Várhegyi Éva: Ekotrip

Árnyékban élni

Egotrip

"Élet a tőkekivonások árnyékában" címmel adott hírt osztrák anyabankja jelentéséről a magyar Erste. A kutatók azt vizsgálták, hogy a banki kihelyezések válság miatt elkerülhetetlen leépítése mennyire rontotta a kelet-közép-európai régió (Csehország, Horvátország, Magyarország, Lengyelország, Románia és Szlovákia) bankrendszereinek forráshelyzetét.

Az eurózóna több válság sújtotta országával (Írország, Görögország, Portugália, Spanyolország) összehasonlítva a helyzet megnyugtató, az egyetlen kivétel, talán mondanom sem kell, Magyarország. 2011 közepe és 2012 közepe között a külföldi bankok 45 milliárd dollárral (az együttes GDP 4 százalékával) csökkentették a térség hat országába behozott forrásaikat, és ennek 40 százaléka (18 milliárd dollár) éppen a mi bankjainkra jutott. Az alig egy év alatt a GDP 14 százalékára rúgó magyarországi banki forráskivonás okát az Erste Group kutatói a gazdaságpolitika unortodox lépéseire - mindenekelőtt a végtörlesztésre - vezették vissza.

Erre hajaz az MNB tavaly novemberi stabilitási jelentése is, amelyből kiderül, hogy 2010 nyara óta (vagyis a mai kormány regnálása alatt) a magyar bankszektor külföldi forrásai folyamatosan csökkennek: 37 milliárd euróról 22 milliárdra apadtak. Ez idő alatt a vállalati hitelek nálunk 17 százalékkal zuhantak, míg Lengyelországban és Romániában 15 százalékkal nőttek. Bár az összefüggés iránya nem egyértelmű, ti. hogy azért esett vissza a hitelezés, mert elapadtak a források, avagy a hitelek leépítése miatt nem volt elég forrás, ez nem változtat a sajnálatos tényen, hogy rossz irányban lógunk ki a térségi trendből: mi vagyunk az árnyékos oldalon. Az unortodox gazdaságpolitika (vö. bankrablás) taszítása mellett azért is, mert míg térségünk többi országában a hitelek betétekhez viszonyított arányának (elkerülhetetlen) mérséklése a betétállomány növelésével ment végbe, addig nálunk a hitelállomány drámai csökkenésével.

Magyarországon ugyanis régóta elégtelenek a hazai bankbetétek a magyar vállalatok, háztartások és önkormányzatok hitelszükségletének kielégítéséhez; ezt a hiányt pótolják az anyabankokból átszivattyúzott források. Vagyis pótolták 2010-ig. Azóta egyre kevésbé, és ha a magyar kormányfő válasza a forráskivonásra az, hogy miért ne büntessük a bankokat, ha ők is így viselkednek, aligha várható a fejlődést gátló folyamat leállása. Nem javít a helyzeten az sem, hogy két éve a működő tőke beáramlása is csökken, és amennyi bejön, annyi távozik is. Ezzel a fiaskóval térségünkben úgyszintén egyedül árválkodunk az árnyékos oldalon, mivel a napos fertály országait még ma is a GDP-jük 1,5-2 százalékát elérő nettó tőkebeáramlás gyarapítja.

A hanyatló tendenciák megfordulására idén sem számíthatunk. A működő tőkét továbbra is taszítják a rossz növekedési kilátások és a kiszámíthatatlan kormánypolitika. A bankok csuklóztatása folytatódik: az ígéret ellenére változatlan mértékű különadóval, és ráadásként a tranzakciós illeték bevezetésével. Az illeték tételenként apró, 2-3 ezrelékes összegeket jelent ugyan, és még plafonja is van, de sok kicsi sokra megy. A bankok a "tőlük független ok miatt előálló költségnövekedésre" hivatkozva, az előírt 60 napos határidővel megpróbálják persze áthárítani a terhet a kevésbé fontos ügyfeleikre - bár a felügyelet dörgedelmes állásfoglalása szerint ezt törvényesen nem tehetik meg. A nagy megtakarítással bíró ügyfelek vagy a nemzetközi nagyvállalatok költségét azonban várhatóan "lenyelik" a bankok. Hiszen a tranzakciós illeték bevezetése máris megmozgatta a Magyarországon működő, nagy napi pénzforgalmú multik fantáziáját, néhányuk máris külföldre helyezte tranzakcióik bonyolítását; és nemcsak a devizában, hanem a forintban történőket is, elvégre Bécsben vagy Pozsonyban forintszámla is nyitható.

Orbán alapállása, hogy a külföldi bankok nyugodtan húzzanak el, és hagyják felvirágozni a nemzeti tőkével egyesülő magyar állam bankjait, nyilván sokak fülében jól cseng (máskülönben nem mondanák), de ettől még méretes baromság. A külföldi bankokra nem azért van szükségünk, mert szeretjük őket, hanem azért, mert ők tudják legolcsóbban külső forrásokkal kiegészíteni elégtelen megtakarításainkat, és a magyar gazdaságot finanszírozó hitelekké varázsolni őket.

Ilyesféle bűvészmutatványra Orbán még akkor sem képes, ha megannyi bankot alapít vagy vásárol, hogy elérhesse álmát: a legalább felerészben nemzeti tulajdonban lévő bankrendszert. Annyi pénzt még valahogy előteremthet, amennyi az alaptőke leperkálásához elég (a legújabb ötlet, a felerészben állami webbank alapításához mindössze hárommilliárd forint állami pénz szükséges), vagy amennyi kisebb méretű bank vételárához kell (a Takarékbank 38 százalékos német tulajdonrészének kivásárlása becslések szerint négymilliárd forintba fájhatott, bár a tényleges összeget az üzleti titok fátyla borítja). De honnan lesz az echte magyar állami-nemzeti bankoknak elegendő forrásuk, amiből a honi vállalatok és háztartások hiteligényét kielégíthetik? A magyar bankrendszer mai, összement állapotában is az éves GDP felét kitevő, 15 ezer milliárd forintnyi hitellel látja el a gazdaságot - hogy a csudában tudja ennek a forrását biztosítani a magyar kormány, ha lemond a külföldi anyabankokból származó megtakarításokról, amelyek még ma is a hitelállomány 40 százalékát finanszírozzák?

A magyar bankrendszer forrásait eddig is legfeljebb kétharmad részben biztosították a hazai megtakarítások. Most, hogy a kormány mindinkább belföldön értékesített államkötvényekkel kívánja finanszírozni magát, tovább apadhatnak a betétek. Bankjaink nehezen tudnak versenyezni a nemzetközi szintet meghaladó, 2,5 százalékos reálhozammal kínált állampapírokkal, minthogy a magyar gazdaságban alig találnak olyan kihelyezési lehetőséget, amivel - a hitelezési kockázat és a banküzem költségét is figyelembe véve - ez kitermelhető. Az állam könnyen licitálhatja felül az üzleti bankokat, hiszen ha megszorul, fogja magát, és adókat emel, ad absurdum konfiskál egyet (nálunk ez nem is olyan abszurd ötlet). Legalábbis addig, amíg a választópolgárok hagyják.

Addig meg csak elvegetálunk valahogy a "tőkekivonások árnyékában". Elvégre ott is lehet élni, még ha rosszabbul is, mint a napos oldalon. Ha már nehezen bírjuk, megpróbálhatjuk magunkévá tenni a keresztre feszített Brian és társai "unortodox" derűjét, és együtt énekelni velük: mindig az élet napos oldalát nézd! Az árnyékból ez még könnyebben is megy, hisz' nem vakít el a fény.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.