Kormánypárti megatüntetések: puszta illúziók

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. február 7.

Diplomáciai jegyzet

„Putyin magatartása félreérthetetlenül sugallja, hogy önmagát fölébe helyezi mindenki másnak, pótolhatatlannak tekinti önmagát és eleve biztos befutónak, aki szilárd kezekkel már jó előre mindent elrendezett; akivel »a jövő elkezdődött«. Afelől sem hagy kétséget, hogy az ország dolgait is ekként fogja intézni: fontolgatás nélkül, »a történelem főutcáján haladva«.”

A decemberi nagy Putyin-ellenes oroszországi tüntetések lendülete egy pillanatra sem csillapodott, viszont alig két hete nagyobbfajta kormánypárti demonstrációk is zajlottak az uráli Jekatyerinburgban és a nyugat-szibériai Kemerovóban, a jelentékeny szénbányászati központban. Megrendezésükre nem a hatalmon lévő Egységes Oroszország párt vállalkozott, és szemmel láthatóan minden hivatalosság igyekezett azt a látszatot kelteni, hogy spontán kezdeményezésekről volt szó. Olyannyira, hogy az uráli tüntetésen maga Putyin meg sem jelent, csak a fotóit lehetett látni a számos transzparens közé illesztve. Az említett igyekezetet némileg lerontotta, hogy gyorsan kiderült: az állami vasút különjáratokat indított, melyek tömegével hozták távolabbi vidékek „dolgozóit” is a spontán tüntetésekre, és a szervezők külön buszjáratok százaira is számíthattak. A nyomok – legalábbis a rendezvény anyagi feltételeinek nyomai – kormányközeli forrásokhoz vezettek, és ezt a független sajtó ki is használta.

Mindennek dacára azokat, akik úgy gondolják, Putyin a legalkalmasabb az elnöki pozícióra, igazából semmilyen racionális érv sem látszik eltéríteni hitüktől. E hit pedig az erőskezű, nemzeti vezető alig árnyalt kultuszának egykor megkopott, ám mára ismét erősödő kliséivel terhes. Az elemzők máris figyelmeztetnek: a jövendő elnök kampánya elfordult a városoktól. Azt követően, hogy a december 4-i választások közel sem hoztak olyan győzelmet, amilyet Putyin a maga számára remélt, ráadásul urbánus tömegek rég nem látott tiltakozását vonta maga után, a vidék szegényebb sorsú polgáraira, munkásokra, a még megmaradt parasztságra, vidéki fiatalokra, közalkalmazottakra, a nyugdíjasokra és általában a munkahelyeiket féltőkre koncentrál majd a kampány. Azokra tehát, akik hagyományosan képtelenek önmagukat megvédeni, így reményeiket egy, az illúzióiknak megfelelő, mindenen átgyalogló kormányba vetik, amely nem is ígérhet nekik mást, mint puszta illúziókat.

A miniszterelnök ennek megfelelően legutóbbi beszédeiben már meg is vonta azt a határt, ami politikájának támogatói és annak ellenzői között húzódik. A két főváros – Moszkva és Szentpétervár – az ellenfél; a vidék a barát. A két nagyváros lázadozó tömegei – akik ma is közel akkora létszámban zúdulnak a terekre, mint december 4-ét követően – jelentik Putyin számára az „őket”; minden más szerinte a „mi” kategóriájába sorolható. A Kommerszant rádió liberális kommentátora, Konsztantyin von Eggert szellemesen azt írja: kik is ezek az „ők”? Az iPodot használók, az idegen nyelveket – főként az angolt – beszélők, azok, akik vodka helyett tejet isznak, akik külföldi lapokat olvasnak és a BBC-ből, a CNN-ből igyekeznek értesüléseiket beszerezni a világ dolgairól. Vagyis a középosztálynak a harmincas-negyvenes esztendejükben járó vállalkozó tagjai és természetesen az értelmiség. Ők az „ők”, ők az ellenség…

Mindebből logikusan következik az is, hogy Putyin – szemben a korábbi kampányok szereplőivel – már jó előre kijelentette: nem hajlandó senkivel sem nyilvános vitát folytatni programjáról, az ország jövőjéről. Magatartása félreérthetetlenül sugallja, hogy önmagát fölébe helyezi mindenki másnak, pótolhatatlannak tekinti önmagát és eleve biztos befutónak, aki szilárd kezekkel már jó előre mindent elrendezett; akivel „a jövő elkezdődött”. Afelől sem hagy kétséget, hogy az ország dolgait is ekként fogja intézni: fontolgatás nélkül, „a történelem főutcáján haladva”. Mind-mind olyan jelzők és önmeghatározások ezek, amelyek gyanút és félelmet kelthetnek bárkiben, aki szabad és demokratikus módon működő társadalomban vágyik élni. Vagy akibe szorult szemernyi kultúra, vagy akárcsak némi szemérem.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.