Ellenzéki generációváltás

  • Ara-Kovács Attila
  • 2011. december 12.

Diplomáciai jegyzet

Főként azok a legszakképzettebb, 25–40 év körüliek mondták fel hallgatólagos kiegyezésüket Putyinnal, akik eddig távol tartották magukat a politikától. Most viszont mindenütt ott látni őket a tömegtüntetéseken. A szovjet érában szocializálódott emberjogi aktivisták – életkoruknál fogva – lassan letűnnek a színről; elkötelezett szerepüket a jelek szerint ma e generáció fogja átvenni.

Abban, ami december 4-én Oroszországban történt nincs semmiféle meglepő. Számos külső szemlélő – miként e sorok írója is – ugyanakkor zavartan és némi rossz érzéssel szembesül korábbi gondolataival, mert a világos előrejelzések dacára az ellenzék részéről nem feltételezett ilyen hatékony és koncentrált támadást a Vlagyimir Putyin és Dmitrij Medvegyev nevével fémjelzett „tandemokrácia” ellen. Persze még a legérintettebbek, az orosz elnök és a miniszterelnök fejében sem fordult meg ilyesmi, annak dacára, hogy a közvélemény-kutatások egyértelműen jelezték: igen sokan képtelenek megbocsátani Putyin arrogáns cinizmusát és azt, ahogyan ismét az élre tör.

 

Sőt, talán a cinizmusnál is élesebb jelzőt kellene találni e döntésre, elvégre Putyinnak különösebb előnye aligha származik majd abból, hogy Medvegyevet magával váltja le, ismét az elnöki székbe ülve. Igaz, a legfontosabb jogosítványok az elnök kezében összpontosulnak, ám azt soha senki sem gondolta komolyan, hogy Medvegyev bármit is léphetne Putyin jóváhagyása nélkül. A két ember között persze volt stílusbeli különbség, Medvegyev mértéktartásának fényében nemegyszer vált égbekiáltóan primitívnek Putyin mértéktelensége, de a putyinizmus kiépülését és a populizmus diadalát mindez jottányit sem akadályozta. Sőt, az orosz „irányított demokrácia” Medvegyev megnyerő modorában előadva olykor segített leszerelni a harsány ellenkezést.

 

Sokan még emlékeznek azokra a megdöbbentő kijelentésekre, amelyekre nem egy – egyébként nagyszerű – orosz művész, közszereplő ragadtatta magát akkor, amikor 2008-ban Putyin átadta az elnöki széket Medvegyevnek. A nagyszerű filmrendező, Nyikita Mihalkov „könyörgése” volt a legdermesztőbb; arra kérte Putyint, hogy tekintet nélkül az orosz alkotmányra, maradjon továbbra is pozíciójában, hisz csak egy ilyen ember mentheti meg a hazát. Mihalkov alakítása rettenetes volt, és még rettenetesebbé tette az orosz valóságot az, hogy meg lehetett érteni könyörgését. 2008 tavaszára Oroszország már jócskán kilábalt a 90-es évek eleje óta tartó káoszból, a kőolaj- és földgázszállítmányoknak hála megállította a társadalom elszegényedését és megfékezte a szélsőségeseket – főként a nacionalistákat és a kommunistákat –, hogy valóra váltsák ostoba ígéreteiket.

 

Mindennek persze megvolt az ára: lassan, de biztosan teljesen felőrlődött a civil társadalom, cserében mindezért a kormányzó hatalom – az elnök, a miniszterelnök és a mögöttük álló kormánypárt, az Egységes Oroszország – szépen nemzetire vikszelte az orosz hétköznapokat, és újra elővette azokat a birodalmi ábrándokat, amelyeket a kommunisták sem tagadtak meg soha. Ez vezetett el az idei december 4-hez, amelyen úgy győzött az Egységes Oroszország és a tandemokrácia lovagjai, hogy az felért egy nagyon nagy vereséggel. Okkal mondja a német származású, de magát liberális és nyugatos orosz hazafinak valló Konsztantyin von Eggert, hogy „Putyin úr elmulasztotta a találkozót a történelemmel”.

 

Jelenleg tízezrek tartanak szinte naponta felvonulásokat országszerte, de persze leginkább Moszkvában és Szentpéterváron, egyre több bizonyítéka kerül elő a kormánypárt érdekében elkövetett választási csalásoknak, és bár az elnök – mentve a menthetetlent – vizsgálatokat ígért, a bizalom elszállt. Főként azok a szakképzett, 25–40 év körüliek mondták fel hallgatólagos kiegyezésüket Putyinnal, akik eddig távol tartották magukat a politikától. Most viszont mindenütt ott látni őket a tömegtüntetéseken. A szovjet érában szocializálódott emberjogi aktivisták – életkoruknál fogva – lassan letűnnek a színről; elkötelezett szerepüket a jelek szerint ma e generáció fogja átvenni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.