Ellenzéki generációváltás

  • Ara-Kovács Attila
  • 2011. december 12.

Diplomáciai jegyzet

Főként azok a legszakképzettebb, 25–40 év körüliek mondták fel hallgatólagos kiegyezésüket Putyinnal, akik eddig távol tartották magukat a politikától. Most viszont mindenütt ott látni őket a tömegtüntetéseken. A szovjet érában szocializálódott emberjogi aktivisták – életkoruknál fogva – lassan letűnnek a színről; elkötelezett szerepüket a jelek szerint ma e generáció fogja átvenni.

Abban, ami december 4-én Oroszországban történt nincs semmiféle meglepő. Számos külső szemlélő – miként e sorok írója is – ugyanakkor zavartan és némi rossz érzéssel szembesül korábbi gondolataival, mert a világos előrejelzések dacára az ellenzék részéről nem feltételezett ilyen hatékony és koncentrált támadást a Vlagyimir Putyin és Dmitrij Medvegyev nevével fémjelzett „tandemokrácia” ellen. Persze még a legérintettebbek, az orosz elnök és a miniszterelnök fejében sem fordult meg ilyesmi, annak dacára, hogy a közvélemény-kutatások egyértelműen jelezték: igen sokan képtelenek megbocsátani Putyin arrogáns cinizmusát és azt, ahogyan ismét az élre tör.

 

Sőt, talán a cinizmusnál is élesebb jelzőt kellene találni e döntésre, elvégre Putyinnak különösebb előnye aligha származik majd abból, hogy Medvegyevet magával váltja le, ismét az elnöki székbe ülve. Igaz, a legfontosabb jogosítványok az elnök kezében összpontosulnak, ám azt soha senki sem gondolta komolyan, hogy Medvegyev bármit is léphetne Putyin jóváhagyása nélkül. A két ember között persze volt stílusbeli különbség, Medvegyev mértéktartásának fényében nemegyszer vált égbekiáltóan primitívnek Putyin mértéktelensége, de a putyinizmus kiépülését és a populizmus diadalát mindez jottányit sem akadályozta. Sőt, az orosz „irányított demokrácia” Medvegyev megnyerő modorában előadva olykor segített leszerelni a harsány ellenkezést.

 

Sokan még emlékeznek azokra a megdöbbentő kijelentésekre, amelyekre nem egy – egyébként nagyszerű – orosz művész, közszereplő ragadtatta magát akkor, amikor 2008-ban Putyin átadta az elnöki széket Medvegyevnek. A nagyszerű filmrendező, Nyikita Mihalkov „könyörgése” volt a legdermesztőbb; arra kérte Putyint, hogy tekintet nélkül az orosz alkotmányra, maradjon továbbra is pozíciójában, hisz csak egy ilyen ember mentheti meg a hazát. Mihalkov alakítása rettenetes volt, és még rettenetesebbé tette az orosz valóságot az, hogy meg lehetett érteni könyörgését. 2008 tavaszára Oroszország már jócskán kilábalt a 90-es évek eleje óta tartó káoszból, a kőolaj- és földgázszállítmányoknak hála megállította a társadalom elszegényedését és megfékezte a szélsőségeseket – főként a nacionalistákat és a kommunistákat –, hogy valóra váltsák ostoba ígéreteiket.

 

Mindennek persze megvolt az ára: lassan, de biztosan teljesen felőrlődött a civil társadalom, cserében mindezért a kormányzó hatalom – az elnök, a miniszterelnök és a mögöttük álló kormánypárt, az Egységes Oroszország – szépen nemzetire vikszelte az orosz hétköznapokat, és újra elővette azokat a birodalmi ábrándokat, amelyeket a kommunisták sem tagadtak meg soha. Ez vezetett el az idei december 4-hez, amelyen úgy győzött az Egységes Oroszország és a tandemokrácia lovagjai, hogy az felért egy nagyon nagy vereséggel. Okkal mondja a német származású, de magát liberális és nyugatos orosz hazafinak valló Konsztantyin von Eggert, hogy „Putyin úr elmulasztotta a találkozót a történelemmel”.

 

Jelenleg tízezrek tartanak szinte naponta felvonulásokat országszerte, de persze leginkább Moszkvában és Szentpéterváron, egyre több bizonyítéka kerül elő a kormánypárt érdekében elkövetett választási csalásoknak, és bár az elnök – mentve a menthetetlent – vizsgálatokat ígért, a bizalom elszállt. Főként azok a szakképzett, 25–40 év körüliek mondták fel hallgatólagos kiegyezésüket Putyinnal, akik eddig távol tartották magukat a politikától. Most viszont mindenütt ott látni őket a tömegtüntetéseken. A szovjet érában szocializálódott emberjogi aktivisták – életkoruknál fogva – lassan letűnnek a színről; elkötelezett szerepüket a jelek szerint ma e generáció fogja átvenni.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.