Moszkvai jelentés Magyarországról

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. január 10.

Diplomáciai jegyzet

„A dokumentum főként azért oly tanulságos, mert leleplezi annak a honi politikának a hitványságát, amely haszonleső módon kapkod cinkostársak után, és ellenségnek tekint mindenkit, aki nem pont ilyen. Az orosz jelentéssel Orbán Viktor megkapta, amit érdemelt. És ráadásul azoktól kapta meg, akik semmivel sem különbek nála. Sőt, pont olyanok, mint ő maga.”

Nemrég látott napvilágot az orosz külügyminisztérium évi jelentése az emberi és polgári jogok globális helyzetéről. A gyakorlatot néhány évvel ezelőtt vezették be, illetve minősítette át a putyini vezetés, igazodva a nemzetközi standardokhoz. Hasonló jelentéseket a nyugati demokráciák és ezen belül elsősorban az Egyesült Államok kormánya évente szintén közzétesz. Lehet persze ironizálni a dolgon, ám nem érdemes, hisz a moszkvai vezetés is tisztában van vele, hogy jelentéseiket bárki tükörként tarthatja eléjük, ahogy az gyakorta megtörténik. Ugyanakkor tény, hogy e dokumentum sok tekintetben realisztikus képet fest a világról..

Az idei orosz külügyminisztériumi jelentés példátlan élességgel – és egyben példamutató realizmussal – írja le és minősíti az emberi jogok helyzetét Magyarországon. A közel ezer szavas, kifejezetten csak Magyarországgal foglalkozó rész hosszan ecseteli a büntetés-végrehajtási rendszer állapotát, majd kiemeli a cigányság – mint kisebbség – áldatlan helyzetét, amit az ENSZ szakosodott szervezete által megfogalmazott kritikák is állandóan napirenden tartanak. A magyar büntető jogalkalmazás számos strukturális hiányosságát szintén felsorolja a jelentés. Kifejti: „a gyűlölet alapján elkövetett bűncselekményeket a [magyar] büntetőjog nem minősíti, így ilyenformán nem is üldözi. 2010 novemberében az ENSZ emberi jogi bizottsága számára a jogvédelem helyzetének átfogó időszakos áttekintéséhez készült anyagokban a magyar civil jogvédő szervezetek aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a kormányzat a gyűlölet-bűncselekményeket úgy kategorizálja, mint »általánosakat«, ahelyett, hogy besorolná azokat az etnikai csoportokkal szembeni gyűlölet alapján elkövetett bűncselekmények közé”.

A dokumentum szerint mélységes aggodalomra ad okot a magyarországi szólásszabadság helyzete is.  „Minden tiltakozás ellenére a magyar parlament két új törvényt fogadott el a tömegtájékoztatási eszközökről 2010 szeptemberében és decemberében. Ezeket a jogszabályokat kritikával illették a helyi civil jogvédő szervezetek, a sajtó és a nemzetközi közösség is…”

Kirívó példa a Fidesz diktálta sajátos állameszme természetére az is, ahogyan a történelmet úgy igyekszik átírni, hogy a múlt számos, bűnös korszakát dicsőíti, a neki nemtetszőket pedig kriminalizálja. Mindezekre „úgy lehet tekinteni – minősít az orosz külügyminisztérium elemzése –, mint egyértelmű törekvésre, amely a Magyarországot a hitleri Németország oldalán háborúba vivő Horthy-rezsimet, valamint a »zsidó kérdés végleges megoldásában« aktívan részt vevő magyar fasisztákat egyszerűen rehabilitálja”.

A dokumentum szokatlan, nem csak keménysége, de stílusának keresetlensége miatt is. Számos megállapításával lehet vitatkozni, sőt, tekintettel arra, hogy Oroszország sem a makulátlan demokráciáról híres, a tényszerű megállapítások dacára az egészet – mint a képmutatás dokumentumát – akár pellengérre is lehet állítani. Ám ezt egy olyan állam semmiképp sem teheti, amely – épp a nyugattal szemben – nemrég még az orosz lehetőségekben vélte fellelni a megoldást a részben maga okozta általános válság orvoslására. A dokumentum főként azért tanulságos, mert leleplezi annak a honi politikának a hitványságát, amely haszonleső módon kapkod cinkostársak után, miközben ellenségnek tekint mindenkit, aki nem ilyen. Az orosz jelentéssel Orbán Viktor megkapta, amit érdemelt. És ráadásul azoktól kapta meg, akik semmivel sem különbek nála. Sőt, pont olyanok, mint ő maga.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.