Kiotó után Durban

  • Ara-Kovács Attila
  • 2011. december 15.

Diplomáciai jegyzet

Korábban a nemzetközi közösség képtelen volt meggyőzni olyan kulcsállamokat, mint az Egyesült Államok, Kína vagy India, hogy csatlakozzanak a Kiotói egyezményhez. Mi történt, hogy az érintett kormányok most mégis meggondolták magukat, s beleegyeztek: az új megállapodás, melyet Durban neve fémjelez majd, 2015-től immáron az ő részvételükkel lépjen érvénybe, majd 2020-tól hatályba?

A válságokba belefáradt európai polgárok szinte észre sem vették az ENSZ által szervezett és a dél-afrikai Durban városában lezajlott klímakonferenciát, illetve azt a tényt, hogy ott olyan változás állt be az eddigi általános magatartásban, amely alapvetően átformálhatja környezetünket – ráadásul pozitív értelemben. Mint ismeretes, korábban a nemzetközi közösség képtelen volt meggyőzni olyan kulcsállamokat, mint az Egyesült Államok, Kína vagy India, hogy csatlakozzanak a Kiotói egyezményhez, mely meghatározta és egyben limitálta az egyes országok által kibocsátható szén-dioxid kvótáját, illetve, ha e limitet az adott állam túllépte volna, akkor e magatartást szankcionálta. Az ekként befolyó – nem csekély – összegeket egyébként olyan beruházásokba forgatták, amelyek csökkenthetik egyebek mellett az üvegházhatást.

 

Az említett három ország nem véletlenül ódzkodott eddig az önkorlátozástól. Az ipari produktivitás visszafogása vállalhatatlan társadalmi kockázatnak tűnt valamennyi eddigi amerikai adminisztráció számára, India és Kína pedig képtelen lett volna megfizetni a bővülő iparuk által elkövetett óriási környezetszennyezés miatti horribilis büntetéseket. Ráadásul a fogyasztói társadalomba épp belépő lakosságukkal sem tudták volna – politikai kockázatok nélkül – elfogadtatni az önkorlátozást.

 

Mi történt, hogy az érintett kormányok most mégis meggondolták magukat, s beleegyeztek: az új megállapodás, melyet Durban neve fémjelez majd, 2015-től immáron az ő részvételükkel lépjen érvénybe, majd 2020-tól hatályba?

 

Amerika esete az egyszerűbb. Már évek óta érzékelhető volt egyfajta elmozdulás a korábbi merev elutasító álláspontról, Barack Obama pedig a 2008-as elnökválasztási kampányban kezet nyújtott azoknak a hazai környezetvédelmi mozgalmaknak, amelyek eddig is felelősségteljesebb magatartást követeltek. Ráadásul Washington számára egyre sürgetőbb lett tompítani azokon a kritikákon, amelyek egyre csak szaporodtak azzal, hogy a világ unipolárissá vált, mindenre kiterjedő amerikai túlsúllyal. Az utóbbi évek termeléscsökkenése is könnyebbé tette az álláspont megváltozását, ugyanakkor persze igaz, hogy a legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó iparágak, az energetika és a hadiipar politikai befolyása megmaradt, s ez még okozhat a jövőben gondokat.

 

Ami a kínai és indiai kormányt illeti, ezeket épp a fogyasztói társadalom otthoni minőségi kibővülése befolyásolta, amikor csatlakoztak a Durbani egyezményhez. A produktivitás korábbi emelkedése egyre nagyobb és nagyobb falusi tömegeket ért el, életformájuk változását – a nyugati szempontból igen primitív feltételek, illetve az ipari szennyeződés növekedése dacára – mindenképpen lehetőségeik bővüléseként élték meg. Mindeközben igencsak oldódott a politikai kontroll is. Ám e folyamatok idővel erőteljes középosztályt hoztak létre – létszámát Kínában 400 millióra becsülik –, amelynek tagjai ma már szeretnének minőségi körülmények között élni. A 2008-as pekingi nyári olimpiai játékok alatt sugárzott képek a fővárost időnként sújtó környezeti katasztrófákról (szmog, homokvihar, légszennyezettség), nemcsak a külvilágot borzasztották el, de komoly hatással voltak a legtöbb kínaira is.

 

A dél-afrikai megállapodás persze csak egy keret, amely annyit fog érni, amennyivel az aláíró államok azt megtölteni képesek lesznek. Viszont a számonkérés lehetősége mindenképpen megnöveli majd azoknak a hivatalos nemzetközi szervezeteknek, illetve az érintett civil társadalmaknak a szerepét és presztízsét, amelyek hivatottak kikényszeríteni az egyezmény betartását.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.