Ellenzéki generációváltás

  • Ara-Kovács Attila
  • 2011. december 12.

Diplomáciai jegyzet

Főként azok a legszakképzettebb, 25–40 év körüliek mondták fel hallgatólagos kiegyezésüket Putyinnal, akik eddig távol tartották magukat a politikától. Most viszont mindenütt ott látni őket a tömegtüntetéseken. A szovjet érában szocializálódott emberjogi aktivisták – életkoruknál fogva – lassan letűnnek a színről; elkötelezett szerepüket a jelek szerint ma e generáció fogja átvenni.

Abban, ami december 4-én Oroszországban történt nincs semmiféle meglepő. Számos külső szemlélő – miként e sorok írója is – ugyanakkor zavartan és némi rossz érzéssel szembesül korábbi gondolataival, mert a világos előrejelzések dacára az ellenzék részéről nem feltételezett ilyen hatékony és koncentrált támadást a Vlagyimir Putyin és Dmitrij Medvegyev nevével fémjelzett „tandemokrácia” ellen. Persze még a legérintettebbek, az orosz elnök és a miniszterelnök fejében sem fordult meg ilyesmi, annak dacára, hogy a közvélemény-kutatások egyértelműen jelezték: igen sokan képtelenek megbocsátani Putyin arrogáns cinizmusát és azt, ahogyan ismét az élre tör.

 

Sőt, talán a cinizmusnál is élesebb jelzőt kellene találni e döntésre, elvégre Putyinnak különösebb előnye aligha származik majd abból, hogy Medvegyevet magával váltja le, ismét az elnöki székbe ülve. Igaz, a legfontosabb jogosítványok az elnök kezében összpontosulnak, ám azt soha senki sem gondolta komolyan, hogy Medvegyev bármit is léphetne Putyin jóváhagyása nélkül. A két ember között persze volt stílusbeli különbség, Medvegyev mértéktartásának fényében nemegyszer vált égbekiáltóan primitívnek Putyin mértéktelensége, de a putyinizmus kiépülését és a populizmus diadalát mindez jottányit sem akadályozta. Sőt, az orosz „irányított demokrácia” Medvegyev megnyerő modorában előadva olykor segített leszerelni a harsány ellenkezést.

 

Sokan még emlékeznek azokra a megdöbbentő kijelentésekre, amelyekre nem egy – egyébként nagyszerű – orosz művész, közszereplő ragadtatta magát akkor, amikor 2008-ban Putyin átadta az elnöki széket Medvegyevnek. A nagyszerű filmrendező, Nyikita Mihalkov „könyörgése” volt a legdermesztőbb; arra kérte Putyint, hogy tekintet nélkül az orosz alkotmányra, maradjon továbbra is pozíciójában, hisz csak egy ilyen ember mentheti meg a hazát. Mihalkov alakítása rettenetes volt, és még rettenetesebbé tette az orosz valóságot az, hogy meg lehetett érteni könyörgését. 2008 tavaszára Oroszország már jócskán kilábalt a 90-es évek eleje óta tartó káoszból, a kőolaj- és földgázszállítmányoknak hála megállította a társadalom elszegényedését és megfékezte a szélsőségeseket – főként a nacionalistákat és a kommunistákat –, hogy valóra váltsák ostoba ígéreteiket.

 

Mindennek persze megvolt az ára: lassan, de biztosan teljesen felőrlődött a civil társadalom, cserében mindezért a kormányzó hatalom – az elnök, a miniszterelnök és a mögöttük álló kormánypárt, az Egységes Oroszország – szépen nemzetire vikszelte az orosz hétköznapokat, és újra elővette azokat a birodalmi ábrándokat, amelyeket a kommunisták sem tagadtak meg soha. Ez vezetett el az idei december 4-hez, amelyen úgy győzött az Egységes Oroszország és a tandemokrácia lovagjai, hogy az felért egy nagyon nagy vereséggel. Okkal mondja a német származású, de magát liberális és nyugatos orosz hazafinak valló Konsztantyin von Eggert, hogy „Putyin úr elmulasztotta a találkozót a történelemmel”.

 

Jelenleg tízezrek tartanak szinte naponta felvonulásokat országszerte, de persze leginkább Moszkvában és Szentpéterváron, egyre több bizonyítéka kerül elő a kormánypárt érdekében elkövetett választási csalásoknak, és bár az elnök – mentve a menthetetlent – vizsgálatokat ígért, a bizalom elszállt. Főként azok a szakképzett, 25–40 év körüliek mondták fel hallgatólagos kiegyezésüket Putyinnal, akik eddig távol tartották magukat a politikától. Most viszont mindenütt ott látni őket a tömegtüntetéseken. A szovjet érában szocializálódott emberjogi aktivisták – életkoruknál fogva – lassan letűnnek a színről; elkötelezett szerepüket a jelek szerint ma e generáció fogja átvenni.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.