Két üzenet

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. január 23.

Diplomáciai jegyzet

Az orosz történelemben nem példátlan módon megint előkerült valahogy a minden orosz összefogását sürgető felhívás. Hogy most mi ellen kell összefogni? Természetesen ez sem új: azok ellen, akik nem nézik jó szemmel, hogy „a térdelő Oroszország újra talpra álljon”. Akik korlátozni akarják szuverenitását, élősködni akarnak rajta, visszaélve az orosz ember eredendő jóságával és tisztességével.

Az orosz elnöki színrelépések – nem is oly rég – új hagyományt teremtettek. Dmitrij Medvegyev 2009-ben, frissen megválasztott elnökként, cikkben fogalmazta meg vízióját Oroszország jövendő perspektíváiról és azokról az elvekről, amelyek őt személyesen vezetik majd magas tisztsége betöltésekor. Most, 2012-ben, az elnökválasztást megelőző utolsó hetekben látott napvilágot Vlagyimir Putyin miniszterelnöknek – pontosabban szólva az orosz elnöki funkció várományosának – cikke. A két írás nem áll egymástól túl távol: szándékokat és fogadkozásokat összegez mindkettő, számot vetve a realitásokkal, és persze sok tekintetben az illúziókkal; úgy is tekinthetők, mint az uralkodó tandem közös szellemi teljesítményének summázatai. De mégsem teljes egészében.

Számos, stíluson és habituson messze túlmutató különbséget is tükröz a két írás. Sőt az a közeg is, amelyben megjelentek – különösen az orosz politikai törésvonalak szempontjából –, gyökeresen más. Medvegyev a Gazeta.ru portált választotta, melyet frissen indítottak fiatal és dinamikus értelmiségi vállalkozók, s amely azóta is a liberális, világra kitekintő középréteg kedvelt publikációs felülete. Putyin viszont az Izvesztyiját választotta, ezt a „nagyon” kormányközeli lapot, amelynek tulajdonosi köre az elmúlt húsz év során ugyan többször megváltozott, de az újság beállítottságában sosem távolodott el a Kremltől, s főként azok olvassák – sőt írnak bele – ma is, akik számára prioritást élveznek az igencsak konzervatív szovjetorosz, nagyorosz nosztalgiák.

Ennek megfelelően a két írás hangneme és érvrendszere is eltérő. Ám legyünk igazságosak, más és más volt a politikai hangulat is, ami létrejöttüket befolyásolta. Medvegyev cikke a hangnemváltás és a nyugatos nyitás reményeit tükrözte, míg Putyint óhatatlanul befolyásolhatták azok a tömegtüntetések, amelyeket saját bejelentése provokált ki, hogy újra indulni kíván az elnöki pozícióért. Ennek megfelelően – az orosz történelemben nem példátlan módon – nála megint előkerült valahogy a haza – minden orosz összefogását sürgető – felhívása. Hogy most mi ellen kell összefogni? Természetesen ez sem új: azok ellen, akik nem nézik jó szemmel, hogy „a térdelő Oroszország újra talpra álljon”. Akik korlátozni akarják szuverenitását. Akik élősködni akarnak rajta, visszaélve az orosz ember eredendő jóságával és tisztességével.

Medvegyevnél a megközelítés 2009-ben egészen más volt. Egyáltalán nem beszélt „külső ellenség”-ről, a belsőket pedig olyasmikben jelölte meg, mint amilyenekkel az oroszok már hagyományosan rég együtt kényszerülnek élni, mint például a korrupció.

Putyin az erejét („izmait”) újra megmutató Oroszországról beszél, ám írása mögött nem csak egyszerű, jól érthető szólamok állnak. Számára a gazdaság prioritást élvez a demokráciával szemben: először a válságot és az örökölt infrastrukturális bajokat kell orvosolni, s míg Oroszország ezen dolgozik, addig visszafogott módon indokolt viszonyulni a demokratikus jogokhoz – sugallja. Szerinte a következő elnöki periódus fő célja, hogy e stratégia megvalósításához stabil társadalmi többséget teremtsen, ami később elvárásait egy igazságosabb, élhetőbb társadalom vonatkozásában is általánossá teheti. Középosztályt akar, de nem a modernitás, hanem az orosz tradíciók jegyében. Számára nincs cezúra, 1991 decembere, a Szovjetunió felbomlása semmiképp sem az, s ha 2000-ben történt első elnöki fellépését ilyennek is gondolja, azt csak azért teszi, hogy ne valami teljesen újat mutasson fel honfitársainak, hanem olyat, ami egyszerre utal a birodalomépítő cárok Oroszországára, s arra az időszakra, amikor Amerikát kihívó atomhatalommá vált a Szovjetunió.

Putyin cikke ítélet majdnem minden felett, ami az elmúlt négy évben – azaz nem az ő elnöksége alatt – történt, s ígéret arra, hogy a dolgok ezután másként alakulnak. Pedig az aligha állítható, hogy akarata ellenére történtek volna az események. Ugyan látható volt a stílusbeli különbség, de mindezt legfeljebb kommunikációs eltérésként értelmezhettük korábban, semmi többnek. Ilyen körülmények között persze indokolt a gyanú: vajon csak kommunikációs teljesítmény maradna-e a folytatás is?

Az orosz lakosság egy része – tegyük mindjárt hozzá: nem csekély része – ezt másként látja, miként a világ is. A legújabb amerikai stratégiai elemzések már egyértelműen egy ellenségesebb jövőre számítanak; a külpolitikai együttműködés Európával is akadozik. Mindeközben persze Oroszországban egymást érik a negatív rekordok: a termelékenység alig bővül, az ipar szerkezetében semmiféle optimalizálódás sem mutatkozik, a technológia a legnagyobb erőfeszítések ellenére sem javul: egymás után esnek le drága műholdjaik, a retorziótól rettegő tudósok pedig – meghallván az idők szavát – igyekeznek a felelősséget a hibákért mások aknamunkájának, a külföldnek, Amerikának tulajdonítani.

Nagyjából így ölt testet az orosz valóságban az az ige, amit Putyin az Izvesztyijában 2012. január 16-án meghirdetett.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.