Balázs Attila: Cunicilus vitae

  • 2001. október 4.

Egotrip

Tulajdonképpen (meg) gyakorta elég annyi, hogy csak lapuljunk, tényleg, kihegyezett fülekkel, kiélezett látással, fojtott lélegzettel, figyeljünk kifelé a fejünkből, mit mindig saját magunkat nézzük befelé (!), és az élet maga hozza elénk sokadik aprócska blődségét, zöldségét, amit nem szabad elszalasztani. Mert hát kavarog, örvénylik a történelem, háborúk dúlnak, birodalmak omlanak össze-messze, vagy éppen közelebb, mi azonban itt vagyunk, a mi kis mezőnkön, annyiféle történik itt is.

Tulajdonképpen (meg) gyakorta elég annyi, hogy csak lapuljunk, tényleg, kihegyezett fülekkel, kiélezett látással, fojtott lélegzettel, figyeljünk kifelé a fejünkből, mit mindig saját magunkat nézzük befelé (!), és az élet maga hozza elénk sokadik aprócska blődségét, zöldségét, amit nem szabad elszalasztani. Mert hát kavarog, örvénylik a történelem, háborúk dúlnak, birodalmak omlanak össze-messze, vagy éppen közelebb, mi azonban itt vagyunk, a mi kis mezőnkön, annyiféle történik itt is.

Például nem mindennapi kalandot éltek át valamelyik múltba vesző ködös reggelen a Tószegről Szolnokra igyekvő álmos utasok a Jászkun Volán egyik autóbuszjáratán. A kis településről indulván még minden rendben ment - számolt be a történtekről izgatott olvasói telefonok alapján a Jászkun Krónika című megyei lap -, ám Szolnok külvárosában, a kellemes látványú vegyiműveknél lévő megállóban a buszvezető - váratlanul becsavarodva, államérdekekre hivatkozva és kis magyar zászlókat lengetve-osztogatva - mindenkit kiparancsolt az utastérből. Ezután üresen továbbindult, majd a városban kétszer is felvett utasokat, de teljesen önkényesen őket is csak bizonyos megállókig volt hajlandó szállítani. Az autóbusz módfelett különleges útjáról időközben a Volánhoz több jelzés érkezett, és ennek alapján a sofőrt már keresték kollégái. A városközpontban, a buszpályaudvarnál érték utol, és látva zavart viselkedését, azonnal kórházba szállították. A Jászkun Volán Rt. vezérigazgatója is értetlenül áll a (nem tehet róla) szerencsésen végződött eset előtt. Amennyiben az idegösszeomlást kapott kollégájuk meggyógyul, véli, pálya-alkalmassági tesztet kell elvégeznie, hogy újból az autóbusz volánjához ülhessen.

Nos, a szomorkásan nevetséges jászkun történetnek nem hiszem, hogy lenne bármiféle egetverő tanulsága ezekben az apokaliptikus időkben, mégis érdemes rajta picit elgondolkodni. Mert mi van, mondjuk, akkor, ha az említett sofőr - valamely csak számára létező céllal elhomályosult agyában - például hatalmas gázt ad a vegyiműveknél, áttöri a kaput, és ugyancsak például - a jármű kiürítése helyett - fullos kapacitással nekisprintel egy lobbanékony vegyi anyaggal teli óriástartálynak. Világforradalmat aligha idéz elő, lokális tragédiát azonban nagy valószerűséggel igen. És hát annak, aki egy ilyen alföldi kamikazeakcióban veszítené el szeretettjét, vajon mit érne a vigasz, hogy a World Trade Center esetében mennyivel több emberrel esett meg hasonló borzalom? Vigaszként semmit. Nem érne. Annyi biztos.

És hogy a sofőrnek eleve volt alkalmassági papírja? Mint látjuk, nem jelent sokat. Különben is, tudjuk, elmozdítható a helyéről. Tehát úgy látszik, mindenkoron - legalábbis még jó sokáig - marad az utasok ilyeténképp evidentálható, nagy fokú kiszolgáltatottsága bármely tömegközlekedési eszközön, más eszközökről, jelenségekről most nem beszélve, mondjuk, a privát őrültek járdázó motorversenyeiről és egyebekről. A zseniális Kierkegaard megállapítását találón idézve: vagy-vagy. Vagy lesz valami izgalmas filmbe illő, vagy nem, mindig nyitott a kérdés. Akár itt, a mi házunk táján, akár a mi kutyánk kölykitől iniciáltan, a különféle lokális agyi helyzetalakulások kiszámíthatatlanságának megfelelően. Vagy-vagy.

És mint minden rendes, fantáziával megvert írónak, így nekem is lenne még egy-két rendkívüli ötletem azzal kapcsolatban, hogy miket lehetne elkövetni, de nem, nem, isten ments! Még hogy lelkiismeret-furdalásom legyen életem végéig, mert valakiknek tippet adtam? Köszönöm szépen, nem vállalom. Nem és nem! Inkább vágjanak agyon, mint a beteg nyulat, én ezt itt befejezem. Egyelőre befejezettnek tekintem, és nincs rá mód megmásítani rettenetes döntésem.

Viszlát majd valamikor ugyanitt, ha közben nem történik valami. Amire nincs garancia. Egyelőre csak a budapesti metró légkavaró rendszerében koncentrálódott influenza vírusának vagyok én is szenvedő alanya, ennek ellenére szinte megszállottan követem a kisebb-nagyobb híreket, és koponyámban növekszik a nyomás. Amúgy, mindent összevetve, az az érzésem megint, távoznia kéne valamerre a felszabaduló energiának. Számlálom az elütött perceket, akár az elhíresült Uszáma bin Ládin profeciálisan eget döfölő ujjának alatta a keskeny, szőrös férficsuklóra csatolt Patexen, miközben aprócska hülyeségekkel foglalkozom. Mit tudom én, például: maradok-e a munkahelyemen? Most majd megint fáj a derekam? Meg ilyesmi. Picinyke prózai dolgok, nyúlfarknyi egotripben: ennyi elég is. Cuniculus vitte.

Hozta.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.