elővette azokat a birodalmi ábrándokat, amelyeket a kommunisták sem tagadtak meg soha. Ez vezetett el az idei december 4-hez, amelyen úgy győzött az Egységes Oroszország és a tandemokrácia lovagjai, hogy az felért egy nagyon nagy vereséggel. Okkal mondja a német származású, de magát liberális és nyugatos orosz hazafinak valló Konsztantyin von Eggert, hogy „Putyin úr elmulasztotta a találkozót a történelemmel”.

 

Jelenleg tízezrek tartanak szinte naponta felvonulásokat országszerte, de persze leginkább Moszkvában és Szentpéterváron, egyre több bizonyítéka kerül elő a kormánypárt érdekében elkövetett választási csalásoknak, és bár az elnök – mentve a menthetetlent – vizsgálatokat ígért, a bizalom elszállt. Főként azok a szakképzett, 25–40 év körüliek mondták fel hallgatólagos kiegyezésüket Putyinnal, akik eddig távol tartották magukat a politikától. Most viszont mindenütt ott látni őket a tömegtüntetéseken. A szovjet érában szocializálódott emberjogi aktivisták – életkoruknál fogva – lassan letűnnek a színről; elkötelezett szerepüket a jelek szerint ma e generáció fogja átvenni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.