Tanácstalan törökök

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. január 2.

Diplomáciai jegyzet

„Erdoğan kiengedte az Atatürk által bezárt szellemet a palackból, a köztársaság számos kulcsintézményét vészesen meggyengítette, mindössze azért, mert frusztrálta, hogy az Európai Unió az orra előtt becsapta az ajtót, a hidegháború vége, illetve a világ egypólusúvá válása pedig némileg inflálta Törökország eddigi szerepét a transzatlanti rendszerben.”

Már egy ideje úgy tűnik, hogy a török elszántság, amely felforgatni látszott Kemal Atatürk egész hagyatékát, megtorpanni látszik. Persze, nem arról van szó, mintha a kormányzó Igazság és Fejlődés Pártja (AKP) lemondott volna stratégiai elképzeléseiről, amelyekkel távolodni igyekezett a Nyugattól, ám az tény: Ankarában is megérezhettek valamit mindannak kockázatosságából, amibe belekezdtek. Csakhogy visszaút már nincsen.


A múlt évi választás az AKP számára igencsak rosszra sikeredett, elveszítette ugyanis addigi magas parlamenti támogatottságát. Pedig a miniszterelnök, Recep Tayyip Erdoğan remélte, hogy a látványos gesztusok, melyeket az iszlám világ felé tett, megerősítik a belé vetett bizalmat azon anatóliai rétegek körében, melyeknek tagjai mindig is inkább muszlim hittestvéreikhez húztak, semmint Európához. És akik gyanakvással figyelték a külföldi egyetemeken – a 20. század közepéig Franciaországban, azt követően pedig az Egyesült Államokban – végzett katonák igen nagy hazai politikai befolyását. És egyértelműen gyűlölték azt a politikai osztályt, amely Izraellel parolázott ahelyett, hogy a palesztinok ügyét tűzte volna zászlajára. Nos, Erdoğan e felismerés szellemében gyakorlatilag lefejezte a hadseregnek az európai védelmi struktúrákba, a NATO-ba beágyazott vezérkarát, a korábbi főtisztek helyére iszlám elkötelezettségűeket helyezett, tavaly pedig – egy a török titkosszolgálat által kitervelt provokatív gázai hajóskaland ürügyén – felmondta az évtizedek óta kiválóan működő stratégiai partnerséget a zsidó állammal.


A jelek szerint azonban a választók nem honorálták eléggé e gesztusokat, Erdoğan pedig – és feltehetően pártja is – most kiutat keres. Ám ha valaki arra gondolna, hogy újabb politikai irányváltás készülne Ankarában, az hiába is keresné ennek egyértelmű jeleit, mert ilyenek egyelőre nincsenek. Viszont annál látványosabb a személyes menekülési pályák utáni kutakodás. Erdoğan komolyan fontolgatja, hogy 2014-ben köztársasági elnökként folytatja majd karrierjét. De ehhez persze eddigi hű szövetségesének és vazallusának, a jelenlegi államfőnek, Abdullah Gülnek kellene valamilyen jövőt kitalálni. Az AKP néhány, Erdoğanhoz közel álló vezetője már nyilatkozgatott is arról, hogy – Putyin és Medvegyev helycseréjéhez hasonlóan – Gül folytathatná akár miniszterelnökként is, ám ez utóbbi e forgatókönyvet egyelőre mereven elutasította. Igaz, mindjárt hozzá is tette: lojális tagja az AKP-nak, s ott fogja munkáját folytatni, ahova a párt majd kinevezi őt.


Pedig kétszer is meg kellene gondolnia, vajon tényleg használhat-e renoméjának egy olyan pozíció megöröklése, melyben legfőbb feladata az lenne, hogy menedzselje azt a káoszt és azt a számos kockázatot, melyet elődjének politikai ostobasága hagyományozott rá. És hogy egyáltalán lenne-e módja sikeres miniszterelnökké válnia ilyen körülmények között. Erdoğan ugyanis kiengedte az 1923-ban Atatürk által bezárt szellemet a palackból, a köztársaság számos kulcsintézményét – mindenekelőtt a hadsereget – vészesen meggyengítette, mindössze azért, mert frusztrálta, hogy az Európai Unió az orra előtt becsapta az ajtót, a hidegháború vége, illetve a világ egypólusúvá válása pedig némileg inflálta Törökország eddigi szerepét a transzatlanti rendszerben.


Tény és való, a török pozíciók erőteljesen meggyengültek a hagyományos nagypolitikai viszonyrendszerben. Oroszországgal szemben immáron nincs szükség egy olyan biztos bástyára, amilyet egykoron az agresszívan dél felé törő Szovjetunió nélkülözhetetlenné tett. Ráadásul az a bonyolult viszony, amelyet Törökország az évtizedek során kialakított a dél-kaukázusi térség népeivel – elkötelezve magát egyesek mellet, míg másokkal szemben tovább ápolva a történelmi sérelmek politikáját – ma inkább tehertételnek számít, semmint előnyös geopolitikai pozíciónak, amilyennek 1989 előtt gyakorta számított.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.